retail
E-commerce

De clicks zullen de bricks niet vervangen

29.06.2021
door Fokus Online

Er is geen enkele sector waar de coronacrisis geen invloed op had. Al prijkt retail toch ergens bovenaan. De vraag is hoe lang die impact zal nazinderen. Met andere woorden: zal de retailwereld er postcorona helemaal anders uitzien? Of gaan we zo snel mogelijk terug naar het oude normaal?

Gevolgen van de crisis in retail

Internationaal fullservice advocatenkantoor DLA Piper is (ook) gespecialiseerd in retail en alles wat daarbij komt kijken, denk aan vastgoedtransacties, handelshuur-, distributie-, leverings- en samenwerkingsovereenkomsten, merkbetwistingen… Als geen ander hebben zij van nabij opgevolgd wat de crisis in retail heeft teweeggebracht.

“Over de sector heen was de impact wellicht – en gelukkig maar – minder apocalyptisch dan aanvankelijk verwacht”, begint Joseph Spinks. Hij is partner in het real estate team van DLA Piper. “Er zijn uiteraard grote verschillen tussen wat wij de retail asset classes noemen. Zo zijn shoppingcentra bijvoorbeeld harder getroffen dan de ‘essentiële’ winkels zoals de lokale supermarkten, tuincentra en doe-het-zelf-zaken.” Sommige van die classes zijn zelfs echt gaan boomen. Bijvoorbeeld omdat consumenten massaal zijn gaan uitgeven in specifieke sectoren zoals sportartikelen en voeding. “Ik heb zelf een mountainbike gekocht en ik heb daar vier maanden op moeten wachten omdat iedereen er één wilde (lacht). Sommige van de fluctuaties binnen de sector waren dus vooral consumer driven. Daarom zijn ook food and groceries wonderwel overeind gebleven, ondanks enkele nationalistische reflexen.”

Bijkomende druk

Bijkomende druk op de traditionele fysieke retail en de winkelcentra komt er van een fenomeen als e-commerce, dat door de crisis eveneens een sterke boost heeft gekregen. “Zij zullen zich hier wel aan weten aan te passen, onder meer door extra te focussen op totaalbeleving, food and beverage corners, gezondheid, contactloze dienstverlening en dat soort zaken”, gaat Spinks verder. “Fysieke winkels zullen dus zeker niet verdwijnen. De clicks zullen de bricks niet vervangen. Je ziet nu zelfs onlinewinkels die met fysieke vestigingen komen. Er vormt zich met andere woorden een complex ecosysteem waar online en offline elkaar beter aanvullen. En uiteindelijk zal de consument hierin de grote overwinnaar zijn.”

Er vormt zich een complex ecosysteem waar online en offline elkaar beter aanvullen.

Impact van COVID-19

Maar hoe zou men de impact van COVID-19 op retail nu kort samenvatten? Daarop antwoordt Alexis Fierens, eveneens partner bij DLA Piper, gespecialiseerd in handels- en intellectuele eigendomsrecht en hoofd van de Belgische retail- en consumptiegoederenpraktijk. “Ik zou zeggen dat de crisis de sector niet zozeer heeft getransformeerd. Maar wel bestaande evoluties met enkele jaren heeft versneld. Dan denk ik aan de omschakeling van offline naar online, de impact van technologie op de supply chain en winkelbeleving (met inbegrip van computer vision, augmented reality, AI…) home delivery. Het belang van cyberveiligheid en oudere leeftijdsgroepen die het gemak van online retail hebben ontdekt.

Sustainability en ESG

Maar zeker ook sustainability en ESG, oftewel Environmental, Social en Governance  – doelend op de reflex van de consument om meer lokaal en duurzaam te kopen en diens verwachting dat doorheen de hele wereldwijde productie- en toeleveringsketen minimumstandaarden in acht werden genomen inzake mensenrechten, milieu, arbeidsomstandigheden, bescherming van persoonsgegevens, en ga zo verder. Alle voormelde fenomenen bestonden dus al voor de coronacrisis. Maar kennen nu een versnelde uitrol. Hierdoor zijn heel wat spelers die voordien de conversie nog niet of niet helemaal hadden gemaakt, nu met de neus op de feiten gedrukt. Vooral de minder grote spelers moeten nog een inhaalbeweging maken om hun praktijken en contracten ook volledig in lijn te brengen met alle toepasselijke wetgeving. Op dat vlak ligt voor kantoren als het onze heel wat werk op de plank.”

Vorig artikel
Volgend artikel