Home Business Ondernemen Change management als antwoord op arbeidsinnovatie

Change management als antwoord op arbeidsinnovatie

Nieuwe technologieën, social media, digitalisering, e-commerce… beïnvloeden de manier waarop bedrijven produceren, communiceren en hun producten en diensten aanbieden. Om succesvol te zijn, moeten bedrijven snel kunnen inspelen op die veranderingen. En dat vraagt om een andere organisatiecultuur en flexibele werknemers.

Bedrijven in verandering

“Elk modern bedrijf is vandaag continu in verandering.” Dat weet Nick Vanhalst, directeur van consultingbureau Stanwick. Dit bureau begeleidt productie- en dienstenbedrijven uit verschillende sectoren bij veranderingen tout court.

“Bedrijven die continu zaken in vraag stellen en verbeteren, die verandering als leuk en normaal beschouwen, zijn het meest succesvol. Als change management experts helpen we bedrijven om een dynamiek te creëren waarbij verandering iets natuurlijks wordt en alle werknemers mee zijn in het verhaal. Dat laatste is cruciaal voor een geslaagde verandering.”

In een VOCA-wereld – een wereld die Volatiel, Onzeker, Complex en Ambigu is – staan bedrijven voor een aantal grote uitdagingen. Een daarvan is om de juiste mensen te vinden, de zogenaamde war for talent. Daarna komt het erop aan om mensen aan boord te houden. Dat kan door zinvol werk, een optimale work-lifebalans, groei- en doorstroommogelijkheden…

change-management

“Jonge mensen houden niet van een sterk hiërarchisch bedrijf. Zij willen impact op hun werk en betrokken worden bij de besluitvorming van hun organisatie. Willen bedrijven werknemers houden, dan moeten ze toelaten dat zaken bottom-up gaan veranderen en dat ook aanmoedigen. Ze moeten de mensen op de werkvloer betrekken bij veranderingen en laten meedenken over mogelijke oplossingen.”

Hier pikt organisatieadviseur Hugo Der Kinderen op in. “Het gaat verschrikkelijk moeizaam in de bedrijfswereld om van de klassieke top-downbenadering in change management af te wijken. Managers hebben nog steeds de neiging om hun eigen verhaal te maken. Ze stellen zelf de diagnose waarom de verandering noodzakelijk is, bedenken de oplossing en verkopen die aan de betrokkenen zonder hen inspraak te geven.

Er zijn bedrijven die pogingen doen om het anders aan te pakken, maar vaak komen zij niet verder dan werkgroepen. Maar eigenlijk is dat een schijnoplossing. Op kleine schaal kom je dan misschien wel tot een goede verstandhouding over de oplossing, maar wat met al die andere betrokkenen die van niets weten?”

Willen bedrijven werknemers houden, dan moeten ze toelaten dat dingen bottom-up gaan veranderen en dat ook aanmoedigen.— Nick Vanhalst

Change management uitdagingen

De grootste uitdaging binnen change management is om iedereen te laten participeren bij het maken van oplossingen. Der Kinderen ziet daartoe twee methoden. “Zodra mensen beseffen dat er een probleem is, gebruik je de trechtertechniek waarbij je de input van alle betrokkenen in fasen door een trechter jaagt. Je gaat door tot je een oplossing vindt die voor iedereen aanvaardbaar is. Wanneer er tijdens dat proces fundamentele keuzes moeten gemaakt worden, brengt het sociocratische besluitvormingsmodel soelaas. Dat model geeft extra aandacht aan afwijkende meningen en neemt bruikbare elementen mee.

Wanneer er geen nieuwe suggesties voor de oplossing naar boven komen, wordt de uitzonderingsvraag gesteld: ‘Wie kan er niet leven met het idee dat we het probleem zo proberen op te lossen?’” Denkers voorspellen dat sociocratie de opvolger wordt van democratie. In plaats van puur stemmen te tellen en te polariseren tussen winnaars en verliezers, is er binnen de sociocratie veel meer controle op de kwaliteit van de oplossing.

