Business

MVO: Goed voor de maatschappij, maar ook voor het bedrijf

09.07.2020
door Fokus Online

Begin volgend jaar wordt voor de twintigste keer de Awards voor Best Belgian Sustainability Reports uitgereikt. Waarom is het belangrijk dat bedrijven rapporteren over hun duurzaamheidsbeleid? En welke criteria tellen bij de awards? Juryvoorzitter Marc Daelman en Reinout De Clercq leggen uit.

Bedrijven erkennen die op een goede manier rapporteren over hun duurzaamheidsbeleid. Dat is de bedoeling van de Awards voor Best Belgian Sustainability Reports, georganiseerd door het Instituut van de Bedrijfsrevisoren, zegt Marc Daelman. “Zowel kmo’s als grote bedrijven, vzw’s, scholen, public sector en federaties kunnen tot 18 september naar de prijs dingen.

Vroeger focusten duurzaamheidsrapporten vooral op alles wat met milieu te maken heeft, maar tegenwoordig gaat het een stuk breder. Het gaat over people, over goed bestuur, over ethisch zakendoen, noem maar op. En dat komt omdat bedrijven erkennen dat ze heel veel stakeholders hebben: niet alleen hun aandeelhouders, maar ook hun werknemers, de overheid, de brede maatschappij zelfs. Hoe gedraagt een bedrijf zich ten opzichte van de klimaatuitdaging? Hoe gaan ze om met werkbaar werk? Wat is hun positie ten opzichte van het gebruik van zeldzame aardmaterialen? Dat zijn de vragen die tellen.”

Een ander referentiekader

De criteria die de juryleden hanteren zijn ook objectief en transparant, voert Daelman aan. “We maken gebruik van de GRI-standaard (Global Reporting Initiative) om ons in onze keuze te leiden. Dat is een internationaal erkend framework dat bijvoorbeeld rekening houdt met zaken als de accuraatheid van de gegevens, de materialiteit, of er genoeg vergelijkingspunten met andere jaren zijn, et cetera.

De Awards zijn ook geopend voor organisaties die een ander referentiekader gebruiken voor hun duurzaamheidsbeleid. De jury zelf is ook divers samengesteld. Het initiatief gaat uit van het Instituut van de Bedrijfsrevisoren met ondersteuning van onder andere het Federaal Instituut voor Duurzame Ontwikkeling, maar er zetelen CEO’s in, academici, communicatiespecialisten, vertegenwoordigers van het public sector en social profitwereld… en natuurlijk ook bedrijfsrevisoren (lacht).”

“Bedrijven erkennen dat ze heel veel stakeholders hebben: niet alleen hun aandeelhouders, maar ook hun werknemers, de overheid, de brede maatschappij zelfs.”

De opbrengst van niet-financiële parameters

Dat er tegenwoordig veel aandacht is voor deze materie, laat zich eenvoudig verklaren, zegt De Clercq. “Bedrijven staan met twee voeten in de maatschappij. Ze kunnen zich niet zomaar isoleren. Een bedrijf dat een succesvolle langetermijnstrategie nastreeft voor hun duurzaamheidsbeleid, moet dan ook op meer focussen dan enkel winst. Dat loont: het is bewezen dat niet-financiële parameters zich op termijn in de cijfers van een bedrijf weerspiegelen.

Neem klimaatverandering. Als een onderneming daar op een goede manier mee omgaat, zullen ze er ook opportuniteiten in ontdekken. In de transformatie naar een koolstofneutrale maatschappij zal je winnaars en verliezers hebben. En de winnaars zullen waarschijnlijk de bedrijven worden die er nu al mee bezig zijn en zich voorbereiden. Het werkt trouwens in twee richtingen: klimaatneutraal werken brengt ook mee dat je kosten dalen, bijvoorbeeld je energiekosten.”

Tevredenheid als KPI

Met de Awards willen de bedrijfsrevisoren ook aantonen dat ze meer leveren dat enkel financiële informatie. Daelman: “We laten zien dat je een strategie kunt bouwen rond alles wat belangrijk is. Neem bijvoorbeeld de tevredenheid van je werknemers. Ook dat kun je perfect vatten in KPI’s. België is helaas nog niet echt een voortrekker als het gaat om duurzaamheidsrapporten. Landen als Nederland, het V.K. en Frankrijk – waar het zelfs wettelijk verplicht is –, gaat ons voor. Maar gelukkig zien we wel een positieve evolutie.”

Vorig artikel
Volgend artikel