Home Business Legal Betaalde ondernemer, blije ondernemer

Betaalde ondernemer, blije ondernemer

Klanten die hun facturen te laat betalen: het blijft voor heel veel ondernemers een fundamenteel probleem dat hen handenvol geld kost. Hoeveel? Meer dan tien miljard euro per jaar aan gederfde winst, zegt bedrijfsinformatiespecialist Graydon. Wat kun je daaraan doen als zaakvoerder?

Ruim 10 procent van alle facturen die in België worden uitgeschreven, kunnen als ‘wanbetaling’ worden bestempeld, zo becijferde Graydon. Ze blijven langer dan 90 dagen onbetaald. “Veel ondernemers hanteren te lakse betalingstermijnen, uit angst om klanten te verliezen”, zegt Joëlle Evenepoel van BECI, de Brusselse Kamer van Koophandel. “Ze beseffen echter niet dat ze zo ‘bank spelen’ voor hun klanten. Vaak ontbreekt ook het beleid om hier goed mee om te gaan en wordt er veel te soepel omgegaan met slechte betalers.”

Bellen en controleren

Als een klant niet tijdig betaalt, beperken veel bedrijven hun rappelprocedure tot het versturen van brieven. Evenepoel: “Dat is oké, maar een betere reflex is om naar de telefoon te grijpen. Veelal komen brieven bovenop een stapel terecht en gebeurt er niks mee. Een telefoongesprek is veel productiever en kun je daarna bevestigen per e-mail. Op het veelgehoorde argument dat een factuur nooit werd ontvangen, is het meer en meer gangbaar dat facturen (ook) per e-mail met ontvangstbericht worden verstuurd. Je moet in elk geval kort op de bal spelen: iedere dag dat de factuur onbetaald blijft, stijgt het risico op niet-betalen.”

Veel bedrijfsleiders hanteren te lakse betalingsvoorwaarden omdat ze angst hebben om klanten te verliezen
— Joëlle Evenepoel

Het is nog beter om je voorzorgen te nemen. De kredietwaardigheid van potentiële klanten nagaan is nuttig, vooral bij grote bestellingen, maar je kunt ook het betalingsgedrag van bestaande klanten in kaart brengen: wie betaalt er goed en bij welke klanten moeten er
‘strengere’ betalingsregelingen worden voorzien? Je kunt natuurlijk ook een onmiddellijke betaling eisen, al zal dat − zeker in een B2B-omgeving − niet altijd de norm zijn of geapprecieerd worden. “Er zijn ook wel wat bronnen die je kunt raadplegen op het internet om de (financiële) toestand van een handelspartner te controleren”, aldus Evenepoel. “De balans die de onderneming neerlegt bij de Nationale Bank vertelt bijvoorbeeld al veel over haar financiële toestand.”

Accuraat beeld

Bedrijven als Graydon, maar ook concurrenten als EuroDB of Infobase, bieden die informatie hapklaar aan. “Wij beschikken over bedrijfsinformatie om weloverwogen financiële en commerciële beslissingen te nemen”, zegt Eric Van den Broele van Graydon. “We verzamelen, analyseren en interpreteren data uit ruim 130 internationale databases en de gegevens van 90 miljoen bedrijven. Zo krijgen onze klanten inzichten op het gebied van kredietinformatie, risk en compliance en marketinginformatie. Juist door veel gegevens samen te brengen, ontstaat een accurater beeld dan van een database van de overheid. In de Kruispuntbank van Ondernemingen staan bijvoorbeeld zeker 30.000 actieve bedrijven geregistreerd die geen of amper activiteiten vertonen.”

Bovenop al die data monitort Graydon ook betaaldata van bedrijven. “Zo’n 8.200 Belgische ondernemingen vertellen ons systematisch hoe het betaalgedrag van hun klanten verloopt”, legt Van den Broele uit. “Zo kunnen we continu kredietscores verbeteren en
de risico’s en opportuniteiten inschatten.”

Op tijd

Een veelgemaakte fout die Van den Broele opmerkt, is dat bedrijven die kredietscores veel te laat raadplegen. “Vaak pas als de bestelling binnenkomt en er dus al enorm veel tijd en geld in de klant is gestoken. Ons advies is om er vanaf de prospectie mee te beginnen. Zo kun je ook een verkoopmodel ontwikkelen op maat van de klant: in gezonde bedrijven mag je gerust veel tijd en moeite steken, in de middenmoters wat minder en in de minder gezonde bedrijven is het ‘boter bij de vis’.”

Naast repressief optreden kun je als onderneming je klanten natuurlijk ook belonen voor tijdige betalingen, zegt Joëlle Evenepoel. “De korting contant kent elke bedrijfsleider, maar je kunt het ook creatiever aanpakken en bijvoorbeeld onderling afspreken om grotere hoeveelheden bij elkaar te kopen. Zolang de facturen maar op tijd betaald worden.”

MEER

De luidsprekers worden slim (en kunnen praten)

Gebruiken we binnen tien jaar nog ons toetsenbord als belangrijkste methode om te communiceren met machines? Waarschijnlijk niet, denken de meeste tech watchers, futurologen en andere specialisten. In de toekomst zullen we vooral babbelen met machines. En de eerste tekenen daarvan zijn al zichtbaar.

Bijdragen aan een betere wereld via je pensioen

Pensioen: de kranten koppen over dreigende kortingen, een nieuw stelsel ... Tegelijkertijd is er op het gebied van pensioenbewustzijn nog veel te winnen.

Boost de coronacrisis vaccinonderzoek?

Vaccinonderzoek In tijden van non-crisis is academisch onderzoek, waaronder vaccinonderzoek, niet altijd gemakkelijk. Het kost jaren research om problemen op te lossen die zich misschien niet eens zullen stellen. Bij COVID-19 gebeurde dat wel. “Mochten we nu een vaccin hebben, zouden we niet in deze situatie zitten.”

Bedrijfscultuur als motor van strategie

Bedrijfscultuur Het belang van de bedrijfscultuur in een organisatie neemt steeds meer toe. Dat heeft in grote mate te maken met het belang van de medewerkers. Zij vormen het human capital van een onderneming die eens te meer haar talenten aan zich wil binden tijdens de krapte op de arbeidsmarkt.

‘Groeien als ondernemer komt neer op het stretchen van...

Scientific storytelling De medische wereld is niet de meest begrijpelijke. Dat moet anders, vindt ondernemer Rik Smitz. Via ‘scientific storytelling’ wil hij wetenschappelijke verhalen op een innovatieve manier brengen. Om zijn project te doen groeien, ging hij ook opnieuw studeren.

‘Ik verlangde soms echt naar een 9-to-5-job’

Bart Hollanders, bekend als de knullige Randy Paret uit ‘Callboys’, de populaire tv-serie op VIER, studeerde in 2009 af aan Studio Herman Teirlinck. Als jonge acteur is zijn parcours soms rechtlijnig, dan weer hobbelig. Maar altijd maakt hij keuzes vanuit het hart.