Home Business De SDGs als leidraad voor duurzaam ondernemen

Anneleen Malesevic

De SDGs als leidraad voor duurzaam ondernemen

De Verenigde Naties vertaalden de grootste maatschappelijke uitdagingen naar 17 duurzaamheidsdoelstellingen. De Sustainable Development Goals (SDGs) zijn een hoeksteen, om de wereld tegen 2030 weer op een duurzaam spoor te zetten. Ook voor bedrijven openen ze heel wat mogelijkheden.

Een onderneming kan niet bloeien in een falende samenleving. Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is dus een must in deze tijden van onzekerheid en razendsnelle evoluties op technologisch, economisch, sociaal en ecologisch vlak. De vraag naar maatschappelijke verantwoordelijkheid kwam initieel vanuit de burgers. Civiele bewegingen eisten dat ondernemingen meer rekening hielden met de ecologische en sociale impact van hun activiteiten. Intussen staat België aan de Europese MVO-top met innoverende bedrijven als Umicore, Colruyt Group… die hun duurzame oplossingen delen met de rest van de wereld. De federale overheid zet MVO sinds 2006 hoog op de agenda. Ondernemingen zijn een belangrijke maatschappelijke actor. Het creëren van duurzame economische groei verbetert de levensstandaard, het onderwijs, het politieke klimaat en stabiliseert de samenleving.

Bedrijven die anticiperen op de SDGs hebben alvast een streepje voor.

Maar hoe kunnen we duurzaam ondernemen in een wereld waar ongelijkheid een realiteit blijft, waar landen steeds meer in zichzelf keren, en waar het klimaat en de biodiversiteit verder aftakelen? In 2015 kwamen de Verenigde Naties met een oplossing. Ze vertaalden de grootste maatschappelijke uitdagingen naar een agenda met 17 duurzaamheidsdoelstellingen en lieten deze ondertekenen door zo’n 193 landen. De Agenda 2030 met zijn Sustainable Development Goals (SDGs) is een universeel antwoord om de planeet te bevrijden van armoede en ongelijkheid. De SDGs vormen een wereldwijd kader voor ondernemingen om bij te dragen aan een duurzamere wereld.

Met deze doelstellingen erkennen de Verenigde Naties dat het bestrijden van armoede en ongelijkheid moet samengaan met strategieën die economische groei verzekeren én beantwoorden aan belangrijke maatschappelijke noden zoals een goede gezondheid, goed onderwijs, werkgelegenheid en bescherming van de ecosystemen. De SDGs vormen een interessante marktopportuniteit voor ondernemingen die inzetten op duurzame innovatie. Uit een recente studie van het Wereld Economisch Forum van Davos blijkt dat de SDGs 60 marktopportuniteiten openen voor een totale waarde van 12.000 miljard euro, vooral in de landbouw-, energie- en gezondheidssector.

Intussen zijn de SDGs uitgegroeid tot een begrip in de bedrijfswereld. Liefst 71 procent van de ondernemingen denkt na over hoe ze zich kunnen engageren voor de SDGs en nog eens 41 procent is van plan om ze te integreren in hun globale businessaanpak. Dat is een goede zaak want, hoewel de SDGs juridisch niet bindend zijn, zetten regeringen er massaal hun schouders onder. Zo voeren ze nationale richtlijnen door om de SDGs tegen 2030 te bereiken. Bedrijven die hierop anticiperen hebben alvast een streepje voor.

MEER

Bedrijfsovername: hoe ‘werkt’ het?

BedrijfsovernameEen bedrijf overnemen opent een wereld van (commerciële) mogelijkheden, maar het brengt ook de nodige risico’s met zich mee. Wat bijvoorbeeld met de typische bedrijfscultuur van beide partijen? Of hoe aan de vereisten van de overlaters tegemoetkomen?

Is jouw tijd ook zo kostbaar?

Beleggen“Ga de markt op.” “Beleg je geld.” Iedere dag hoor je reclame over wat je moet doen opdat je geld meer zou opbrengen dan op een spaarboekje. Maar wie kent eigenlijk genoeg van beleggen? Wie heeft de tijd om alle nodige informatie op te zoeken? En wie durft dan die stap te zetten? Ik niet, hoor ik je denken.

Mijn kind, schoon kind?

OpvoedenKinderen. We zien ze onvoorwaardelijk graag, maar ze kunnen evenzeer het bloed van onder onze nagels halen. Iedere generatie kent zijn ups en downs: de jengelende kleuter, de gamende pre-puber of de tiener die ’s nachts het huis weer binnensluipt. Maar als we terugblikken op alles, hoe tevreden zijn we dan? Enkele bekende koppen bekennen kleur.

‘Opkomst van de levende stad’

Kees JansenDe opkomst van het Internet of Everything is geen toekomstbeeld en geen wensbeeld meer, maar een realiteit. Mensen en objecten staan steeds meer met elkaar in verbinding via sensoren, Big Data en snel mobiel internet. 

Franchisenemer? Ondernemer!

Stephan De BrouwerDe nieuwe generatie bruist van de ondernemerszin. Maar de generatie met reeds een mooie professionele carrière achter de rug, ervaart evengoed de drang om een eigen zaak uit te bouwen. Franchising kan het voor de ondernemer eenvoudiger maken, maar daarom niet minder impactvol. Franchising bij McDonald’s houdt dan ook een degelijk en langdurig partnerschap in, en vooral franchisenemers die er 200% voor gaan.

‘Berusting of samenwerking?’

Hans MaertensOp het eerste zicht lijkt 2019 vooral instabiliteit en onzekerheid te brengen. Die uitdagingen bieden echter ook kansen om onze samenleving naar een hoger niveau te tillen. Maar dan moeten we allen samenwerken om over de hogere lat te geraken.