3 vragen aan… Luc Verstraete, managing director bij mail to pay belgium

Welke voordelen biedt een geautomatiseerd creditmanagement?

“Het laat bedrijven toe om klanten-debiteuren op een persoonlijke en geautomatiseerde manier te benaderen vanaf de factuur, over de herinnering of aanmaning tot en met de betaling. Dit om klanten te behouden en de tussenkomst van een deurwaarder te vermijden. Data-analyse via algoritmes en machine learning leiden hierbij tot het juiste betaalverzoek op het juiste moment, zonder menselijke tussenkomst.” 

Moet de creditmanager vrezen voor zijn job?

“In het geval van de ‘klassieke’ creditmanager is het antwoord ‘ja’. De ‘nieuwe’ creditmanager zal over andere competenties moeten beschikken, die dichter aanleunen bij de job van marketeer of data-analist. De bekommernis zal vooral uitgaan naar de beste manier om klanten te behouden. De automatisering maakt alvast tijd vrij voor belangrijkere zaken zoals het beheren van cashflow en de afwegingen tussen risico en rendement.” 

Welke spraakmakende evoluties zitten er nog aan te komen?

“Twee verdere evoluties staan ons nog te wachten. Enerzijds de verdere ontwikkeling van mobiel bankieren en betalen. Anderzijds zal Europese richtlijn PSD2 de manier waarop dienstverleners connecteren met de bankrekening van de debiteur fundamenteel veranderen. Alvast een mooie opportuniteit voor de creditmanager om een effectiever en privacy compliant beleid te voeren.”