Home Business Leasing 'Duurzame mobiliteit vereist een modal en mental shift'

Johan Van Overtveldt

‘Duurzame mobiliteit vereist een modal en mental shift’

Het aantal bedrijfswagens is de laatste 10 jaar fors toegenomen. Die wildgroei aan bedrijfswagens moeten we nu compenseren én vergroenen. Een correcte aanpak van de oorzaak verdient de voorkeur, eerder dan aan symptoombestrijding te doen, en blindelings de oorlog te verklaren aan de bedrijfswagen. 

Mental shift

De oorzaak van het grote aantal bedrijfswagens is de verloning. De verloning vindt oorsprong in de historische problematiek van loonkosten. De federale regering heeft al heel wat maatregelen genomen om daar een antwoord op te bieden, en bijvoorbeeld de loonkosthandicap weg te werken. Het werk is nog niet af, er moet verder ingezet worden op het verlagen van kosten en lasten op arbeid. Daarom is een mentaliteitswijziging wel nodig.

Modal shift

Het is tegelijkertijd ook belangrijk dat nieuwe maatregelen de koopkracht niet aantasten. Ze bieden alternatieven waar werkgevers en werknemers vrij kunnen instappen, maar ze zijn qua verloning evenwaardig. In plaats van de autofiscaliteit te verhogen, moeten we dus focussen op een modal shift, en werknemers en werkgevers meer – vrijwillige – keuzevrijheid geven.

De combinatie van mobiliteitsvergoeding en mobiliteitsbudget zet talloze alternatieven voor de bedrijfswagen in de kijker. Johan Van Overtveldt

Cash for car

Cash for car is één van deze alternatieven. Deze maatregel is reeds van kracht en richt zich vooral op werknemers die een bedrijfswagen hebben, zonder dat ze die echt nodig hebben. Zo wonen ze bijvoorbeeld dicht bij hun werk, hebben ze een goede toegang tot het openbaar vervoer of beschikken ze al over een wagen binnen het gezin. Werknemers in die situatie kunnen soms meer baat hebben bij een mobiliteitsvergoeding.

Mobiliteitsbudget

Een ander initiatief dat door de regering wordt voorbereid, is het mobiliteitsbudget. Dit geeft de werknemer de optie van een bedrijfswagen, maar laat toe dat deze aangevuld wordt met een ruim aantal alternatieven. Het mobiliteitsbudget zet dus vooral in op multimodaliteit en is gericht naar werknemers die nog wel een auto nodig hebben, maar bereid zijn om alternatieven te overwegen als die hen worden aangeboden. Met de invoering van het mobiliteitsbudget geven we werknemers en werkgevers dus meer keuze tussen de verschillende vormen van vervoer.

Combinatie tot mogelijkheden

Deze initiatieven dragen bij tot een fiscaliteit die meer rekening houdt met de gevolgen voor onze gehele mobiliteit en ons milieu. De combinatie van mobiliteitsvergoeding en mobiliteitsbudget biedt de burger daarnaast ook een grote keuzevrijheid en zet talloze alternatieven voor de bedrijfswagen in de kijker. Dit zorgt ervoor dat we evolueren naar een duurzame mobiliteit. Stap voor stap werken we hieraan verder totdat we een ware modal en mental shift kunnen realiseren, zonder dat de fiscale druk stijgt, en met keuzevrijheid voor alle betrokkenen.

MEER

Belgische, groene gastronomie op de wereldkaart

Seppe NobelsElke dag voer ik samen met mijn team een gevecht in de keuken, om de gastronomie in België een beetje groener te maken, maar vooral om Belgen bewuster te laten omgaan met voeding en de industrie erachter.

De toekomst zit in de export

Unizo InternationaalBelgië is een zeer open economie met een verhouding van 86 procent export van ons BBP. En onze export groeit dagelijks aan. Er komen nieuwe collega’s bij. Ze creëren jobs. Maar ook de concurrentie neemt toe. Unizo Internationaal staat je daarom bij met tips en advies.

‘Sociaal contact is even belangrijk als eten en drinken’

Sociaal contactEens je de 50 nadert, denk je meer na over ‘later’. Hoe zal het je verder vergaan? Is je pensioensparen van nut geweest? Hoe bereid je je voor op de ‘oude dag’, en kun je de dingen blijven doen die je graag doet?

SOS krokusvakantie

ActiviteitenDe krokusvakantie mag dan wel leuk zijn voor de kinderen, voor jou betekent het vooral manieren zoeken om je kleinste(n) in entertainment te voorzien voor de volle acht dagen. Van zaterdag 2 tot en met zondag 10 maart gaat er vanalles door hun hoofd, maar aan school wordt er zeer zeker niet gedacht.

Digitalisering als motor voor innovatie

DigitaliseringMeer en meer chemiebedrijven ontdekken de voordelen van artificiële intelligentie, Internet of Things en cloud technology. Het effect daarvan is tot in de laboratoria voelbaar. Verwacht wordt dat onderzoekers in de toekomst sneller tot een doorbraak zullen komen. 

De human touch zal het verschil maken

Ingrid GonnissenVandaag bekleedt Ingrid Gonnissen een topfunctie bij Orange Belgium. Bovendien werd ze onlangs verkozen tot ‘ICT Woman of the Year’. En zeggen dat het voor haar allemaal begon als kunstleerkracht voor 12- tot 16-jarigen. Met de beroemde woorden van Bredero: ’t kan verkeren…