marketing automation
Business

Marketing automation: zo begin je er aan

08.03.2023
door Fokus Online

In de huidige digitaliseringsgolf proberen bedrijven zoveel mogelijk taken en processen te automatiseren en aan machines over te laten. Ook de (digitale) marketing ontsnapt daar uiteraard niet aan. Wat zijn de voordelen van ‘marketing automatisation’-software? En wat heb je ervoor nodig?

“Marketing automation komt er eigenlijk op neer dat je, binnen de customer journey, bepaalde events gaat definiëren die op hun beurt een bepaalde actie triggeren”, zegt Niklas Jakobsson, CMO van het softwarebedrijf Efficy. Stel dat je een klant hebt die een jas heeft gekocht, dan kun je hem na een maand automatisch een mailtje sturen om te zeggen dat je een bijhorende broek in de aanbieding hebt. Of je stuurt een uitnodiging voor een survey.

Of wanneer iemand je site verlaat met nog een product in het winkelmandje, kan die daar ook van verwittigd worden: “Hé, u hebt uw product niet afgerekend”. En om de klant over de streep te trekken, kun je bijvoorbeeld een kortingsbon meesturen. Of zes maanden nadat je klant een product kocht, stuur je een berichtje dat het tijd is voor een onderhoud. De mogelijkheden zijn eindeloos. Verwar marketing automation echter niet met bijvoorbeeld een digitale nieuwsbrief. Die is niet gebaseerd op een bepaalde interactie met een klant, maar gaat sowieso de deur uit, of die klant nu iets gedaan heeft of niet.”

Via marketing automation tools bespaar je veel moeite, maar vaak denken ondernemers dat ze er op die manier helemaal géén tijd meer moeten in steken. En dat klopt absoluut niet, waarschuwt Jakobsson. “Het is zeker niet set and forget. Ermee beginnen en je tenen in het water dippen is gemakkelijk, maar je moet de tools ook optimaliseren na verloop van tijd. Welke content ga je brengen op welk moment? Naar wie stuur je wat? Hoe ziet de customer journey van je klant er eigenlijk uit? Daar moet je toch de nodige aandacht aan besteden.”

De eerste incarnaties van dit soort software dateren al van de late jaren 90 en het basisidee is grotendeels hetzelfde gebleven, aldus Jakobsson. “Het grote verschil is dat de hoeveelheid data die marketeers in de strijd kunnen gooien en het aantal kanalen dat tot hun beschikking staat, enorm is toegenomen. Vroeger verliep bijna alles via e-mail. Vandaag is dat nog altijd een belangrijk kanaal, maar bijvoorbeeld sms, Facebook en Instagram zijn daar allemaal bovenop gekomen.”

Ermee beginnen en je tenen in het water dippen is gemakkelijk, maar je moet de tools ook optimaliseren na verloop van tijd.

Marketeers zetten tegenwoordig almaar meer data in om hun interacties met (potentiële) klanten zo persoonlijk mogelijk te maken. Want hoe persoonlijker de boodschap en hoe nauwkeuriger ze op de behoeften van de ontvanger is afgestemd, hoe hoger het commerciële resultaat.

Jakobsson: “Soms zijn die data gebaseerd op zoekopdrachten, soms op interacties op de website. Maar het streven naar heel persoonlijke, een-op-een interacties lukt nog zeker niet altijd. Je kent allicht het fenomeen dat je een paar loopschoenen koopt en zelfs weken daarna nog gebombardeerd wordt met reclame voor loopschoenen? Dat komt omdat databases nog altijd te weinig verbonden zijn met elkaar. De database waar jouw aankoop in ligt opgeslagen, praat niet met de database die de reclame uitstuurt. Bedrijven moeten ook zorgen dat de kwaliteit van hun data goed zit en dat de data regelmatig geüpdatet worden. Regelmatig je data eens afchecken bij je klanten, is dus zeker geen slecht idee.”

Beginnen met ‘marketing automation’- software is niet eens zo moeilijk voor ondernemingen, aldus Jakobsson. “Je schaft een softwarepakket aan en je haakt dit vast aan een spreadsheet met data die je ergens hebt liggen. Of je zorgt ervoor dat je klanten hun data op je website kunnen achterlaten. Veel systemen haken ook in op online bestelsystemen en zijn er soms mee geïntegreerd. Dat maakt het nog makkelijker. Tegenwoordig zijn ongeveer alle systemen cloud-gebaseerd. Je moet dus zelf geen servers meer draaiende houden, alles werkt via een abonnement bij je softwareprovider. De kostprijs kan ook op heel verschillende manieren berekend worden. Een bepaalde prijs per mail of per sms die je uitstuurt, met daar dan nog een vaste fee bij, is bijvoorbeeld een vaak gehanteerde prijsformule.”

Ook de doelgroep voor dit software gaat heel breed. “Er is letterlijk voor elk bedrijf wel een geschikt pakket voorhanden”, zegt Jakobsson. “Van piepkleine kmo’s tot grote multinationals met bedrijven in verschillende landen. Meestal worden de mogelijkheden ook steeds gespecialiseerder en uitgebreider naargelang de grootte van het bedrijf waarvoor het pakket bedoeld is.”

Wat de toekomst betreft, is marketing automation een categorie van software die al redelijk volwassen is, aldus Jakobsson. “De belangrijkste kanalen als mail, sms en Facebook zijn ondertussen gecoverd, tenzij er weer een kanaal bijkomt, natuurlijk (lacht). Ik denk wel dat AI in de toekomst nog kan helpen om de juiste flow mee in kaart te helpen brengen. En daarnaast zal natuurlijk de hoeveelheid data die aangewend wordt, alleen maar toenemen.”

Vorig artikel
Volgend artikel