Home Business Legal Betaalde ondernemer, blije ondernemer

Betaalde ondernemer, blije ondernemer

Klanten die hun facturen te laat betalen: het blijft voor heel veel ondernemers een fundamenteel probleem dat hen handenvol geld kost. Hoeveel? Meer dan tien miljard euro per jaar aan gederfde winst, zegt bedrijfsinformatiespecialist Graydon. Wat kun je daaraan doen als zaakvoerder?

Ruim 10 procent van alle facturen die in België worden uitgeschreven, kunnen als ‘wanbetaling’ worden bestempeld, zo becijferde Graydon. Ze blijven langer dan 90 dagen onbetaald. “Veel ondernemers hanteren te lakse betalingstermijnen, uit angst om klanten te verliezen”, zegt Joëlle Evenepoel van BECI, de Brusselse Kamer van Koophandel. “Ze beseffen echter niet dat ze zo ‘bank spelen’ voor hun klanten. Vaak ontbreekt ook het beleid om hier goed mee om te gaan en wordt er veel te soepel omgegaan met slechte betalers.”

Bellen en controleren

Als een klant niet tijdig betaalt, beperken veel bedrijven hun rappelprocedure tot het versturen van brieven. Evenepoel: “Dat is oké, maar een betere reflex is om naar de telefoon te grijpen. Veelal komen brieven bovenop een stapel terecht en gebeurt er niks mee. Een telefoongesprek is veel productiever en kun je daarna bevestigen per e-mail. Op het veelgehoorde argument dat een factuur nooit werd ontvangen, is het meer en meer gangbaar dat facturen (ook) per e-mail met ontvangstbericht worden verstuurd. Je moet in elk geval kort op de bal spelen: iedere dag dat de factuur onbetaald blijft, stijgt het risico op niet-betalen.”

Veel bedrijfsleiders hanteren te lakse betalingsvoorwaarden omdat ze angst hebben om klanten te verliezen
— Joëlle Evenepoel

Het is nog beter om je voorzorgen te nemen. De kredietwaardigheid van potentiële klanten nagaan is nuttig, vooral bij grote bestellingen, maar je kunt ook het betalingsgedrag van bestaande klanten in kaart brengen: wie betaalt er goed en bij welke klanten moeten er
‘strengere’ betalingsregelingen worden voorzien? Je kunt natuurlijk ook een onmiddellijke betaling eisen, al zal dat − zeker in een B2B-omgeving − niet altijd de norm zijn of geapprecieerd worden. “Er zijn ook wel wat bronnen die je kunt raadplegen op het internet om de (financiële) toestand van een handelspartner te controleren”, aldus Evenepoel. “De balans die de onderneming neerlegt bij de Nationale Bank vertelt bijvoorbeeld al veel over haar financiële toestand.”

Accuraat beeld

Bedrijven als Graydon, maar ook concurrenten als EuroDB of Infobase, bieden die informatie hapklaar aan. “Wij beschikken over bedrijfsinformatie om weloverwogen financiële en commerciële beslissingen te nemen”, zegt Eric Van den Broele van Graydon. “We verzamelen, analyseren en interpreteren data uit ruim 130 internationale databases en de gegevens van 90 miljoen bedrijven. Zo krijgen onze klanten inzichten op het gebied van kredietinformatie, risk en compliance en marketinginformatie. Juist door veel gegevens samen te brengen, ontstaat een accurater beeld dan van een database van de overheid. In de Kruispuntbank van Ondernemingen staan bijvoorbeeld zeker 30.000 actieve bedrijven geregistreerd die geen of amper activiteiten vertonen.”

Bovenop al die data monitort Graydon ook betaaldata van bedrijven. “Zo’n 8.200 Belgische ondernemingen vertellen ons systematisch hoe het betaalgedrag van hun klanten verloopt”, legt Van den Broele uit. “Zo kunnen we continu kredietscores verbeteren en
de risico’s en opportuniteiten inschatten.”

Op tijd

Een veelgemaakte fout die Van den Broele opmerkt, is dat bedrijven die kredietscores veel te laat raadplegen. “Vaak pas als de bestelling binnenkomt en er dus al enorm veel tijd en geld in de klant is gestoken. Ons advies is om er vanaf de prospectie mee te beginnen. Zo kun je ook een verkoopmodel ontwikkelen op maat van de klant: in gezonde bedrijven mag je gerust veel tijd en moeite steken, in de middenmoters wat minder en in de minder gezonde bedrijven is het ‘boter bij de vis’.”

Naast repressief optreden kun je als onderneming je klanten natuurlijk ook belonen voor tijdige betalingen, zegt Joëlle Evenepoel. “De korting contant kent elke bedrijfsleider, maar je kunt het ook creatiever aanpakken en bijvoorbeeld onderling afspreken om grotere hoeveelheden bij elkaar te kopen. Zolang de facturen maar op tijd betaald worden.”

MEER

Het abc van goede wachtwoorden

Online VeiligheidHet is krakkemikkig gesteld met de cyberhygiëne van de Belg, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van de AXA Partners. Zeker wat het gebruik van wachtwoorden betreft, is er nog heel veel werk aan de winkel.

Een toppositie in de zoekresultaten

Gregory LiénardEen goede SEO-aanpak verloopt in twee stappen. Allereerst zorg je voor relevante content, om vervolgens deze content via externe steun een hogere waardering te geven. Dat zegt Gregory Liénard van @iPower. Hij geeft tips over hoe je met jouw webshop voor een bepaald keyword of een bepaalde zoekopdracht een toppositie in de zoekresultaten kunt bereiken, helemaal bovenaan in Google.

Hightech is kinderspel geworden

hightechTechnologie in kinderspullen is helemaal in zwang. In zowat elk product weten de fabrikanten tegenwoordig wel slimme en futuristische features te stoppen. Maar nergens is de opmars zo duidelijk als in speelgoed en tablets.

3 vragen aan… Smartnodes

Edge computing Smartnodes: “Smart lighting betekent op de juiste manier, op het juiste tijdstip de juiste hoeveelheid licht brengen op de openbare weg.

Uitgedost in outdoor

De modebewuste mens is een wandelende kapstok voor het outdoorleven, dat een opmars maakt in de wereld van de fashion. Uitdossen doe je in outdoor.

Voor iedereen bestaat er een op maat gemaakte reis

CruiseOp een cruise langs de Noorse fjorden, met een machete tussen de tanden door de Colombiaanse jungle of in lotushouding op een berg in Nepal zitten om tot rust te komen. Tegenwoordig past er op elk reispotje een bestemmingsdekseltje. What’s hot & what’s not?