jong ondernemen
Business

Eigen baas: jong ondernemen zit in de lift

20.07.2020
door Elise Coppens

De millennialgeneratie slaat aan het ondernemen. Waar jong ondernemen pakweg vijf jaar geleden nog best onbekend terrein was, zit het vandaag helemaal in de lift. Om als millennial in de onbekende ondernemerswereld te springen, staan er heel wat steunplatformen en netwerken klaar. Het ondernemersnetwerk BAAS is een van die facilitators: “Als wij door ons advies een vlammetje van passie kunnen aanwakkeren bij jongeren en hen de mentale en fysieke ruimte kunnen geven om een eigen idee verder uit te werken zonder stress, dan is onze missie geslaagd.”

Millenials stappen op een heel andere manier in het ondernemerschap dan de vorige generatie. Ideeën komen van overal, maar vooral van binnenuit. “Voor jongeren draait ondernemen hoofdzakelijk rond passie en rond de creatie van tastbare verhalen. Het gaat niet meer over ondernemen om zo snel mogelijk zoveel mogelijk geld te verdienen”, vertelt Mathias Massart enthousiast. Als bondscoach bij BAAS staat hij dagelijks in contact met jongeren met een idee. Dit platform creeërt ruimte voor jonge ondernemers om hun dromen na te jagen en biedt hierbij een gratis coachingtraject aan, geïnitieerd door Stad Antwerpen.

Veilig ondernemen

Dat je als jonge ondernemer zeker niet alleen bent wanneer je zelf een tastbaar verhaal wil creëren, blijkt uit de grote hoeveelheid starters. Bij BAAS startten sinds 2015 al meer dan 1.200 jonge ondernemers, waarvan er momenteel ongeveer 70 bezig zijn met een start-up. Wie in een coachingtraject stapt, kan zich meteen aan een groot netwerk verwachten. “Binnen ons netwerk hebben we heel veel jonge ondernemers, formele partners en informele partners. Dat is interessant als startende ondernemer. Omdat je zo steeds terechtkunt bij de geschikte persoon op het juiste moment. Dat zorgt voor een veilig gevoel.”

Binnen dat netwerk omvat de doelgroep ‘jonge ondernemers’ voornamelijk 18- tot 30-jarigen. “We merken dat, waar een paar jaar geleden eerder 18- tot 22-jarigen afkwamen met een idee, die gemiddelde leeftijd nu is opgeschoven naar 24 jaar. Daarnaast valt het op dat we een ander bereik hebben dan de standaardondernemer in kostuum. Er komen meer ‘echte’ mensen naar voor met ideeën waarmee ze een verschil willen maken in de maatschappij. Dat komt grotendeels doordat we ons als coachingplatform op de grens tussen jongerenwerking en de start-upwereld bevinden. Bovendien is het gratis. Die elementen maken ondernemen plots heel toegankelijk.”

Er komen meer ‘echte’ mensen naar voor met ideeën waarmee ze een verschil willen maken in de maatschappij. Veel start-ups werken bijvoorbeeld rond duurzaamheid, waarmee ze vanuit een oprecht bewustzijn van de wereld een betere plek willen maken.

Een bewuste maatschappij

Die toegankelijkheid is enorm belangrijk, want de jonge ondernemers van nu vormen de maatschappij van morgen. Als we naar al die ideeën luisteren, dan wordt die toekomstige maatschappij een mooie, duurzame, authentieke en inclusieve plek waarin we maar al te graag willen vertoeven. “Veel start-ups werken bijvoorbeeld rond duurzaamheid, waarmee ze vanuit een oprecht bewustzijn van de wereld een betere plek willen maken. Andere spelen dan weer mooi in op de actualiteit, en zetten bijvoorbeeld een service op om caravans te verhuren om zo vlot binnen Europa op reis te gaan. Het is mooi om te zien hoe we via dit soort initiatieven het menselijk aspect weer terugvinden in een digitale wereld.”

Aangezien elk idee vertrekt vanuit een persoonlijke intentie, is dat menselijke aspect meer dan aanwezig. “Nu kiezen millennials iets in de maatschappij waarmee zij voeling hebben en vanuit die passie komen ze langs voor een startersgesprek. Ze willen een persoonlijkere aanpak en willen meer herkend worden voor wie ze zijn en wat ze doen. Het idee dat jongeren gewoon meelopen met de kudde is niet meer van toepassing in 2020. Zeker niet binnen ondernemen. Deze generatie doet alleen nog maar de dingen die ze leuk vindt, wat ik alleen maar kan omarmen.”

De nodige durf

Als je zelf ook een idee hebt om een verschil te maken, op welke manier dan ook, dan is het belangrijk om over je idee te praten met anderen én om dingen te durven proberen. “Alleen maar door iets te beginnen doen, kom je erachter of je het leuk vindt of niet. Verder kan het zijn dat je idee mee evolueert eens je bent gestart, simpelweg omdat je door het uittesten van verschillende dingen tot nieuwe inzichten komt. Als je een boek wilt schrijven. Maar eigenlijk nog nooit een artikel hebt neergepend, start je daar best eerst mee. Durf gewoon beginnen. Anders weet je nooit of je het kan en hoe het kan.”

Vlammetje van motivatie

Dat durven beginnen is vaak een drempel, waardoor velen een idee laten liggen. “Met onvoorwaardelijke liefde aandachtig luisteren naar ieders idee is essentieel om dat vlammetje van de motivatie aan te steken. Een laagdrempelige organisatie zoals BAAS zorgt er daarnaast ook voor dat iedereen binnen ons netwerk op een gelijk niveau staat. Geen elitaire zooi, iedereen is gewoon zichzelf en staat klaar om elkaar te helpen.” Die combinatie van een persoonlijk idee, motivatie en de juiste ondersteuning zorgt ervoor dat de lift waarin het jonge ondernemerschap momenteel zit zijn eindverdieping nog lang niet heeft bereikt.

Over In de Lift — Een Fokus Podcast, in samenwerking met BAAS.

Via In de Lift, een podcast van Fokus waarin de jonge millenial ondernemer terechtkan voor inspiratie, worden vooral de niet doordeweekse verhalen van start-ups verteld. “In veel podcasts worden topondernemers van gigantische corporates aan het woord gelaten, maar dat is niet herkenbaar voor jongeren. Dat zijn niet de ondernemende starters die naast elkaar in een co-workingspace in volle spanning zitten te werken aan een nieuw idee. Die topondernemingen voelen heel out of reach aan en scheppen te hoge verwachtingen. Onze wereld heeft meer nood aan authenticiteit. Een starter heeft er meer aan wanneer hij het verhaal van een ondernemer achter de hoek te horen krijgt die net als hij bezig is met kleine dingen. Dat is wél motiverend, want dan weet je dat anderen ook zoekende zijn”, aldus Matthias.

https://soundcloud.com/fokus-smart-media-agency/1indelift_digitalisering-technologie-met-empathie

Vorig artikel
Volgend artikel