Home Business Leasing Steden in staat van vervoering

Steden in staat van vervoering

Dat de mobiliteitsuitdaging in steden en gemeentes levensgroot is, zal niemand aan twijfelen. Maar wat is het antwoord? Eén mogelijkheid is alvast intermodaliteit, waarbij verschillende transportmodi worden gecombineerd, zodat de auto minder alomtegenwoordig wordt.

Knelpunten

Tijdens de Campagneweek! voor toegankelijkheiddie expertisecentrum Inter dit voorjaar met Radio 2 organiseerde, ging 47 procent van de meldingen over mobiliteit en openbaar domein. Met als knelpunten onder meer ontoegankelijke stationsgebouwen en een te beperkt aanbod inzake openbaar vervoer. Tel daarbij op dat we steeds meer geconfronteerd worden met files en je weet dat er iets moet veranderen aan de huidige mobiliteit. Ten eerste door iets te doen aan onze autoverslaving. “Bijvoorbeeld door het afschaffen van de tankkaart die de eigenaar onbeperkt kan gebruiken”, aldus professor Johan De Mol, verkeersexpert aan de UGent. “Beperk die tot woon-werkverkeer. Ook het systeem van salariswagens moet worden aangepakt.”

Probleem op niveau

Omdat de meeste verplaatsingen met de auto korter zijn dan 10 kilometer, manifesteert het autoprobleem zich vooral op regionaal en gemeentelijke niveau, “Omdat de ruimte en middelen daar schaars zijn, moeten ze slim ingezet worden”, aldus Wendy Metten, Algemeen Directeur van Inter. “Een stadsbestuur moet keuzes maken tussen parkeerplaatsen, brede rijbanen en faciliteiten voor fietsers en voetgangers, en infrastructuur voor openbaar vervoer.”

Volledige verplaatsingsketen

Intermodaliteit zou een oplossing kunnen zijn voor stedelijke mobiliteit. Technische innovaties als elektrische fietsen en digitalisering laten mensen vandaag toe om gemakkelijk alternatieven te vinden voor de auto: (elektrische) fietsen, deelfietsen, autodelen, elektrische steps, collectief en openbaar vervoer. De combinatie van verschillende vervoersmodi is dus in principe mogelijk, maar voor heel wat mensen is veelvuldig overstappen en wisselen van vervoersmodi niet evident. “Daarom moet de volledige verplaatsingsketen toegankelijk zijn”, aldus Wendy Metten. “Zowel de informatie, de verplaatsing zelf als de eindlocatie. Die keten is zo sterk als de zwakste schakel.”

De toegankelijkheid van de volledige verplaatsingsketen moet prioritair zijn. Wendy Metten

Eén platform?

Toegankelijkheid van informatie kan dankzij de digitalisering verbeteren. Idealiter komen reisinformatie en alle mogelijke data van de verschillende vervoerswijzen op één platform samen en worden die data uitgewisseld. “Maar dat is niet evident”, waarschuwt professor Johan De Mol. “Aanbieders van deelvervoermiddelen willen niet dat één platform over al die gegevens beschikt. Nochtans zou een systeem waarbij je niet telkens opnieuw je gegevens moet ingeven heel faciliterend zijn voor intermodaliteit.”

Volwaardig alternatief

Het is de toegankelijkheid van de verplaatsing zelf waar vaak het schoentje wringt: er moeten nog heel wat technische uitdagingen aangepakt worden om Mobility as a Service (MaaS) mogelijk te maken, waarbij iedereen de voor hem of haar op dat moment meest geschikte vervoersmodus kan kiezen. “Daarvoor is een samenwerkingsmodel essentieel”, benadrukt Johan De Mol. “Steden zijn niet in staat om dit alleen te doen en moeten niet alleen samenzitten met alle bestuursniveaus en alle aanbieders van vervoer, maar ook met bijvoorbeeld bedrijven en scholen, die heel veel trafiek aantrekken.” Opportuniteiten zijn er sowieso, als er maar werk van wordt gemaakt. Zo zouden treinstations eigenlijk volwaardige knooppunten en ontmoetingsplaatsen moeten zijn, en worden de waterwegen in steden nog veel te weinig als vervoersweg ingezet.

Noden en voorbeelden

Maar de evolutie naar gebruik van verschillende transportmodi komt er sowieso aan, ook al omdat de Europese milieu- en transportministers pas afgesproken hebben om een ‘ambitieuze’ en versnelde omwenteling in te zetten naar duurzame mobiliteit, met onder andere meer middelen voor fiets- en voetgangersinfrastructuur. “Door burgers en ondernemers van bij de start te betrekken bij het proces en te luisteren naar hun noden en wensen, inspirerende voorbeelden te tonen en te informeren kunnen steden hun mensen ertoe aanzetten die intermodaliteit sneller te omarmen”, besluit Wendy Metten.

MEER

Een duurzamer waterbeheer dankzij technologie

Een waterschaars gebied als Vlaanderen heeft baat bij het optimaal opvangen, zuiveren en hergebruiken van water. Technologie speelt hierin een belangrijke rol. Welke technologische hoogstandjes bestaan er nu al om het waterprobleem aan te pakken, zowel preventief als on the spot? En wat zijn de beloftes van de toekomst?

Ook boontjes uit Kenia kunnen duurzaam zijn

Logistiek Goederentransport in Vlaanderen verloopt via de weg. Dit is natuurlijk niet goedkoop of duurzaam. In de huidige maatschappij is ook het nodig om te denken aan de duurzaamheid. Ondernemingen stappen niet over op binnenvaart en spoorverkeer. Waarom is dat?

Bedrijven vol energie

energie-efficiëntie We moeten efficiënter omgaan met onze energie. Althans, als we de resources -en bij uitbreiding de aarde - niet willen uitputten. Dat geldt niet enkel voor particulieren, maar ook voor bedrijven. Maar wat kunnen die concreet doen om de energiefactuur naar beneden te halen?

Ondernemen in het buitenland: fiscale en juridische aandachtspunten

Internationaal OndernemenBij internationaal ondernemen komt heel wat kijken, op heel wat vlakken. Vooral fiscaal en juridisch gezien zitten er verschillende (complexe) addertjes onder het gras. Een goede voorbereiding, accurate opvolging en deskundige (lokale) begeleiding zijn geen overbodige luxe.

De impact van de ‘gig economy’ op het...

In de gig economy (het flexibel inzetten van tijdelijke in plaats van fulltime werkkrachten, red.) is flexibiliteit de norm. De uitbesteding van routinejobs is ons welbekend. Maar de laatste 10 jaar vullen ondernemingen ook hun directie- en managementfuncties almaar flexibeler in. Wat zijn de aandachtspunten inzake strategie en organisatie van ondernemingen?

Op zoek naar schoonheid, warmte en identiteit

Paul De GrandeZijn naam alleen al straalt ‘grootsheid’ uit. De antiquair was altijd al bekend bij insiders. Al jaren zorgt het programma Stukken van Mensen op Vier ook voor uitstraling bij het brede publiek. Volgens De Grande primeert identiteit op rendement. Zo gaat hij steeds op zoek naar kunst met een ziel.