Home Business Ondernemen Belgische start-ups in opmars

Belgische start-ups in opmars

Enkele jaren geleden kon je de nieuwe ondernemingen met internationaal potentieel op één hand tellen. Intussen veroverden Belgische tech-ondernemers een plekje op de wereldkaart. Toch blijft het nog erg moeilijk om je bedrijf op te schalen.

Start-up explosie

Waren er dan geen ondernemende talenten voor de start-up explosie? Natuurlijk wel. Maar zij opereerden veelal ‘onder de radar’ en het ging hooguit om enkele hoogvliegers per generatie. Vandaag kennen we zo’n 2.500 beloftevolle Belgische start-ups. Ook de beschikbare steun explodeerde, meer bedrijven breken door buiten onze landsgrenzen, er wordt meer funding opgehaald dan ooit tevoren – zowel in het aantal start-ups als in het volume van die kapitaalrondes – en start-ups sieren zowat dagelijks de koppen in de media.

De Belgische start-ups onderscheiden zich ondermeer door een sterke B2B-focus. Dienstverlening zit ons in het bloed, dat hoeft dus geen verrassing te zijn, maar dat we vaak hoge ogen gooien in hr-tech, enterprise software, marketing- & salesoplossingen, mobiliteit en real estate wordt vaak onderschat. Innovatie zet zich natuurlijk ook door in de sectoren waarin we allang wereldfaam kenden, zoals de creatieve industrieën, de gezondheidszorg, de food industrie en de festivalsector.

Internationaal denken

Ondernemers blijven ook minder ‘onder de kerktoren’ plakken. Onze kleine thuismarkt dwingt hen om snel internationaal te denken. De angst om te falen lijkt nu stilaan plaats te maken voor durf en ambitie, gevoed door het voorbeeld van de ‘local heroes’. De versnippering van die thuismarkt in verschillende taalgebieden, andere culturele nuances en een sterke expataanwezigheid, verplicht hen bovendien om producten van bij de start meertalig en flexibel op te bouwen. Wat bij de start wellicht een extra obstakel vormt, wordt bij internationale groei vaak een aanzienlijk competitief voordeel.

Exponentiële groei vraagt om een sterk project, een ervaren en complementair team, een degelijk internationaal netwerk, diepe zakken en een grote dosis geluk.

Toch zien we ondanks dat mooie potentieel nog steeds minder dan 10 procent van de start-ups echt internationaal doorgroeien. Het blijft immers een pad van (veel) vallen, opstaan en weer doorgaan. Exponentiële groei vraagt om een sterk project, een ervaren en complementair team, een degelijk internationaal netwerk, diepe zakken en een grote dosis geluk.

Kapitaal ophalen

Groeikapitaal ophalen blijft – in heel Europa overigens – nog steeds erg moeilijk. Voldoende snel marktaandeel veroveren op de wereldmarkt is echter een essentiële sleutel tot succes. Heb je wel voldoende funding, blijkt het moeilijk om (snel genoeg) het juiste talent aan te trekken. Ervaren webontwikkelaars, data engineers, marketing- & sales-experten zijn knelpuntberoepen geworden in deze industrie en dat wordt alleen maar erger in een snel digitaliserende economie en samenleving. Angst voor nieuwe technologieën en verandering weerhoudt ons er ook nog vaak van om zélf out of the box te denken en aan te kopen.

Als we onze toekomst – en die van de generaties die volgen – willen veiligstellen, is er echter maar één weg vooruit: open durven staan voor wat komt, investeren in opleiding en talent, en onze lokale start-ups internationale vleugels geven. Voor de rest zorgen ze zelf wel.

MEER

Zoveel om van te houden

Cathy BerxIn het hart van de Europese Unie bevindt zich de provincie Antwerpen, met haar 1,8 miljoen inwoners de grootste Vlaamse provincie. Wereldwijd wordt Antwerpen om haar veelzijdigheid geroemd. Terecht, volgens Cathy Berx.

Schone lucht gewenst

Wouter SamynHoewel de burger bezorgd is over de luchtvervuiling, blijft de auto volgens een studie van FOD Mobiliteit met 65,5 procent zijn favoriet voor de woon-werkverplaatsingen. Dit terwijl slechts 17,7 procent het openbaar vervoer gebruikt. Maar er is een (r)evolutie in opkomst.

Groene vrienden onder ons dak

Urban JungleHeb je absoluut een reusachtige buitentuin nodig om van groen te genieten? Nee hoor, ook binnen in huis of op een appartement kun je perfect planten houden. Met water en meststoffen, een streepje licht en veel liefde, kom je al een heel eind.

‘De toekomst van Volvo: elektrisch, autonoom en flexibel’

Lex KerssemakersDe autoindustrie blijft in beweging. Elektrische auto’s, zelfrijdende auto’s en nieuwe manieren van autobezit zijn op dit moment volop in ontwikkeling. Volvo heeft een duidelijke koers gekozen wanneer het gaat om energiezuinig rijden en veiligheid. Lex Kerssemakers, ceo van Volvo Europa, het Midden-Oosten en Afrika, licht toe.

Eigenheid en vogue

eigenheidIk heb geen glazen fashionbol, maar dankzij de SS19 shows die in september plaatsvonden, heb ik wel een idee gekregen over waaraan we ons mogen verwachten. Mijn indruk? We gaan ons dit jaar niet enkel baseren op trends, maar ook op veranderingen in lifestyle.  

Spannende tijden voor de logistiek

Industrie Als het over de toekomst van de logistiek gaat, is er maar één zekerheid: alles wordt anders. Economische en ecologische uitdagingen dwingen logistieke spelers om zich opnieuw uit te vinden.