data
Business

Nooit meer dwalen in het doolhof van data

15.02.2021
door Fokus Online

Het zijn interessante tijden voor marketeers. Nooit eerder hadden ze zoveel databronnen ter beschikking, nooit eerder was er zoveel technologie beschikbaar om bronnen te ontginnen. Die overvloed brengt dan weer zijn eigen uitdagingen mee, zegt Arnaud Steinkuhler, Head of Solutions bij Auxipress.

Eerst kranten en magazines, daarna radio en televisie, vervolgens nog het web en dan de sociale media. Er zijn almaar meer plaatsen waar consumenten over merken en bedrijven spreken. “De diversiteit van de data is overweldigend”, zegt Arnaud. “Bedrijven zijn daar ook bezorgd over. Het gaat eigenlijk niet meer over de inhoud op zich, maar over data. Hoe hou je de vinger aan de pols van alles wat op Facebook, Twitter, LinkedIn, webfora verschijnt? Twitter trekt een zeer gespecialiseerd publiek aan: opiniemakers, journalisten en politici. Experts die reageren op wat er in de maatschappij gebeurt. LinkedIn is compleet anders. Niet alleen qua publiek, ook qua conversatie: die is veel meer gestuurd. Facebook is dan weer het toppunt van spontaniteit en heeft een heel ander publiek. De beste inzichten krijg je pas als je de verschillende conversaties naast mekaar legt.” 

Wirwar van tools

Het voor de hand liggende antwoord zou “technologie” kunnen zijn, maar daar komt meer bij kijken dan je denkt. “Er zijn op dit moment ruim 8.000 verschillende soorten software voor marketeers beschikbaar”, zegt Arnaud. “Het resultaat is een wirwar van tools, platformen en databronnen waar ook de juiste expertise voor nodig is om de investering de moeite waard te maken. Technologie is een fantastisch asset, maar nog absoluut niet in staat om de mens te vervangen.” 

Een bedrijf dat relevante en gedragen conversaties met zijn publiek kan opzetten, profiteert daar in alle divisies en departementen van.

— Arnaud Steinkuhler, Head of Solutions Auxipress

Authentiekere relatie

Niet alleen stijgt het aantal kanalen dat de marketeer in de gaten moet houden. Ook bij de klant wordt de informatie steeds breder ingezet. Arnaud: “Een bedrijf dat relevante en gedragen conversaties met zijn publiek kan opzetten, profiteert daar tegenwoordig in alle divisies en departementen van. De tijd dat Auxipress alleen werkte voor het pr-departement is voorbij. Onze job is nu de juiste informatie voor iedereen boven te halen. Ook voor het marketing- en het salesdepartement, en tegenwoordig zelfs voor de afdeling R&D.”

Hoe zal dit allemaal evolueren, binnen pakweg tien jaar? “Ik denk dat de relatie tussen het publiek en merken nog authentieker gaat worden. Ik ondervind dat er nu nog vaak een verschil is tussen wat er binnen het bedrijf gebeurt qua data en hoe het naar buiten komt. Die muren zullen meer en meer gesloopt worden.”

Vorig artikel
Volgend artikel