groei
Business

Mark Andries: Zo gaat het goed, zo gaat het beter

15.02.2021
door Fokus Online

Bedrijven moeten meegaan met de tijd. Maar wat betekent dat vandaag? Het pad van groei en innovatie wordt bewandeld door wie inzet op digitale transformatie, artificiële intelligentie en samen innoveren. Toch blijft het een pad vol maatwerk, want elk bedrijf is anders.

Digitalisering is een evidentie in het ondernemers­landschap. Elk bedrijf werkt in zekere mate met digitale tools. De uitdaging ligt bij digitale transformatie, of omschakelen naar een omgeving die volledig gestuurd wordt door digitale processen.

Verschillende groei-opties

Deze transformatie is voor veel bedrijven minder evident, het impliceert immers veranderingen tot op het businessmodel. Maar geen uitdaging zonder opportuniteiten. Een bedrijf dat inzet op digitale transformatie onderscheidt zich op verschillende vlakken. Het vervult een pioniersrol door met nieuwe technologieën te doen wat niemand al deed. Ook zorgt het voor differentiatie naar klanten: een aanbod dat verschilt van de standaard, een service afgestemd op de wensen van klanten. Het laat hen zelden onberoerd. 

Een one size fits all bestaat echter niet. Elk bedrijf is verschillend en heeft andere uitdagingen. Digitale transformatie is een motor voor groei, maar bedrijven bepalen hun eigen richting en groeiambitie. Groter worden of klein blijven? Langzaam of snel groeien? Nice-to-have of noodzaak om te overleven op de markt? Bedrijven die willen groeien hebben verschillende opties: nieuwe markten aanboren, overnames, andere doelgroepen bedienen met een nieuw aanbod. Ook groei en innovatie zijn maatwerk.

Alleen innoveren is verleden tijd.

— Mark Andries, administrateur-generaal bij het Agentschap Innoveren & Ondernemen (VLAIO)

AI en innovatiepartners

Het handelsakkoord rond de Brexit brengt voor veel Vlaamse bedrijven een nieuwe uitdaging met zich mee. Zij die handel voeren met het Verenigd Koninkrijk moeten de impact van de Brexit op hun onderneming grondig in kaart brengen en de nodige strategische transformaties doorvoeren. Ook dat kan een bron zijn voor innovatie. We zien bedrijven die met nieuwe oplossingen komen waarmee ze de markt net dat stukje voor zijn.

Binnen groei en innovatie zie ik twee trends. Enerzijds speelt artificiële intelligentie een hoofdrol bij digitale transformatie. Er schuilt heel wat groeipotentieel in slim aan de slag gaan met data. Veel projecten die innovatiesteun aanvragen zijn hier mee bezig. Anderzijds is er een trend richting samenwerking over de grenzen van klassieke technologieën en sectoren heen. In de zoektocht naar innovatiepartners kijken bedrijven verder dan hun eigen cirkel. Dat leidt tot onverwachte samenwerkingen tussen bedrijven die in erg verschillende markten actief zijn. Alleen innoveren is verleden tijd. 

Voor steun en advies op maat kunnen bedrijven terecht bij VLAIO, hét aanspreekpunt van de Vlaamse overheid voor alle ondernemers in Vlaanderen. Zowel voor digitale transformatie, groei en innovatie als bedrijfstransformatie in het kader van de Brexit zijn er steuninstrumenten voorhanden. Ga gerust een kijkje nemen op vlaio.be. 

Vorig artikel
Volgend artikel