Verandering aan de strategie, structuur of systemen van een organisatie, aan de zogenaamde harde kant, lukt met bovengenoemde methoden. Wanneer het verandering van menselijk gedrag betreft, individueel of collectief, dan krijg je een variant op het model. Die zachte factoren laten zich immers niet zomaar op een nuchtere manier in puur rationele processen gieten. Daar komt bewustwording en aanvaarding bij kijken en daar is een grote rol voor de personeelsafdeling weggelegd, zegt Der Kinderen: “De personeelsafdeling moet zorgen voor een goede feedbackcultuur, ze moet een persoonlijk ontwikkelingsplan opmaken, werknemers begeleiden, en coachen in zelfkennis en in uitdagingen aanvaarden.”

“In een VOCA-context zijn langetermijnstrategieën niet meer interessant”, zegt Vanhalst. “Bedrijven moeten snel kunnen schakelen om opportuniteiten meteen te grijpen. Ze moeten zich dus wendbaar organiseren en dat vraagt om flexibele werknemers. Bedrijven zetten dan ook stevig in op de interne mobiliteit van hun werknemers. Waar mensen vroeger aangeworven werden voor een specifieke functie, nemen werknemers vandaag een rol op die gedefinieerd wordt door henzelf, leidinggevenden, klanten, leveranciers… Dat is veel dynamischer. Met opleiding en coaching kunnen ze van de ene rol in de andere stappen en kunnen bedrijven sneller reageren op veranderingen.”

MEER

Zorgen voor morgen

ZorgsectorWe willen allemaal graag een lekker lang leven leiden, maar zijn er tegelijk als de dood voor om zorg- of hulpbehoevend te worden. Gelukkig heeft de medische wereld, en meer bepaald de zorgsector, daar alle begrip voor en zien ‘zorg’, infrastructuur en omgeving er heel anders uit vandaag.

3 vragen aan… Adopt-ID

MaakbedrijvenAdopt-ID: “Met een maakbedrijf bedoelen we bedrijven die producten ontwikkelen en/of produceren.Vroeger hadden deze bedrijven alle knowhow en technieken in huis, maar door de globalisering is dit niet meer het geval. Samenwerking met partnerbedrijven, interne en externe mensen, binnen of buiten België staat dus centraal. Dit zorgt ervoor dat de communicatie tussen bedrijven on point moet zijn."

Geen toekomst zonder website

Website Een bedrijf runnen zonder website? Geen optie meer in deze hypergeconnecteerde tijden. Een site is dus een must, maar hoe moet die er dan uitzien? En hoe zorg je dat je webstek voldoende bezoekers trekt? “Val meteen met de deur in huis en zorg dat je bezoekers geen tijd verliezen.”

Waarom ondernemers zot zijn van Antwerpen

ondernemenElk jaar stampen zo’n 10.000 Antwerpenaren een eigen zaak uit de grond. Daarmee is de provincie koploper van Vlaanderen. Maar waarom is Antwerpen zo’n uitstekende plek om te ondernemen?

Alternatieve city tours

ActiviteitenDe paasvakantie overleven/invullen: we doen het allemaal anders. Je kunt de gezelligheid opzoeken door opeengepakt de toeristische trekpleisters te bezoeken in binnen-en buitenland... of niet. 

‘De toekomst van Volvo: elektrisch, autonoom en flexibel’

Lex KerssemakersDe autoindustrie blijft in beweging. Elektrische auto’s, zelfrijdende auto’s en nieuwe manieren van autobezit zijn op dit moment volop in ontwikkeling. Volvo heeft een duidelijke koers gekozen wanneer het gaat om energiezuinig rijden en veiligheid. Lex Kerssemakers, ceo van Volvo Europa, het Midden-Oosten en Afrika, licht toe.