Home Business Legal Data kopen en data krijgen

Data kopen en data krijgen

We staan aan de vooravond van de vierde industriële revolutie en die heeft ingrijpende gevolgen, voor het bedrijfsleven maar ook voor mens en maatschappij. “Al die connectiviteit is mooi, maar van wie zijn al die data en wie kan en mag ze gebruiken?”

Je geeuwt en wrijft de slaap uit je ogen. Het is 7 uur ’s ochtends. Je smartphone heeft je zachtjes gewekt, de gordijnen schuiven open en de geur van verse koffie komt je tegemoet. De melk is bijna op, maar je slimme koelkast heeft er al nieuwe besteld. In de badkamer is het licht aangegaan en je bad volgelopen. Wat later komt je auto voorgereden, voorverwarmd en met je favoriete muziek op. Tijd voor je mails, wat bankzaken of de digitale krant, want zelf rijden hoeft niet meer.

Klinkt nog als toekomstmuziek, maar is dichterbij dan je denkt. Vandaag bestaan er namelijk al systemen die je verwittigen wanneer je van je baanvak afwijkt of die zelf remmen wanneer je een voetganger of obstakel nadert. De auto’s van de toekomst zullen echt ‘met elkaar praten’. “Onze auto’s maar ook onze wegeninfrastructuur zullen in de toekomst intelligent en interactief worden”, zegt Christophe Weerts, pr-verantwoordelijke bij BMW. “Slimme auto’s zullen ons adviseren en rijtaken van ons overnemen.”

Slimme auto’s zullen ons adviseren en rijtaken van ons overnemen

– Christophe Weerts

Autoconstructeurs zullen toepassingen ontwikkelen om auto’s van op afstand te volgen en data te lezen. Zo kunnen ze auto’s herstellen via software-updates of de bestuurder extra service of informatie aanbieden. “Dat impliceert wel dat er gesofisticeerdere navigatiesystemen moeten komen die veel nauwkeuriger zijn”, aldus Weerts. BMW heeft daarom samen met Daimler en Audi, in HERE, het mappingsysteem van Nokia, overgenomen om klaar te zijn tegen 2020. Dan zal het Europese satellietnavigatiesysteem Galileo, de tegenhanger van het Amerikaanse GPS (Global Positioning System), operationeel zijn. “Hoe kunnen connected cars elkaar anders verwittigen dat er twee kilometer verderop ijzelvorming is?”

We evolueren stilaan naar een tijd waarin alles met alles geconnecteerd zal zijn, slimme apparaten met elkaar praten en slimme systemen via sensoren allerlei data verzamelen, analyseren en actief en reactief interageren met de reële en virtuele digitale wereld. Dirk Torfs, CEO van Flanders Make ziet het alvast rooskleurig in: “Bedrijven zullen over massa’s data beschikken. Daarmee kunnen ze hun productieprocessen zo bijsturen dat ze meer produceren met minder fouten, met een efficiënter materiaal- en energiegebruik en minder afval.” Producten zullen met andere woorden al in de ontwerpfase virtueel getest worden zodat de kinderziekten er voor de productie al uitgehaald zijn. Tijdens hun levensduur zullen ze verder gemonitord worden om de volgende producten nog verder te verbeteren of functionaliteiten toe te voegen.

Best is dat partijen afspraken maken en toestemming vragen om data te gebruiken en te bewaren

– Dirk Torfs

Al die connectiviteit is prachtig en biedt voordelen voor zowat alle sectoren. Ook voor de overheid én voor de maatschappij. Tenminste, zolang het over open data gaat, gegevens die iedereen kan en mag gebruiken. Wanneer steeds meer bedrijven en onderzoeksinstellingen data beschikbaar stellen of delen, wekt dat vertrouwen. Tegelijk loeren de gevaren om de hoek en duiken er vragen op als: ‘Wie is de eigenaar van data?’

Want wanneer het om persoonsgebonden informatie gaat, wordt het tricky. Dat is informatie waarmee je mensen kunt identificeren. “Een echte omkadering over het gebruik van data is er eigenlijk nog niet”, zegt Torfs. “Best is dat partijen afspraken maken en toestemming vragen om data te gebruiken en te bewaren.” Daarin schuilt immers het gevaar dat hoe meer gegevens een bedrijf in bezit heeft, hoe makkelijker er parallellen, patronen en profielen uit afgeleid kunnen worden. En net voor persoonsgegevens ligt dat gevoelig. Dataretentie zou dus eigenlijk niet onbeperkt mogen zijn.

Tekst Hilde Van Raemdonck

MEER

Drie vragen aan… Velde Groep

Velde Drie vragen aan Peter Paardekooper, Managing Consultant en partner bij Velde, over het aantrekken van buitenlands talent.

Uitgedost in outdoor

De modebewuste mens is een wandelende kapstok voor het outdoorleven, dat een opmars maakt in de wereld van de fashion. Uitdossen doe je in outdoor.

Virginia Janssens: De verpakking van morgen

De huidige uitdagingen van de verpakkingsindustrie zijn ongezien, gaande van een tsunami aan regelgevingen op Europees en nationaal niveau, een globaal probleem rond plastic afval en beheer, tot zwerfvuil inclusief microplastics ter land, ter zee en zelfs in de lucht.

Nigel Williams: De Belg is grappig in al zijn...

What I like about Belgium? Ik vind België best oké. Als gevolg daarvan zie ik het niet zitten dat België ooit wordt opgesplitst. België zoals het is, met al de verwarring en contradicties dat het met zich meebrengt, is daardoor juist zo leuk.

Zorgeloos beleggen? Ga voor een hotel!

BeleggenOp zoek naar een interessant alternatief voor je spaarboekje? Waarom kijk je eens niet naar hotelvastgoed? Want dat heeft meerdere voordelen.

Kan Europa haar eigen vrienden nog kiezen?

De globalisering is terug van nooit echt weggeweest. Het internationaal recht speelt een steeds grotere rol in de nationale rechtsorde. Hoe soeverein is Europa nog in haar manier van handel drijven? En in hoeverre dient de Europese Unie haar eigen wetten?