facility management
Gezondheid

Facility management is meer dan schoonmaak

10.08.2022
door Fokus Online

Ze zijn er wel, maar meestal zie je ze niet. Achter de schermen van je werkplek, je avondje bioscoop of gewoonweg tijdens het shoppen wordt alles tot in de puntjes verzorgd. Daardoor kun je in een veilige, aangename en gezonde omgeving vertoeven. Facility management is overal. 

“Veel mensen hebben de misvatting dat facility management enkel de schoonmaak van een bedrijf inhoudt, maar het is zoveel meer.” Aan het woord is Hilde Engels, gedelegeerd bestuurder van de Algemene Belgische Schoonmaakunie (ABSU), de beroepsvereniging voor de sector. Toegegeven, de naam van de beroepsfederatie zorgt niet meteen voor meer duidelijkheid omtrent de gigantische diversiteit die eigen is aan de sector. ABSU overziet zo’n 2596 bedrijven, goed voor ruwweg 54.500 werknemers. “Pas op”, zegt Hilde Engels, “dat zijn dan de bedrijven uit de sector die onder het specifieke paritair comité vallen. Maar veel verschillende facilitaire diensten vallen daarbuiten.” De hele sector is dus fors groter dan deze reeds indrukwekkende cijfers doen vermoeden. Dat de vlag al lang niet meer de lading dekt, is te wijten aan de enorme evolutie die facility management de voorbije decennia heeft doorgemaakt. 

“Het is allemaal gestart met klassieke schoonmaak, maar intussen is de sector uitgegroeid tot een totaalpakket aan diensten”, zegt Philip Paelinck, gedelegeerd bestuurder van Multi Masters Group. Zijn bedrijf is de belichaming van die evolutie. “In 2005 stond Multi Masters nog grotendeels symbool voor zoveel andere zogeheten single-servicebedrijven: klassiek onderhoud in kantoren en bedrijven.” Een bijkomende diversificatie waren industriële reiniging en het glazen wassen. 

De hele sector bleek toen niet verder te gaan. Maar er was vraag in de markt naar meer, en enkelen zagen de opportuniteiten, zegt Philip Paelinck. “Het begon met groendienst, en zo stap voor stap steeds meer facilitaire diensten. Heel organisch evolueerden we van single-servicebedrijf naar zogeheten bundel services, met bijvoorbeeld ook ongediertebestrijding, klusjes, technisch onderhoud en bewaking.” Vandaag staat Multi Masters Group voor een geïntegreerde groep van tien facilitaire dienstenbedrijven, zoals Cleaning Masters, Green Masters, Maintenance Masters tot Security Masters. Goed voor zo’n 4000 medewerkers en 172 miljoen euro omzet.

Facility zie ik als een beleving van hospitality voor zowel de klant en zijn medewerkers als zijn gasten.

- Philip Paelinck, Multi Masters Group

Wat dat in de praktijk betekent? “Elke trein in België wordt door ons gepoetst. Zowel de Eurostar en de Thalys als de TGV. Dat is een indrukwekkende oefening in timing en locatiebeheer.” Ook 30.000 vliegtuigen die in enkele minuten gereinigd dienen te worden tussen landing en vertrek vergen een hedendaags ballet van timemanagement en flexibiliteit. Ziekenhuizen, woonzorgcentra, grootkeukens, kantoren, productiebedrijven, bioscopen, logistiek, retail: de waslijst van sectoren en industrieën die een beroep doen op facilitaire bedrijven is oneindig. “Veel mensen beseffen niet of onvoldoende wat de impact is van onze diensten op hun dagelijkse werk en vrije tijd”, zegt Philip Paelinck. “Het juiste licht op kantoor, gezonde lucht, netheid, het lijkt allemaal zo vanzelfsprekend.” 

Facility management valt grofweg uiteen in twee diensten: soft en hard services. De soft services mag je zien als die diensten waar menselijke interactie aan te pas komt, zoals schoonmaak en security. Hard services zijn meer structurele zaken als infrastructuur, techniek, airco. Maar onderliggend is dezelfde filosofie inherent aan al deze diensten: “Wij ontzorgen de klant van alle bijkomende zorgen zodat hij zich kan concentreren op zijn kerntaken”, aldus Paelinck. “Ik geloof ook dat dit aspect in de toekomst nog aan belang zal winnen. Zelfs in de war for talent: een knus, net kantoor of aangename veilige omgeving is voor iedereen noodzakelijk. Daar zorgen wij voor. Facility zie ik als een beleving van hospitality voor zowel de klant en zijn medewerkers als zijn gasten.” 

De sector is door die waaier aan diensten onderhevig aan consolidaties. Er zijn dan ook veel internationale groepen actief. Wat de impact van de coronapandemie daarop is? “Dat is nog moeilijk in te schatten”, aldus Hilde Engels. “Het is al bij al een gezonde sector die meedeint op de golven van de conjunctuur. Tijdens corona was er bijvoorbeeld meer vraag naar desinfectie, maar zal meer thuiswerk leiden tot minder dienstverlening? Ik weet het niet.” Philip Paelinck: “Ik was daar bang voor, maar ik zie het niet. Er zijn wel beduidend meer hybride werkvormen, maar dat heeft vooralsnog weinig impact.”

Vorig artikel
Volgend artikel