Home Business Legal Data kopen en data krijgen

Data kopen en data krijgen

We staan aan de vooravond van de vierde industriële revolutie en die heeft ingrijpende gevolgen, voor het bedrijfsleven maar ook voor mens en maatschappij. “Al die connectiviteit is mooi, maar van wie zijn al die data en wie kan en mag ze gebruiken?”

Je geeuwt en wrijft de slaap uit je ogen. Het is 7 uur ’s ochtends. Je smartphone heeft je zachtjes gewekt, de gordijnen schuiven open en de geur van verse koffie komt je tegemoet. De melk is bijna op, maar je slimme koelkast heeft er al nieuwe besteld. In de badkamer is het licht aangegaan en je bad volgelopen. Wat later komt je auto voorgereden, voorverwarmd en met je favoriete muziek op. Tijd voor je mails, wat bankzaken of de digitale krant, want zelf rijden hoeft niet meer.

Klinkt nog als toekomstmuziek, maar is dichterbij dan je denkt. Vandaag bestaan er namelijk al systemen die je verwittigen wanneer je van je baanvak afwijkt of die zelf remmen wanneer je een voetganger of obstakel nadert. De auto’s van de toekomst zullen echt ‘met elkaar praten’. “Onze auto’s maar ook onze wegeninfrastructuur zullen in de toekomst intelligent en interactief worden”, zegt Christophe Weerts, pr-verantwoordelijke bij BMW. “Slimme auto’s zullen ons adviseren en rijtaken van ons overnemen.”

Slimme auto’s zullen ons adviseren en rijtaken van ons overnemen

– Christophe Weerts

Autoconstructeurs zullen toepassingen ontwikkelen om auto’s van op afstand te volgen en data te lezen. Zo kunnen ze auto’s herstellen via software-updates of de bestuurder extra service of informatie aanbieden. “Dat impliceert wel dat er gesofisticeerdere navigatiesystemen moeten komen die veel nauwkeuriger zijn”, aldus Weerts. BMW heeft daarom samen met Daimler en Audi, in HERE, het mappingsysteem van Nokia, overgenomen om klaar te zijn tegen 2020. Dan zal het Europese satellietnavigatiesysteem Galileo, de tegenhanger van het Amerikaanse GPS (Global Positioning System), operationeel zijn. “Hoe kunnen connected cars elkaar anders verwittigen dat er twee kilometer verderop ijzelvorming is?”

We evolueren stilaan naar een tijd waarin alles met alles geconnecteerd zal zijn, slimme apparaten met elkaar praten en slimme systemen via sensoren allerlei data verzamelen, analyseren en actief en reactief interageren met de reële en virtuele digitale wereld. Dirk Torfs, CEO van Flanders Make ziet het alvast rooskleurig in: “Bedrijven zullen over massa’s data beschikken. Daarmee kunnen ze hun productieprocessen zo bijsturen dat ze meer produceren met minder fouten, met een efficiënter materiaal- en energiegebruik en minder afval.” Producten zullen met andere woorden al in de ontwerpfase virtueel getest worden zodat de kinderziekten er voor de productie al uitgehaald zijn. Tijdens hun levensduur zullen ze verder gemonitord worden om de volgende producten nog verder te verbeteren of functionaliteiten toe te voegen.

Best is dat partijen afspraken maken en toestemming vragen om data te gebruiken en te bewaren

– Dirk Torfs

Al die connectiviteit is prachtig en biedt voordelen voor zowat alle sectoren. Ook voor de overheid én voor de maatschappij. Tenminste, zolang het over open data gaat, gegevens die iedereen kan en mag gebruiken. Wanneer steeds meer bedrijven en onderzoeksinstellingen data beschikbaar stellen of delen, wekt dat vertrouwen. Tegelijk loeren de gevaren om de hoek en duiken er vragen op als: ‘Wie is de eigenaar van data?’

Want wanneer het om persoonsgebonden informatie gaat, wordt het tricky. Dat is informatie waarmee je mensen kunt identificeren. “Een echte omkadering over het gebruik van data is er eigenlijk nog niet”, zegt Torfs. “Best is dat partijen afspraken maken en toestemming vragen om data te gebruiken en te bewaren.” Daarin schuilt immers het gevaar dat hoe meer gegevens een bedrijf in bezit heeft, hoe makkelijker er parallellen, patronen en profielen uit afgeleid kunnen worden. En net voor persoonsgegevens ligt dat gevoelig. Dataretentie zou dus eigenlijk niet onbeperkt mogen zijn.

Tekst Hilde Van Raemdonck

MEER

De essentie van preventie

Preventie & veiligheid Gevaarlijke stoffen, moeilijke werksituaties: vaak een harde realiteit voor werknemers in de chemiesector. Daarom zetten onze chemische bedrijven extra in op veiligheid en risicopreventie. We laten drie experten aan het woord.

Een huis? Dat is dan 1 euro, alstublieft!

Huis kopenEen huis kopen voor maar één euro in een charmant en zonovergoten Siciliaans dorpje? Het klinkt ongelooflijk, maar het is echt waar. En het is zelfs niet de eerste of enige manier om wel heel goedkoop aan een dak boven je hoofd te komen. Al zijn er natuurlijk ook wel wat voorwaarden aan verbonden.

Dichter bij dromen van innovatie

DigitaliseringDe zorg is een uiterst conservatieve sector: het ontbreekt aan visie, middelen en kader. Het gevolg is dat innovatie veel te langzaam of zelfs nooit tot bij de patiënten raakt. En dat betreuren we. Hoe vertel je iemand dat er een oplossing is, maar dat je er nog niet zeker van bent? Dat de financiering nog niet rond is of dat ze bij ons niet beschikbaar is?

Van zelfliefde naar zelfacceptatie

Schoonheidsideaal ‘Fuck off, beauty standards.’ Met dat mantra sloeg de body positivity-beweging ons de voorbije jaren om de oren. Maar hoe goed het omarmen van schoonheid in alle vormen en maten ook is, de nadruk bleef op het uiterlijk liggen. Met body neutrality is dat nu gedaan.

Geen toekomst zonder website

Website Een bedrijf runnen zonder website? Geen optie meer in deze hypergeconnecteerde tijden. Een site is dus een must, maar hoe moet die er dan uitzien? En hoe zorg je dat je webstek voldoende bezoekers trekt? “Val meteen met de deur in huis en zorg dat je bezoekers geen tijd verliezen.”

Van de grond tot op het bord

Guy Claessens Vers eten is iets wat iedereen wilt, maar wat wordt nu bedoeld met vers voedsel? Voor vers voedsel is het belangrijk dat de logistiek haar werk doet.