Home Business Leasing 'Duurzame mobiliteit vereist een modal en mental shift'

Johan Van Overtveldt

‘Duurzame mobiliteit vereist een modal en mental shift’

Het aantal bedrijfswagens is de laatste 10 jaar fors toegenomen. Die wildgroei aan bedrijfswagens moeten we nu compenseren én vergroenen. Een correcte aanpak van de oorzaak verdient de voorkeur, eerder dan aan symptoombestrijding te doen, en blindelings de oorlog te verklaren aan de bedrijfswagen. 

Mental shift

De oorzaak van het grote aantal bedrijfswagens is de verloning. De verloning vindt oorsprong in de historische problematiek van loonkosten. De federale regering heeft al heel wat maatregelen genomen om daar een antwoord op te bieden, en bijvoorbeeld de loonkosthandicap weg te werken. Het werk is nog niet af, er moet verder ingezet worden op het verlagen van kosten en lasten op arbeid. Daarom is een mentaliteitswijziging wel nodig.

Modal shift

Het is tegelijkertijd ook belangrijk dat nieuwe maatregelen de koopkracht niet aantasten. Ze bieden alternatieven waar werkgevers en werknemers vrij kunnen instappen, maar ze zijn qua verloning evenwaardig. In plaats van de autofiscaliteit te verhogen, moeten we dus focussen op een modal shift, en werknemers en werkgevers meer – vrijwillige – keuzevrijheid geven.

De combinatie van mobiliteitsvergoeding en mobiliteitsbudget zet talloze alternatieven voor de bedrijfswagen in de kijker. Johan Van Overtveldt

Cash for car

Cash for car is één van deze alternatieven. Deze maatregel is reeds van kracht en richt zich vooral op werknemers die een bedrijfswagen hebben, zonder dat ze die echt nodig hebben. Zo wonen ze bijvoorbeeld dicht bij hun werk, hebben ze een goede toegang tot het openbaar vervoer of beschikken ze al over een wagen binnen het gezin. Werknemers in die situatie kunnen soms meer baat hebben bij een mobiliteitsvergoeding.

Mobiliteitsbudget

Een ander initiatief dat door de regering wordt voorbereid, is het mobiliteitsbudget. Dit geeft de werknemer de optie van een bedrijfswagen, maar laat toe dat deze aangevuld wordt met een ruim aantal alternatieven. Het mobiliteitsbudget zet dus vooral in op multimodaliteit en is gericht naar werknemers die nog wel een auto nodig hebben, maar bereid zijn om alternatieven te overwegen als die hen worden aangeboden. Met de invoering van het mobiliteitsbudget geven we werknemers en werkgevers dus meer keuze tussen de verschillende vormen van vervoer.

Combinatie tot mogelijkheden

Deze initiatieven dragen bij tot een fiscaliteit die meer rekening houdt met de gevolgen voor onze gehele mobiliteit en ons milieu. De combinatie van mobiliteitsvergoeding en mobiliteitsbudget biedt de burger daarnaast ook een grote keuzevrijheid en zet talloze alternatieven voor de bedrijfswagen in de kijker. Dit zorgt ervoor dat we evolueren naar een duurzame mobiliteit. Stap voor stap werken we hieraan verder totdat we een ware modal en mental shift kunnen realiseren, zonder dat de fiscale druk stijgt, en met keuzevrijheid voor alle betrokkenen.

MEER

‘It takes a village to raise a child…’

Evi HanssenDit oude gezegde is mijn mantra wanneer ik mijn framily – vrienden die zo close zijn geworden dat ze familie zijn – om hulp vraag bij de opvoeding van mijn kinderen. De mantra helpt me om mijn schuldgevoel binnen de perken te houden. Schuldgevoel, daar hebben de meeste ouders sowieso last van, en zéker de single exemplaren die hun kind de helft van de tijd zien.

‘Zo mis je de innovatietrein niet’

Herman DeracheInnovatie is iets anders dan telkens opnieuw totaal nieuwe zaken uitvinden. Innoveren betekent ook slimme, bestaande technologieën combineren om tot een nieuw product, bedrijfsproces of businessmodel te komen. Die innovatiecultuur moeten bedrijven in België nog meer omarmen willen we mee blijven rijden in het Europese koppeloton. 

Gericht ingericht.
 Het prototype voor een goed interieur

interieurInterieur-enthousiastelingen hebben ongetwijfeld hun jaarlijkse portie design, gemixt met functionaliteit en innovatie alweer binnen. De Biennale Interieur 2018 toonden van 18 tot 22 oktober het strakste van het strakste, het kleurrijkste van het pallet en een algemene vormgeving om U tegen te zeggen. Een huis vol designstukken is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar laat het je vooral niet tegenhouden om je laten inspireren en zelf met een eigenzinnig interieur aan de slag te gaan.

Over automatisatie en de voordelen ervan

automatisatie De mens die plaats maakt voor een machine. Het is niet nieuw, maar het hoeft niet altijd een nadeel te zijn. Integendeel, uit iedere innovatie worden nieuwe kansen geboren. Ook wat de automatisatie van verpakkingen betreft.

“Alles hangt af van het profiel van de leerling...

UNIZO “Duaal leren moet vanzelfsprekend worden.” Danny Van Assche, gedelegeerd bestuurder bij UNIZO, valt meteen met de deur in huis. Hij zet die uitspraak overigens direct kracht bij met een voorbeeld uit het buitenland.

Jeroen De Wit: “Op de werkvloer zie je de...

Teamleader Zijn start-up, Teamleader, die hij samen met twee kompanen oprichtte, bouwt software voor bedrijven en groeit sinds 2012 als kool. Hoe staat CEO Jeroen De Wit tegenover levenslang leren en waarom is dat volgens hem goed voor bedrijven en studenten?