Home Business Leasing Steden in staat van vervoering

Steden in staat van vervoering

Dat de mobiliteitsuitdaging in steden en gemeentes levensgroot is, zal niemand aan twijfelen. Maar wat is het antwoord? Eén mogelijkheid is alvast intermodaliteit, waarbij verschillende transportmodi worden gecombineerd, zodat de auto minder alomtegenwoordig wordt.

Knelpunten

Tijdens de Campagneweek! voor toegankelijkheiddie expertisecentrum Inter dit voorjaar met Radio 2 organiseerde, ging 47 procent van de meldingen over mobiliteit en openbaar domein. Met als knelpunten onder meer ontoegankelijke stationsgebouwen en een te beperkt aanbod inzake openbaar vervoer. Tel daarbij op dat we steeds meer geconfronteerd worden met files en je weet dat er iets moet veranderen aan de huidige mobiliteit. Ten eerste door iets te doen aan onze autoverslaving. “Bijvoorbeeld door het afschaffen van de tankkaart die de eigenaar onbeperkt kan gebruiken”, aldus professor Johan De Mol, verkeersexpert aan de UGent. “Beperk die tot woon-werkverkeer. Ook het systeem van salariswagens moet worden aangepakt.”

Probleem op niveau

Omdat de meeste verplaatsingen met de auto korter zijn dan 10 kilometer, manifesteert het autoprobleem zich vooral op regionaal en gemeentelijke niveau, “Omdat de ruimte en middelen daar schaars zijn, moeten ze slim ingezet worden”, aldus Wendy Metten, Algemeen Directeur van Inter. “Een stadsbestuur moet keuzes maken tussen parkeerplaatsen, brede rijbanen en faciliteiten voor fietsers en voetgangers, en infrastructuur voor openbaar vervoer.”

Volledige verplaatsingsketen

Intermodaliteit zou een oplossing kunnen zijn voor stedelijke mobiliteit. Technische innovaties als elektrische fietsen en digitalisering laten mensen vandaag toe om gemakkelijk alternatieven te vinden voor de auto: (elektrische) fietsen, deelfietsen, autodelen, elektrische steps, collectief en openbaar vervoer. De combinatie van verschillende vervoersmodi is dus in principe mogelijk, maar voor heel wat mensen is veelvuldig overstappen en wisselen van vervoersmodi niet evident. “Daarom moet de volledige verplaatsingsketen toegankelijk zijn”, aldus Wendy Metten. “Zowel de informatie, de verplaatsing zelf als de eindlocatie. Die keten is zo sterk als de zwakste schakel.”

De toegankelijkheid van de volledige verplaatsingsketen moet prioritair zijn. Wendy Metten

Eén platform?

Toegankelijkheid van informatie kan dankzij de digitalisering verbeteren. Idealiter komen reisinformatie en alle mogelijke data van de verschillende vervoerswijzen op één platform samen en worden die data uitgewisseld. “Maar dat is niet evident”, waarschuwt professor Johan De Mol. “Aanbieders van deelvervoermiddelen willen niet dat één platform over al die gegevens beschikt. Nochtans zou een systeem waarbij je niet telkens opnieuw je gegevens moet ingeven heel faciliterend zijn voor intermodaliteit.”

Volwaardig alternatief

Het is de toegankelijkheid van de verplaatsing zelf waar vaak het schoentje wringt: er moeten nog heel wat technische uitdagingen aangepakt worden om Mobility as a Service (MaaS) mogelijk te maken, waarbij iedereen de voor hem of haar op dat moment meest geschikte vervoersmodus kan kiezen. “Daarvoor is een samenwerkingsmodel essentieel”, benadrukt Johan De Mol. “Steden zijn niet in staat om dit alleen te doen en moeten niet alleen samenzitten met alle bestuursniveaus en alle aanbieders van vervoer, maar ook met bijvoorbeeld bedrijven en scholen, die heel veel trafiek aantrekken.” Opportuniteiten zijn er sowieso, als er maar werk van wordt gemaakt. Zo zouden treinstations eigenlijk volwaardige knooppunten en ontmoetingsplaatsen moeten zijn, en worden de waterwegen in steden nog veel te weinig als vervoersweg ingezet.

Noden en voorbeelden

Maar de evolutie naar gebruik van verschillende transportmodi komt er sowieso aan, ook al omdat de Europese milieu- en transportministers pas afgesproken hebben om een ‘ambitieuze’ en versnelde omwenteling in te zetten naar duurzame mobiliteit, met onder andere meer middelen voor fiets- en voetgangersinfrastructuur. “Door burgers en ondernemers van bij de start te betrekken bij het proces en te luisteren naar hun noden en wensen, inspirerende voorbeelden te tonen en te informeren kunnen steden hun mensen ertoe aanzetten die intermodaliteit sneller te omarmen”, besluit Wendy Metten.

MEER

De laatste schakel van de logistieke keten

ExpertpanelDoor de toename van e-commerce wordt de ‘last mile’ steeds belangrijker als laatste eindje van de logistieke keten. De voorkeur gaat daarbij uiteraard naar een snelle en goedkope manier om die laatste kilometer te overbruggen. Tenzij er nog andere factoren spelen…?

Gezonde voeding gaat de strijd aan met diabetes

Gezonde voeding Aan diabetes lijden meer en meer mensen en dat zal in de nabije toekomst niet veranderen. We letten niet genoeg op onze voeding en krijgen dan als resultaat overgewicht. Gezond eten is dus de boodschap. Maar hoe doen we dat dan?

Een positieve uitdaging

Silvy De BieDe grootste uitdaging voor vrouwen met ambitie dezer dagen is meteen ook een positieve uitdaging. Wij vrouwen moeten het namelijk opboksen tegen allerlei andere ambitieuze vrouwen. Niet erg natuurlijk, want deze boost aan girlpower is niets anders dan een fantastische vooruitgang.

‘Een no deal-brexit is een horrorscenario’

Geert BourgeoisOp 29 maart is het zover, dan verlaat het Verenigd Koninkrijk de EU en is de brexit een feit. Waar staan we nu? Wat moeten onze bedrijven doen? En hoe is het zo ver kunnen komen? Ook voor Vlaams minister-president Geert Bourgeois zijn er nog veel zaken onzeker en onduidelijk. We zitten in ‘uncharted territory’, dat is ongeveer het enige wat vaststaat.

Draag circulair, consumeer fair

Altijd jezelf al meer vragen gesteld over je kledij, behalve ‘lijkt mijn gat niet te dik in deze rok?’ of ‘past dat zwart op dit zwart?’. Dan kun je dit weekend afzakken naar De Studio in Antwerpen, waar het MOOI Festival plaatsvindt. Twee dagen lang wordt er dieper ingegaan op de samenwerking tussen mode en technologie, innovatie of duurzaamheid. Een must voor iedereen die zich wil inzetten om meer circulariteit in de mode-industrie te brengen.

Eigenheid en vogue

eigenheidIk heb geen glazen fashionbol, maar dankzij de SS19 shows die in september plaatsvonden, heb ik wel een idee gekregen over waaraan we ons mogen verwachten. Mijn indruk? We gaan ons dit jaar niet enkel baseren op trends, maar ook op veranderingen in lifestyle.