Home Business Ondernemen in het buitenland: fiscale en juridische aandachtspunten

Ondernemen in het buitenland: fiscale en juridische aandachtspunten

Bij internationaal ondernemen komt heel wat kijken, op heel wat vlakken. Vooral fiscaal en juridisch gezien zitten er verschillende (complexe) addertjes onder het gras. Een goede voorbereiding, accurate opvolging en deskundige (lokale) begeleiding zijn geen overbodige luxe.

Je mag nog zo goed thuis zijn in Belgische bedrijfsvoering, toch mag je nooit van haar principes uitgaan als je in het buitenland onderneemt. Een eenvoudig voorbeeld: het vennootschapsrecht in Azië verschilt zo hard van het onze dat je het bijna niet herkent. Ondernemen in het buitenland heeft anders gezegd heel wat juridische en fiscale voeten in de aarde. En alles begint bij de manier waarop je de lokale activiteit structureert. Distributie? Werken met agenten? Franchising? Investeren in een lokale medewerker? Een bijhuis of dochtervennootschap oprichten? De keuze zal grote gevolgen hebben. Bob Maurau van Deloitte: “We merken daarom dat Belgische ondernemingen meestal eerst beslissen met welk bedrijfsmodel ze naar het buitenland willen trekken. Want dat bepaalt in principe alle juridische en fiscale aandachtspunten.”

De keuze van die structuur hangt af van verschillende factoren. Zoals omvang en aard van de activiteiten en de lokale marktomstandigheden. De meeste ondernemingen die de touwtjes in handen willen houden kiezen voor een medewerker ter plaatse, de opstart van een lokaal kantoor of de oprichting van een vennootschap als afzonderlijke rechtspersoon. Dat laatste is de meest complexe keuze, maar daarom niet de minst evidente. Bob Maurau van Deloitte: “Een lokale medewerker wordt in veel landen als vaste vertegenwoordiging beschouwd, waardoor het bedrijf fiscaal onderworpen wordt aan de lokale regels. Dan kun je toch beter meteen een aparte entiteit oprichten en zelf de boekhouding voeren.”

In landen met een complexe juridische en fiscale structuur wordt ook vaak gekozen voor de overname van een lokaal bedrijf. “Internationalisering is altijd een avontuur, op alle mogelijke vlakken”, vertelt Anneleen Vander Elstraeten van Lige Advocaten. “Daarom is overname heel interessant: je springt meteen over de opstartfase en alle bijkomende perikelen heen. Als het bovendien een kleine entiteit is, kun je gemakkelijk opschalen.”

Internationalisering is altijd een avontuur, op alle vlakken.

— Anneleen Vander Elstraeten

Wat ook de gekozen juridische structuur is, fiscale consequenties zijn uiteraard onvermijdelijk. “Op voorhand samenzitten met lokale adviseurs lijkt ons een must”, aldus Anneleen Vander Elstraeten. “Zij zijn het best geplaatst om de lokale fiscale en juridische regels en de impact hiervan op de gewenste activiteiten in kaart te brengen, en verrassingen te voorkomen, zoals het risico op dubbele belastingen wanneer bij controle blijkt dat de fiscale administratie in twee landen, regels of feiten anders beoordeelt.”

Een ander aandachtspunt: na de keuze van de juridische structuur kan het bedrijf op een organische manier een andere richting uitgroeien of anders georganiseerd worden om bedrijfseconomische redenen. Bob Maurau: “Een typevoorbeeld is een onderneming die één verkoper één dag in de week de grens laat oversteken om de buitenlandse markt af te toetsen. Wanneer dit succesvol blijkt, gaat diezelfde verkoper algauw twee of drie dagen per week naar het buitenland en worden er lokaal contracten afgesloten.” Waardoor er een andere fiscale dynamiek ontstaat en er dus andere regels gelden.

Vreemd genoeg wordt de wereld er ondanks de globalisering juridisch en fiscaal niet eenvormiger op. Kijk bijvoorbeeld naar de EU, waar ondanks de harmonisering van de fiscale regels nog altijd relevante verschillen tussen de lidstaten zijn – bijvoorbeeld op het vlak van inkomstenbelastingen. Het komt er dus altijd op neer om proactief de juridische en fiscale gevolgen van buitenlandse expansie in kaart te brengen om verassingen te vermijden. In dat opzicht is het aangeraden te kiezen voor een eenvoudig en consistent internationaal bedrijfs- en fiscaal model, dat overeenstemt met de economische realiteit. En in de eerste plaats: gebruik te maken van lokaal advies. Bob Maurau van Deloitte: “Want de fiscale en juridische vragen bij expansie in het buitenland zijn misschien altijd dezelfde, de antwoorden kunnen wezenlijk van elkaar verschillen.” En die worden nog altijd het beste beantwoordt door een expert ter plaatse.

MEER

Het mini-debat over de tech-stad

Smart CityJe hoort het vaak als het over smart cities gaat: ze worden bijna altijd in één adem genoemd met het gegeven technologie. Maar in hoeverre is dat correct, en maakt dat een stad effectief leefbaarder? Wat is bovendien onze rol nog middenin die smart innovations? 

Een warm hart voor de oceaan

Het is zover: de zomer komt om de hoek kijken. Al gauw staat ons hele land aan te schuiven om een plekje aan de kust te bemachtigen. Voor een duik, of één teentje in de zee. Minder fijn is het als er een stuk plastic aan je teen hangt. Deze zaterdag 8 juni is het Wereld Oceaandag met als doel mensen bewust te maken hoe het met onze zee gesteld is. Daarover kan niemand beter vertellen dan Jan Seys, marien bioloog en woordvoerder van het Vlaams Instituut voor de Zee (Vliz).

Onder de loep: de toekomst van ons transport

Toekomst van transportDe Antwerpse Ring, de meest dichtgeslibde verkeersader van Europa, is er niet goed aan toe. Enkele overbruggingen dringen zich op om de dagelijkse massa auto’s en vrachtwagens weer vlot te doen rijden, maar dat verhaal kennen we en is niet evident. Ondertussen neemt de drukte maandelijks toe…

‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Griet DeceusterEeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”

Ook de chemie denkt groen

circulariteitDuurzaamheid, ecologie, circulair ondernemen en aandacht voor het leefmilieu… Het zijn tegenwoordig belangrijke uitgangspunten in zowat elke industrie die je maar kunt bedenken.  Zo ook in de chemische en life sciences-sector. 

Zo mik je op toptalent

aanwerving Frederik De Blauwe van Fusion Executive geeft drie bakens die een kantoor kan verzetten om een aanwerving ‘future proof’ te maken.