Home Business De SDGs als leidraad voor duurzaam ondernemen

Anneleen Malesevic

De SDGs als leidraad voor duurzaam ondernemen

De Verenigde Naties vertaalden de grootste maatschappelijke uitdagingen naar 17 duurzaamheidsdoelstellingen. De Sustainable Development Goals (SDGs) zijn een hoeksteen, om de wereld tegen 2030 weer op een duurzaam spoor te zetten. Ook voor bedrijven openen ze heel wat mogelijkheden.

Een onderneming kan niet bloeien in een falende samenleving. Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is dus een must in deze tijden van onzekerheid en razendsnelle evoluties op technologisch, economisch, sociaal en ecologisch vlak. De vraag naar maatschappelijke verantwoordelijkheid kwam initieel vanuit de burgers. Civiele bewegingen eisten dat ondernemingen meer rekening hielden met de ecologische en sociale impact van hun activiteiten. Intussen staat België aan de Europese MVO-top met innoverende bedrijven als Umicore, Colruyt Group… die hun duurzame oplossingen delen met de rest van de wereld. De federale overheid zet MVO sinds 2006 hoog op de agenda. Ondernemingen zijn een belangrijke maatschappelijke actor. Het creëren van duurzame economische groei verbetert de levensstandaard, het onderwijs, het politieke klimaat en stabiliseert de samenleving.

Bedrijven die anticiperen op de SDGs hebben alvast een streepje voor.

Maar hoe kunnen we duurzaam ondernemen in een wereld waar ongelijkheid een realiteit blijft, waar landen steeds meer in zichzelf keren, en waar het klimaat en de biodiversiteit verder aftakelen? In 2015 kwamen de Verenigde Naties met een oplossing. Ze vertaalden de grootste maatschappelijke uitdagingen naar een agenda met 17 duurzaamheidsdoelstellingen en lieten deze ondertekenen door zo’n 193 landen. De Agenda 2030 met zijn Sustainable Development Goals (SDGs) is een universeel antwoord om de planeet te bevrijden van armoede en ongelijkheid. De SDGs vormen een wereldwijd kader voor ondernemingen om bij te dragen aan een duurzamere wereld.

Met deze doelstellingen erkennen de Verenigde Naties dat het bestrijden van armoede en ongelijkheid moet samengaan met strategieën die economische groei verzekeren én beantwoorden aan belangrijke maatschappelijke noden zoals een goede gezondheid, goed onderwijs, werkgelegenheid en bescherming van de ecosystemen. De SDGs vormen een interessante marktopportuniteit voor ondernemingen die inzetten op duurzame innovatie. Uit een recente studie van het Wereld Economisch Forum van Davos blijkt dat de SDGs 60 marktopportuniteiten openen voor een totale waarde van 12.000 miljard euro, vooral in de landbouw-, energie- en gezondheidssector.

Intussen zijn de SDGs uitgegroeid tot een begrip in de bedrijfswereld. Liefst 71 procent van de ondernemingen denkt na over hoe ze zich kunnen engageren voor de SDGs en nog eens 41 procent is van plan om ze te integreren in hun globale businessaanpak. Dat is een goede zaak want, hoewel de SDGs juridisch niet bindend zijn, zetten regeringen er massaal hun schouders onder. Zo voeren ze nationale richtlijnen door om de SDGs tegen 2030 te bereiken. Bedrijven die hierop anticiperen hebben alvast een streepje voor.

MEER

‘Welkom, Koning Winter’

Frank DeboosereIn de winter wordt onze wereld erg klein. Verre daguitstappen, warme vakanties, lange terrasjesavonden, allemaal dingen die ‘s winters in de koude koelkast verdwijnen. De winter speelt zich af in woonkamers met televisieschermen, eindeloze eindejaarsfeesten en griep. Niet meteen een fijn seizoen dus.

“Levenslang leren moet iets plezants worden”

VUB Duaal leren is niet enkel een zaak van het secundair onderwijs. Ook aan onze universiteiten verdient het absoluut een plaats, zegt Caroline Pauwels, rector van de VUB. Aan haar eigen universiteit voegt ze alvast de daad bij het woord.

Wetenschappelijke doorbraak dankzij biotechnologie in koolzaadteelt

BayerDe koolzaadteelt kampt ieder jaar met opbrengstverliezen door peulen die te vroeg openbreken bij stormweer. Een ernstig probleem waar wetenschappers van het Gentse innovatiecentrum voor plantenbiotechnologie van Bayer een antwoord voor zochten èn vonden.

Alfred Stern: ‘Plastic maakt het moderne leven mogelijk’

Interview Borealis Chemiebedrijf Borealis (her)plantte iets meer dan een half jaar geleden een nieuwe propaandehydrogenatiefabriek (PDH) neer in Kallo. Het was een van de grootste investeringen in de Europese chemiesector van de voorbije jaren. Waarom net daar? We vroegen het aan CEO, Alfred Stern, zelf. 

Unieke natuurervaring in alle eenvoud

Denk jij bij het doorbrengen van de krokusvakantie in eigen land: te koud voor activiteiten zoals kajakken, te warm om te skiën? De vakantie die de brug slaat tussen kerst- en paasvakantie, maar die qua weer eigenlijk mossel noch vis is om in eigen land uitstapjes te plannen? Fout, zo blijkt.

Focussen op je kernactiviteiten

Buitenlandse bedrijven Een bedrijf dat de focus heeft om in het buitenland te maken, moet met aantal zaken rekening houden. Soms is het beter om bepaalde processen uit te besteden aan partners en dienstverleners, zodat je je kunt concentreren op zaken die echt belangrijk zijn.