Agiliteit als streepje voor

IT en digitalisering zijn meer dan technologie. Het is een combinatie van maatschappelijke thema’s en samenwerking, om de problemen daarrond op te lossen. Alle ondernemingen krijgen te maken met deze transitie. Het zijn vooral de wendbare organisaties die makkelijk en snel kunnen inspelen op de veranderingen.

Jonge ondernemingen hebben agiliteit als streepje voor op de grotere gevestigde organisaties. Bij een bedrijf dat al een tijd langer meegaat, stuit je immers op meer verzet als je verandering wil doorduwen. Nieuwe organisaties kunnen vertrekken zonder historiek, met een verfrissende cultuur. In plaats van een bedrijfscultuur van zeer sturend − ‘de baas denkt voor jou’ − zijn jonge ondernemingen meestal sterk in hun ondernemende spirit.

Groeien in samenwerking

Ieder individu moet opnieuw leren om de toekomst in eigen handen te nemen. We moeten focussen op levenslang leren. Iedere schakel in het bedrijf dient zijn eigen professionele verantwoordelijkheden in te vullen. Omdat iedereen altijd en overal geconnecteerd is, verlegt de leiderschapsstijl zich. Dat is essentieel om het juiste talent aan te trekken en te kunnen behouden. In de geconnecteerde wereld moeten we onderdeel uitmaken van een ecosysteem. Samenwerken dus, en dat kan ook met grote bedrijven. Eén organisatie die alles dekt, zal in de toekomst moeilijker zijn. We zullen dus groeien naar een samenwerkingsverband − ieder draagt bij aan deelstukken. Die op hun beurt kunnen leiden tot een maatschappelijke oplossing.

Blik verleggen

Een tweede aspect is concurrentie, die niet per se uit dezelfde sector komt. Het competitieve veld verlegt zich, want concurrentie kan immers van overal ter wereld komen. Veel technologiebedrijven vergelijken zich met andere technologiebedrijven, maar probeer verder te kijken. Misschien zijn er techoplossingen die gebruikt worden in bijvoorbeeld de healthsector, die ook voor mobiliteit gebruikt kunnen worden.

Elke maturiteitsfase heeft zijn specifieke bedrijfscultuur.

Laat geen positieve energie verloren

Ook het businessmodel neem je best onder de loep. Werk met een bepaald adviesorgaan. Jonge bedrijven doen het soms zonder, maar dan krijg je gebrek aan diversiteit. Zo gaat er positieve energie verloren. Er moet iemand zijn die zich focust op het businessmodel, hoe er geld wordt opgebracht op lange termijn. Daarnaast moet je ook het juiste idee hebben. Bij veel starters werkt het goed op technologisch vlak, voor een jaar. Er wordt geld opgehaald, een aantal mensen engageren zich. In een tweede groeifase zijn er echter andere leiderschapsculturen nodig. Als je groeit als bedrijf moeten de rollen worden herzien. Want elke maturiteitsfase heeft nood aan zijn specifieke bedrijfscultuur.

Hang je ambitie aan de grote klok!

Maar we moeten zeker niet denken dat we niet goed bezig zijn. In ons land zijn we veel te timide over wat we wel goed doen. We hebben namelijk ongelofelijk knappe initiatieven in bijvoorbeeld health, finance of mobiliteit, we moeten ze enkel naar voren durven te brengen. Want we zijn er goed in om dat niet aan de grote klok te hangen. Wees dus trots en communiceer dat.