Home Business Leasing 'Duurzame mobiliteit vereist een modal en mental shift'

Johan Van Overtveldt

‘Duurzame mobiliteit vereist een modal en mental shift’

Het aantal bedrijfswagens is de laatste 10 jaar fors toegenomen. Die wildgroei aan bedrijfswagens moeten we nu compenseren én vergroenen. Een correcte aanpak van de oorzaak verdient de voorkeur, eerder dan aan symptoombestrijding te doen, en blindelings de oorlog te verklaren aan de bedrijfswagen. 

Mental shift

De oorzaak van het grote aantal bedrijfswagens is de verloning. De verloning vindt oorsprong in de historische problematiek van loonkosten. De federale regering heeft al heel wat maatregelen genomen om daar een antwoord op te bieden, en bijvoorbeeld de loonkosthandicap weg te werken. Het werk is nog niet af, er moet verder ingezet worden op het verlagen van kosten en lasten op arbeid. Daarom is een mentaliteitswijziging wel nodig.

Modal shift

Het is tegelijkertijd ook belangrijk dat nieuwe maatregelen de koopkracht niet aantasten. Ze bieden alternatieven waar werkgevers en werknemers vrij kunnen instappen, maar ze zijn qua verloning evenwaardig. In plaats van de autofiscaliteit te verhogen, moeten we dus focussen op een modal shift, en werknemers en werkgevers meer – vrijwillige – keuzevrijheid geven.

De combinatie van mobiliteitsvergoeding en mobiliteitsbudget zet talloze alternatieven voor de bedrijfswagen in de kijker. Johan Van Overtveldt

Cash for car

Cash for car is één van deze alternatieven. Deze maatregel is reeds van kracht en richt zich vooral op werknemers die een bedrijfswagen hebben, zonder dat ze die echt nodig hebben. Zo wonen ze bijvoorbeeld dicht bij hun werk, hebben ze een goede toegang tot het openbaar vervoer of beschikken ze al over een wagen binnen het gezin. Werknemers in die situatie kunnen soms meer baat hebben bij een mobiliteitsvergoeding.

Mobiliteitsbudget

Een ander initiatief dat door de regering wordt voorbereid, is het mobiliteitsbudget. Dit geeft de werknemer de optie van een bedrijfswagen, maar laat toe dat deze aangevuld wordt met een ruim aantal alternatieven. Het mobiliteitsbudget zet dus vooral in op multimodaliteit en is gericht naar werknemers die nog wel een auto nodig hebben, maar bereid zijn om alternatieven te overwegen als die hen worden aangeboden. Met de invoering van het mobiliteitsbudget geven we werknemers en werkgevers dus meer keuze tussen de verschillende vormen van vervoer.

Combinatie tot mogelijkheden

Deze initiatieven dragen bij tot een fiscaliteit die meer rekening houdt met de gevolgen voor onze gehele mobiliteit en ons milieu. De combinatie van mobiliteitsvergoeding en mobiliteitsbudget biedt de burger daarnaast ook een grote keuzevrijheid en zet talloze alternatieven voor de bedrijfswagen in de kijker. Dit zorgt ervoor dat we evolueren naar een duurzame mobiliteit. Stap voor stap werken we hieraan verder totdat we een ware modal en mental shift kunnen realiseren, zonder dat de fiscale druk stijgt, en met keuzevrijheid voor alle betrokkenen.

MEER

Bedrijfscultuur als motor van strategie

Bedrijfscultuur Het belang van de bedrijfscultuur in een organisatie neemt steeds meer toe. Dat heeft in grote mate te maken met het belang van de medewerkers. Zij vormen het human capital van een onderneming die eens te meer haar talenten aan zich wil binden tijdens de krapte op de arbeidsmarkt.

Appeltje voor de dorst?

Michel VermaerkeIn deze tijden van historisch lage rentevoeten blijft het spaargedrag van de Belg schommelen rond het gemiddelde van de Eurozone. Belgen blijven vrij goede spaarders, al wordt de rente op spaarboekjes zwaar op de proef gesteld.

Geen toekomst zonder website

Website Een bedrijf runnen zonder website? Geen optie meer in deze hypergeconnecteerde tijden. Een site is dus een must, maar hoe moet die er dan uitzien? En hoe zorg je dat je webstek voldoende bezoekers trekt? “Val meteen met de deur in huis en zorg dat je bezoekers geen tijd verliezen.”

“We kunnen niet metaal op de weg blijven duwen”

Frank Van GoolDe wegen slibben dicht en we staan met z’n allen steeds langer in de file. De bedrijfswagens worden daarbij vaak met de vinger gewezen, al dan niet onterecht. Maar hoe kijkt de leasesector tegen de problematiek aan? En welke oplossingen stellen zij voor? Wij gingen het vragen aan Frank Van Gool, voorzitter van de beroepsvereniging Renta.

De persoon achter de patiënt

Person centered care Wat wil je zelf? Wat denk je zelf? Het zijn vragen die zorgverleners in de toekomst wellicht vaker zullen stellen. Onderzoek toont immers aan dat een behandeling succesvoller is wanneer een patiënt inbreng krijgt. Wordt luisteren de hoeksteen van onze geneeskunde?

The circle… of life

circulair ondernemenTegen 2050 leven we met 9,7 miljard mensen op deze planeet. Die zullen allemaal consumeren en daar zijn kostbare grondstoffen voor nodig. We kunnen ze niet langer ongestraft uit de natuur halen. Bedrijven zullen moeten leren om circulair te ondernemen.