Home Business Nooit te oud om te leren

Nooit te oud om te leren

De arbeidsmarkt verandert razendsnel. Dit maakt dat ook de professionele opleidingen de vinger aan de pols moeten houden en vaak programma’s moeten actualiseren en bijsturen aan de noden van de markt.

Diploma’s vervallen een pak sneller dan vroeger, vertelt Kelly Decroock, algemeen coördinator van de Brugge Business School, dat vervat zit binnen VIVES en heel wat postgraduaatopleidingen aanbiedt. “Het aanbod van opleidingen moet aansluiten op de arbeidsmarkt. Daarvoor nemen wij jaarlijks de programma’s onder de loep en samen met specialisten uit het werkveld oordelen we waar we zaken kunnen en moeten aanpassen.”

Bijscholing is essentieel

Levenslang leren betekent ook dat de navelstreng tussen hogeschool en individu nooit wordt doorgeknipt. “Onze studenten zijn altijd welkom voor extra cursussen of een nieuwe postgraduaatopleiding. 25 procent van onze cursisten stroomt door uit eerdere opleidingen. De rest komt eigenlijk zelf bij ons terecht omdat ze beseffen dat bijscholing essentieel geworden is.”

Continu leren

Mensen zijn zich er duidelijk van bewust dat levenslang leren een echte meerwaarde is. Dat blijkt uit de cijfers van VIVES Brugge Business School. Decroock: “De laatste vijf jaar hebben we een stijging genoteerd van 68 procent in het aantal cursisten. Dat heeft enerzijds te maken met de verbreding van ons aanbod, maar anderzijds ook met de bewustwording van de mensen. Vroeger kon je veel langer teren op je kennis. Nu moet je continu bijleren of je zal heel snel achterophinken.”

“Vroeger kon je veel langer teren op je kennis. Nu moet je continu bijleren of je zal heel snel achterophinken.”

Virtueel heroriënteren?

Kelly Decroock stelt ook dat de huidige coronacrisis dit proces alleen maar zal versterken. “Veel mensen zullen zich moeten heroriënteren of zelfs een andere job zoeken. Ook de manier waarop we lessen aanbieden zal verschuiven. We werken nu al met virtual classrooms waarbij cursisten kunnen kiezen of ze lessen bij ons volgen of liever van thuis uit.

Hybride lesgeven

Toch denk ik dat we moeten gaan naar een hybride vorm van lesgeven, waarbij er voor de helft thuis les wordt gevolgd en voor de helft hier bij ons. Vooral dat laatste is belangrijk voor de interactiviteit tussen de verschillende cursisten. Netwerken en onderlinge kennisoverdracht is even belangrijk als de overdracht van de kennis door de docent.”

Nooit te laat om te leren

Dat levenslang leren ook in de lift zit, bewijst de leeftijdscategorie van de cursisten. “Die schommelt tussen de 21 en de 60 jaar. Onze oudste cursist is 59”, sluit Decroock af. “Kijk, bij ons kan bijvoorbeeld een industrieel ingenieur langskomen die plots een team moet leiden, maar daar niet in onderlegd is. Een postgraduaat bedrijfsmanagement biedt dan mogelijkheden. In de hedendaagse maatschappij is het nooit te laat om te leren.”


Meer over…

VIVES/Brugge Business School organiseert al sinds 1985 kwalitatieve opleidingen voor professionals vanuit een duidelijke visie. De opleidingen bieden een ideale mix van theorie en praktijk, direct inzetbaar op de werkvloer. De focus van de VIVES/Brugge Business School ligt op langlopende postgraduaatopleidingen, en biedt naast managementopleidingen ook juridische opleidingen, logistieke opleidingen, financiële opleidingen en digitale opleidingen aan. Onze docenten zijn professionals uit het bedrijfsleven die de bouwstenen aanreiken voor een succesvolle carrière.

MEER

Vlaanderen: per definitie internationaal

Agoria Vlaanderen is sinds mensenheugenis een draaischijf voor internationale handel. Door de traditioneel opgebouwde kennis hebben we enkele speerpuntindustrieën

Beter nooit ziek dan altijd maar genezen

Preventie zou een veel belangrijkere rol moeten spelen in onze geneeskunde, daar is ongeveer iedereen het over eens. Waarom gebeurt dat dan niet? En wat zijn een paar voor de hand liggende maatregelen die genomen kunnen worden om mensen gezonder te houden? 

Op naar de vierde industriële revolutie

vierde industriële revolutieEen slimme fabriek bouw je niet alleen door te automatiseren en te digitaliseren, maar ook door de mens centraler te zetten. Tot die opvallende conclusie kom je als je een ‘Factory of the Future’ binnenwandelt. “Zelfsturende teams zijn hier vanzelfsprekend.”

Wat is werkplekleren?

SYNTRA VlaanderenHet Vlaams Agentschap voor ondernemersvorming, legt de laatste hand aan een nieuw dataplatform waarin het alle mogelijke gegevens over werkplekleren gaat samenbrengen en verrijken. Vanaf september volgend jaar moet het platform beschikbaar komen.

Betere keuzes maken doe je met ‘nudging’

Hoe serieus nemen we onze voornemens eigenlijk nog? We maken ze in ons hoofd, en soms zeggen we ze eens luidop. Dan voelen we ons gedurende een korte periode gedwongen ze te verwezenlijken –anders is het ook maar wat gênant –, maar in de meeste gevallen verdwijnen ze weer als sneeuw voor de zon. Maar hoe stel je jezelf dan wel in staat om effectieve veranderingen door te voeren?

Van kot naar eigen huis

Kevin Bauwens Diploma beet, eerste job binnen handbereik. Tijd voor een eigen huisje, tuintje, boompje. En waar zou je die anders vinden dan in je eigen studentenstad? Toch?