Home Business Leasing Sneller op twee wielen dan op vier

Sneller op twee wielen dan op vier
S
.

Almaar meer leasemaatschappijen bieden formules aan waarbij ze een auto combineren met een fiets of treinabonnement. Ook heel wat bedrijven en organisaties zijn hier vragende partij voor. Met dank aan de steeds langer wordende files.

“Multimodaliteit”. Zo heet de aanpak van veel leasemaatschappijen tegenwoordig. Hun klanten kunnen er niet alleen terecht voor een traditionele dieselauto, maar ook voor een (brom)fiets, een abonnement op de trein en het openbaar vervoer of eventueel een elektrische auto. De redenen zijn legio: minder tijdverspilling in de file, minder kosten – een fiets verbruikt geen brandstof – en een gezondere, gelukkige werknemer.

Bij het ziekenfonds Partena zijn momenteel 38 mensen in een fietsleaseprogramma gestapt. Elke werknemer kan meedoen, ongeacht zijn salarispakket. Het initiatief kwam er toen Partena zich opmaakte voor een verhuis. Die was aanvankelijk voorzien op een locatie met een zeer goede bereikbaarheid via openbaar vervoer. In laatste instantie moest er echter uitgeweken worden naar de Gentse Ghelamco Arena, die veel minder goed bediend wordt door trein en bus.

De bedoeling is niet om de auto te bannen, wel om de mensen te laten stilstaan bij hun verplaatsingsgedrag. “We willen geen patroniserend beleid”, zegt Tina Verstuyft, Manager Organisatie Ontwikkeling. “Wel willen we dat de mensen die kiezen voor een duurzame mobiliteit, dat bewust doen. Zo creëer je een veel groter draagvlak. Het is onze taak om iedere werknemer een kader te geven en zo de nodige keuzemogelijkheden te faciliteren.”

Het programma is een succes. Uit de praktijk blijkt alvast dat het fietsgebruik veel stabieler is dan het autogebruik. De meeste fietsers kiezen voor een 80/20-verdeling en komen vier van de vijf werkdagen met de fiets naar het Gentse kantoor van Partena. Hoewel ze makkelijk kunnen omschakelen naar een 50/50- of een 40/60-ritme, gebeurt dat nauwelijks.

Uiteindelijk gaat het er om hoe we in de toekomst het begrip arbeidstijd organiseren en invullen.

— Yves Stox

Toch zijn er ook kritische stemmen. “De leasemaatschappijen zijn inderdaad sterk aan het diversifiëren, maar ze doen dat natuurlijk niet alleen uit altruïsme”, zegt Nils Wuytens, researcher bij het Expertisecentrum Smart Mobility van de Antwerp Management School. “Dit is voor hen ook een manier om hun bedrijfswagens aantrekkelijker te maken zodat die markt blijft bestaan. Ik ben ook niet helemaal overtuigd dat het aantal auto’s hiermee gaat dalen. De meeste leasewagens worden voor veel meer gebruikt dan enkel woon-werkverkeer. Er wordt evengoed mee naar de supermarkt gereden door de echtgenote.”

Openbaar vervoer

Ook wat openbaar vervoer betreft, kan er nog veel verbeterd worden, meent Wuytens. “Het sleutelwoord is gebruiksgemak. Op dit moment biedt de auto nog veruit het grootste gebruiksgemak. Pas als het openbaar vervoer op dat vlak competitief is, kan het echt de concurrentie met de auto aangaan.”

Een manier om de competitiviteit van het openbaar vervoer te verhogen is door ‘Mobility-as-a-Service(MaaS). “Denk bijvoorbeeld aan een gecombineerd abonnement op trein, tram en metro met een deelfiets en een deelwagen, waarbij betalingen en reservaties geregeld worden vanuit een centrale app op je telefoon, zonder dat je moet gaan klooien met tickets. Dat is de toekomst.” Er wordt momenteel gewerkt aan het opzetten van verschillende MaaS-initiatieven.

Uiteindelijk zullen we de discussie zelfs breder moeten opentrekken dan enkel de auto en het vervoer, denkt Yves Stox, jurist bij Partena Professional. “Dit is meer dan enkel cash for cars of multimobiliteit”, zegt hij. “Het gaat er om hoe we in de toekomst het begrip arbeidstijd gaan organiseren en invullen. De grens tussen arbeid en privé wordt sowieso steeds vager, denk aan de hele discussie over wendbaar werk, glijdende roosters en telewerken.”

Flexibiliteit dus, niet alleen in het werk zelf, maar ook in de manier waarop men het werk uitvoert. Stox: “Ik denk dat we zullen evolueren naar een systeem met een basisloon plus een mobiliteitsbudget en een budget voor telewerken met onkostenvergoeding. En dat elke werkgever die globale aanpak zal moeten uitwerken.”

Lees meer.

Een ketting naar de toekomst

De voorstanders spreken van een onwaarschijnlijke revolutie die de manier waarop we zakendoen helemaal op zijn kop zal zetten. De criticasters gewagen van een hype die even snel zal verdwijnen als ze de kop opstak. Maar wat is de blockchain nu eigenlijk? En hoe gaan we er mee te maken krijgen?

Sneller een diagnose stellen? Vraag het aan de computer

Technologie zal dan misschien niet de wereld redden, het zal de komende jaren wel voor een aardverschuiving zorgen in de gezondheidszorg. Wie daar alles over kan vertellen is Didier Ongena, General Manager van Microsoft Belux.

Wanneer het uur censuur slaat

De Vlaamse kaskraker ‘Girl’ nog niet gezien? Dan ben je waarschijnlijk een van de weinigen. Na slechts twee weken trok de film van regisseur Lukas Dhont over een transgender ballerina-in-wording met gemak 100.000 bezoekers naar cinemazalen over het hele land. Een pas-de-bourree over internationale grenzen heen kon dus uiteraard niet uitblijven. Streamingdienst Netflix sprong op de rechten om de film te verspreiden, maar niet zonder een aantal strenge – lees: gecensureerde – voorwaarden.

Ook de baas moet levenslang leren

Politici en beleidsmakers hameren graag op het belang van levenslang leren. Alleen zo blijven werknemers immers inzetbaar op de constant evoluerende arbeidsmarkt. Meer en meer echter dringt het besef door dat de ondernemers zelf ook niet aan deze trend ontsnappen.

Geen toekomst zonder website

Een bedrijf runnen zonder website? Geen optie meer in deze hypergeconnecteerde tijden. Een site is dus een must, maar hoe moet die er dan uitzien? En hoe zorg je dat je webstek voldoende bezoekers trekt? “Val meteen met de deur in huis en zorg dat je bezoekers geen tijd verliezen.”

Lieven Annemans: ‘Optimale zorg voor iedereen: een utopie?’

De zorgsector is een vat vol tegenstellingen. Aan de oppervlakte ervan zien we de meest beloftevolle innovaties verschijnen. Maar dieper in dat vat zien we echter een nood aan kwaliteitsvolle zorg.

Archief.

Griet Deceuster:‘Onze visie op mobiliteit verandert’

Eeuwenlang zijn steden drukke plaatsen geweest, en ongetwijfeld zullen ze dat ook in de toekomst blijven. Maar de mobiliteitsoplossingen van morgen zullen verschillend zijn van die van vandaag. Griet Deceuster, directeur TM Leuven: “We gaan minder en minder zelf rijden, en meer en meer van diensten gebruik maken.”