bedrijfsmobiliteit
Business

Nieuwe bedrijfsmobiliteit is een strategische keuze

09.06.2020
door Heleen Driesen

Een bedrijfswagen en een tankkaart. Zo gaven bedrijven hun mobiliteit traditioneel vorm. In een uiterst mobiele wereld zijn de vragen heel wat diverser, net als de oplossingen voor bedrijfsmobiliteit. “Niet het product, wel de mobiliteitsbehoefte van de klant staat centraal.” 

Wat is de totale ‘cost of ownership’ van mijn wagenpark? Schakel ik een percentage van mijn vloot in voor autodelen? Kan ik een deel van mijn bedrijfswagens op bio-CNG laten rijden? Of: wat is de beste energiemix in functie van het gebruik van bedrijfsmobiliteit? 

Multimodale oplossingen

“Vroeger stopte de definitie van bedrijfsmobiliteit in ondernemingen bij een wagenpark en een tankkaartsysteem”, zegt Stefaan De Ganck, directeur Mobility & New Energies bij Total België. “Vandaag zien we dat professionele klanten zich veel meer vragen stellen over multimodale oplossingen. De interesse is groot. Maar er is ook veel onzekerheid om de stap te zetten. Als energieleverancier hebben we er een speerpunt van gemaakt om actief richting te geven aan deze transitie.”

Doorheen de tijd heeft energie als essentiële hulpbron grote veranderingen in de samenleving begeleid, kadert De Ganck. Om de complexe uitdagingen in de wereld aan te gaan, moet die transitie zich blijven doorzetten. Daarin is ook een rol weggelegd voor energieleveranciers en dus ook bedrijfsmobiliteit. 

Shift naar nieuwe brandstoffen

“Wil je écht iets realiseren rond energietransitie en mobiliteit, dan moet je niet links en rechts iets doen, maar overtuigde strategische keuzes maken. Zelf hebben we bij Total de omslag van traditioneel petroleumbedrijf naar brede energieleverancier jaren geleden gemaakt. We zetten voluit in op koolstofarme elektriciteit, fuel economy en hoogwaardige brandstoffen. Binnen onze eigen processen streven we naar volledige koolstofneutraliteit. We bieden klanten ook begeleiding aan wanneer hun behoefte een shift maakt van traditionele naar nieuwe brandstoffen.”

“Vandaag zien we dat professionele klanten zich veel meer vragen stellen over multimodale oplossingen. De interesse is groot.” Stefaan De Ganck, directeur Mobility & New Energies

Dekkende laadinfrastructuur

Hoe legitiem die groene ambitie is, gezien de aard en het verleden van de sector? Het zijn juist de traditionele activiteiten die een belangrijk fundament vormen voor vernieuwing van bedrijfsmobiliteit, benadrukt De Ganck. Een geslaagde energietransitie staat of valt bij een uitgebreid, betrouwbaar netwerk. “Wat e-mobility betreft, zijn we bijvoorbeeld een volledig dekkende laadinfrastructuur aan het plaatsen voor het Brussels Gewest, en in ons nationale netwerk van tankstations. High-power chargers moeten volgens de strategie van onze groep binnen Europa op elke grote as te vinden zijn in een straal van 150 km.

We zullen tegen 2025 meer dan 12.500 laadpalen plaatsen en uitbaten, zowel publiek als bij bedrijven of werknemers thuis. Ook voor particulieren bieden wij laadoplossingen aan via ons filiaal Lampiris. Nieuwe CNG-stations bouwen we in België naar rato van één station per maand. Voor het zware transport bouwen we verder aan ons LNG-netwerk. We hebben ook een aantal waterstofprojecten, bijvoorbeeld voor De Lijn in Antwerpen.” 

Vloot beheren

Het is de verantwoordelijkheid van de overheid om de spelregels vast te leggen van bedrijfsmobiliteit en daar ook stabiliteit in te geven, vindt De Ganck. “Alleen zo kunnen energiebedrijven als het onze een aanbod op de markt zetten waarvan we weten dat er een toekomst voor is.”

Nieuwe mobiliteitsoplossingen zitten niet alleen in de energiebron zelf en in de beschikbaarheid van een netwerk, maar ook in de manier waarop ondernemingen hun vloot beheren, vervolgt de directeur Mobility & New Energies. “Klanten vragen zich af: moet iedere werknemer nog een eigen wagen hebben? Kunnen we een deel van ons wagenpark niet inschakelen voor carsharing? Dan moet je als onderneming natuurlijk wel de instrumenten hebben om dit soort zaken te kunnen managen, zoals track-and-tracetoepassingen en tools om ecodriving te stimuleren. In die lijn evolueren we zelf van een fuel card business naar een aanbieder van oplossingen voor fleet management en mobiliteit in de ruimste zin van het woord.”

Comfortabele totaaloplossing

Nog een interessante piste voor de bedrijfsmobiliteit, vervolgt De Ganck, zit in het aanreiken van een totaalservice. “In plaats van drie uur in de file te staan op weg naar het vliegveld, zijn klanten vandaag bereid om een deel van dat traject per trein, bus of autoped af te leggen. Voorwaarde is wel dat die verplaatsing vlot en administratief eenvoudig kan verlopen.” 

“Een aantal zaken kun je perfect automatiseren. Met onze tankkaart bijvoorbeeld kunnen klanten binnenkort ook vliegtickets reserveren, de taxichauffeur betalen of onderweg een bedrijfslunch afrekenen. Voeg daar nog services aan toe als een snelle tolpassage en carwash, en je komt uit bij een comfortabele totaaloplossing. Die maakt het voor werkgevers aantrekkelijker om alternatieve mogelijkheden te verkennen. Niet meer het product op zich – de kaart – staat centraal, wel de mobiliteitsbehoefte van de klant.” 


Meer over

Total Mobility & New Energies is de ideale partner om professionele klanten te begeleiden doorheen de energietransitie en de nieuwe mobiliteit, in een voortdurend veranderende markt. Total ondersteunt zijn professionele klanten onderweg met tankkaartoplossingen, een gevarieerd energieaanbod, het beste netwerk met meer dan 530 stations, hoogwaardige brandstoffen met additieven, en tal van producten en diensten die de mobiliteit vergemakkelijken.

Vorig artikel
Volgend artikel