Business

Nikolaas Tahon: Een sterke bedrijfscultuur verhoogt de immuniteit voor corona

02.11.2020
door Fokus Online

Bedrijven met een Best Managed Company-label toonden de afgelopen maanden een opvallende veerkracht in de economische schokgolf die ‘corona’ heet. Hun succesrecept is hetzelfde: Een ijzersterke bedrijfscultuur.

Best Managed Companies is een coachingprogramma voor managementteams van private bedrijven. Het traject, uitgewerkt door Deloitte, Econopolis en KU Leuven, richt zich op vier domeinen: strategie en communicatie, de beschikbaarheid van de juiste middelen om die strategie uit te voeren (machinepark, innovatiekracht, digitale processen…), het leiderschap en de betrokkenheid van talent, en financiële performantie.

Waken over diversiteit en vernieuwende visies

Ondertussen haalden al 20 Belgische bedrijven het bijhorende kwaliteitslabel. Hoewel ze actief zijn in verschillende sectoren gaven ze stuk voor stuk blijk van opvallende wendbaarheid en veerkracht. We zien een belangrijke evolutie als het gaat over het goed leiden van een bedrijf. Het beeld van de alwetende leider is niet meer van deze tijd. Het besef groeit dat een bedrijf waar het management zichzelf voortdurend in vraag durft stellen, andere en vernieuwende visies stimuleert en structureel vooruitdenkt, veel beter bestand is tegen schokgolven.

Best Managed Companies waken vooreerst in toenemende mate over diversiteit binnen hun onderneming. Of het nu gaat om gender, sociale origine, leeftijd of mensen met een andere professionele achtergrond: ze hebben aandacht voor de kracht van complementariteit binnen teams. Zo verzekeren ze een brede blik bij hun besluitvorming, wat het bedrijf minder risicogevoelig maakt. Ook duurzaamheid en digitalisering staan er hoog op de agenda. Best Managed Companies denken op lange termijn en bouwen aan duurzame relaties.

Een virus kan veel aantasten, maar de kracht van een wendbare onderneming? Nee, dat niet.

Nikolaas Tahon
Nikolaas Tahon, Chairman Deloitte Belgium

Een heldere strategie en communicatie

Ze maken budget vrij zodat aanwezig talent zich voortdurend kan bijscholen. Technologische evoluties als blockchain, cloud en digitalisering van processen worden zorgvuldig ingezet als manier om klantenervaringen te verbeteren of betrokkenheid van werknemers te verhogen. Ook beschikken ze allemaal over een heldere strategie, die ze wervend en breed communiceren. Medewerkers weten waar het bedrijf nu staat, waar het naartoe werkt en welke rol ze hier zelf in spelen. Gevolg? Een sterk engagement, vertrouwen in het management en een bovengemiddelde aantrekkingskracht op de arbeidsmarkt.

De belangrijkste les uit de coronacrisis? Het belang van een divers leiderschap en een sterke bedrijfscultuur. Best Managed Companies die geconfronteerd worden met een wegvallende vraag zijn in staat om hun aanbod creatief aan te passen. Anderen plukken de vruchten van hun slimme inzet van digitale tools bij het organiseren van afstandswerken of contact met klanten. Bij dit alles vertaalt sterke communicatie zich naar engagement bij hun medewerkers, waardoor ze snel kunnen (om)schakelen. Een virus kan veel aantasten, maar de kracht van een wendbare onderneming? Nee, dat niet.

Vorig artikel
Volgend artikel