NEDC of WLTP: een wereld van verschil

Om te bepalen hoeveel auto’s verbruiken en hoeveel CO2 ze daarbij uitstoten, werd jarenlang de NEDC-procedure gebruikt. Recent werd die op de schop genomen en vervangen door de WLTP-norm. Wat is het verschil tussen die twee en waarom was dat nodig?

Veel potentiële autokopers laten de keuze van hun voertuig logischerwijze afhangen van de verbruikscijfers. Hoe zuiniger een auto, hoe minder CO2 het immers uitstoot. Dat is natuurlijk zowel goed voor het milieu als voor de portefeuille.

Van NEDC naar WTLP

Om te bepalen of een wagen wel of niet zuinig met brandstof omsprong, werd er voor nieuwe wagens tot september 2017 de NEDC-test gebruikt. Dit is de New European Driving Cycle. “NEDC moest baan ruimen voor WLTP of Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure”, zegt Jeroen Lissens, woordvoerder van BMW Belgium. “Daar valt wel wat voor te zeggen: NEDC was eigenlijk puur een labotest die met realistische rijomstandigheden niet veel te maken had. In de WLTP-test zitten bijvoorbeeld meer acceleraties en rijden er zwaardere wagens. Die verbruiken dus meer en ook wordt er rekening gehouden met opties, die gewicht toevoegen.”

Hoger verbruik

Het resultaat is dan wel dat veel auto’s plots met een hoger verbruik én hogere CO2-uitstoot werden opgezadeld, soms tot wel 20 of 30 procent meer. Dat had natuurlijk fiscale consequenties. Zeker in ons land, waar de CO2-uitstoot de basis is voor de aftrekbaarheid van de auto’s. “Vanaf september 2018 geldt WLTP voor alle auto’s, nieuwe modellen en de types die al op de markt zijn”, zegt Lissens. “Om die bittere pil wat te verzachten is er echter een overgangsmaatregel bedacht: NEDC Correlated. Dat is een zéér complexe formule waarbij constructeurs hun WLTP-cijfers mogen ‘terugrekenen’ naar de NEDC-basis. Dan zitten ze meestal nog altijd boven de ‘oude’ NEDC, maar wel onder de WLTP. En het is die NEDC Correlated die ze in hun communicatie nog mogen gebruiken.”

Bovendien is er ook een aanvulling van de WLTP-test met de zogenaamde RDE-test of Real Driving Emission, steekproeven op de openbare weg. Die zijn vooral bedoeld om te controleren of de uitstoot van NOx-stikstofoxides wel conform de WLTP-uitslag zijn.

auto wltp

De autofiscaliteit zal de komende jaren meer en meer enten op WLTP.
Carl Veys, woordvoerder Traxio

Nog even afwachten

Hoe en wanneer de ‘echte’ WLTP-cijfers dan uiteindelijk ingang in de fiscaliteit zullen vinden, is nog koffiedik kijken, aldus Carl Veys, woordvoerder van Traxio, de vakvereniging van garagehouders. “Dat zal van de volgende regering afhangen, daar hebben we nu nog geen zicht op. Hoe de implementatie zal verlopen, is dus nog afwachten. Maar dat de belastingen in de toekomst meer en meer geënt zullen zijn op WLTP en er de komende jaren dus flink anders zullen uitzien, dat staat zo goed als vast.”

Huzarenstuk

Voor de autoconstructeurs heeft de WLTP-norm niet alleen een mogelijke impact op de verkoop, het brengt ook gigantisch veel werk mee. Veys: “Als je bijvoorbeeld de invloed van alle opties op het gewicht en het verbruik wil berekenen, moet je al die gegevens ook in databases ingevoeren. Dat is een titanenwerk dat de goedkeuringsprocedures in veel gevallen enorm heeft vertraagd.” 

De Belgische regels rond autofiscaliteit zijn sowieso al erg complex. En er staat hen, los van WLTP en NEDC, ook een stevige make-over te wachten de komende jaren. “De aftrekbaarheid van wagens en het Voordeel Alle Aard is federale materie”, legt Veys uit. “De Belasting op Inverkeerstelling (BIV) en de verkeersbelasting zijn dan weer regionale bevoegdheden.

Gepersonaliseerde percentages

Dat leidt tot de situatie dat je bij een eventuele hervorming van de fiscaliteit in Vlaanderen misschien naar een kilometerheffing gaat. Dat Brussel daarentegen kiest voor een ‘citytax’ en Wallonië voor een vignet. Bovendien is er tevens een herziening van de aftrekbaarheid in 2021. De hoogste aftrekbaarheid van 120 procent voor elektrische wagens verdwijnt, maar vooral: de percentages zullen per auto ‘personaliseren’, afhankelijk van de specifieke CO2-uitstoot van het model, gewicht en uitrusting. Het zou dus kunnen dat je wagen voor 78 procent aftrekbaar zal zijn en die van je buurman, die hetzelfde model heeft, voor 82 procent.”