Home Business Ondernemen Belgische start-ups in opmars

Belgische start-ups in opmars

Enkele jaren geleden kon je de nieuwe ondernemingen met internationaal potentieel op één hand tellen. Intussen veroverden Belgische tech-ondernemers een plekje op de wereldkaart. Toch blijft het nog erg moeilijk om je bedrijf op te schalen.

Start-up explosie

Waren er dan geen ondernemende talenten voor de start-up explosie? Natuurlijk wel. Maar zij opereerden veelal ‘onder de radar’ en het ging hooguit om enkele hoogvliegers per generatie. Vandaag kennen we zo’n 2.500 beloftevolle Belgische start-ups. Ook de beschikbare steun explodeerde, meer bedrijven breken door buiten onze landsgrenzen, er wordt meer funding opgehaald dan ooit tevoren – zowel in het aantal start-ups als in het volume van die kapitaalrondes – en start-ups sieren zowat dagelijks de koppen in de media.

De Belgische start-ups onderscheiden zich ondermeer door een sterke B2B-focus. Dienstverlening zit ons in het bloed, dat hoeft dus geen verrassing te zijn, maar dat we vaak hoge ogen gooien in hr-tech, enterprise software, marketing- & salesoplossingen, mobiliteit en real estate wordt vaak onderschat. Innovatie zet zich natuurlijk ook door in de sectoren waarin we allang wereldfaam kenden, zoals de creatieve industrieën, de gezondheidszorg, de food industrie en de festivalsector.

Internationaal denken

Ondernemers blijven ook minder ‘onder de kerktoren’ plakken. Onze kleine thuismarkt dwingt hen om snel internationaal te denken. De angst om te falen lijkt nu stilaan plaats te maken voor durf en ambitie, gevoed door het voorbeeld van de ‘local heroes’. De versnippering van die thuismarkt in verschillende taalgebieden, andere culturele nuances en een sterke expataanwezigheid, verplicht hen bovendien om producten van bij de start meertalig en flexibel op te bouwen. Wat bij de start wellicht een extra obstakel vormt, wordt bij internationale groei vaak een aanzienlijk competitief voordeel.

Exponentiële groei vraagt om een sterk project, een ervaren en complementair team, een degelijk internationaal netwerk, diepe zakken en een grote dosis geluk.

Toch zien we ondanks dat mooie potentieel nog steeds minder dan 10 procent van de start-ups echt internationaal doorgroeien. Het blijft immers een pad van (veel) vallen, opstaan en weer doorgaan. Exponentiële groei vraagt om een sterk project, een ervaren en complementair team, een degelijk internationaal netwerk, diepe zakken en een grote dosis geluk.

Kapitaal ophalen

Groeikapitaal ophalen blijft – in heel Europa overigens – nog steeds erg moeilijk. Voldoende snel marktaandeel veroveren op de wereldmarkt is echter een essentiële sleutel tot succes. Heb je wel voldoende funding, blijkt het moeilijk om (snel genoeg) het juiste talent aan te trekken. Ervaren webontwikkelaars, data engineers, marketing- & sales-experten zijn knelpuntberoepen geworden in deze industrie en dat wordt alleen maar erger in een snel digitaliserende economie en samenleving. Angst voor nieuwe technologieën en verandering weerhoudt ons er ook nog vaak van om zélf out of the box te denken en aan te kopen.

Als we onze toekomst – en die van de generaties die volgen – willen veiligstellen, is er echter maar één weg vooruit: open durven staan voor wat komt, investeren in opleiding en talent, en onze lokale start-ups internationale vleugels geven. Voor de rest zorgen ze zelf wel.

MEER

Hoe we zullen wonen in de toekomst

Vandaag leeft 55 procent van de wereldbevolking in steden. In 2050 zal dat 68 procent zijn. COO Thomas Vandenbergh van BESIX STAY, Koen Somers van Priva en Bert Haerynck van Havana architects vertellen welke slimme technologie- en bouwmethodes aan de noden van de toekomstige stedeling tegemoetkomen.

Bewegen of stilstaan in de stad

Dirk Lauwers Mensen gaan terug in de stad wonen. De stad Gent, steeds op zoek naar een sociaalecologisch en duurzaam profiel, dweept zelfs met de slagzin ‘De stad kan de wereld redden’. Klinkt goed, indien we daar maar veilig, gezond, en snel van A naar B kunnen. 

Maak kennis met dé energie-innovaties van de toekomst

InnoEnergy Baanbrekende energieprojecten: bedrijven zijn er dagelijks mee bezig. Eén keer per jaar tonen ze hun meest innovatieve ideeën aan de wereld.

Mode, dat blijft Belgisch

modeBier, friet, chocolade en wafels… De clichéproducten die buitenlanders met ons land associëren mogen ook gerust met ‘mode’ aangevuld worden. Want wat fashion betreft, bokst een klein landje als België ver boven zijn gewicht.

Vervoerskosten in de snoei

Gezin & MobiliteitOngeveer een achtste van het gezinsbudget gaat op aan vervoer. Vol Planbureau is mobiliteit, naast huisvesting en voeding, een van de belangrijkste kostenposten van de Belg. Wat kun je doen om de rekening naar beneden te krijgen?

‘Vlaamse steden moeten even leefbaar worden als buitengebied’

Marc DillenBouwbedrijven peilen systematisch naar de woonwensen van de Vlamingen. Uit hun enquêtes is gebleken dat een groot deel van de Vlamingen op het platteland wil wonen en slechts een kleine minderheid in de stad. Vandaar dat de Vlamingen en dan vooral de -35-jarigen die nog geen woonstek hebben gevonden, nu ongerust zijn over de zogenaamde ‘betonstop’ in het buitengebied.