Home Business Leasing 'Duurzame mobiliteit vereist een modal en mental shift'

Johan Van Overtveldt

‘Duurzame mobiliteit vereist een modal en mental shift’

Het aantal bedrijfswagens is de laatste 10 jaar fors toegenomen. Die wildgroei aan bedrijfswagens moeten we nu compenseren én vergroenen. Een correcte aanpak van de oorzaak verdient de voorkeur, eerder dan aan symptoombestrijding te doen, en blindelings de oorlog te verklaren aan de bedrijfswagen. 

Mental shift

De oorzaak van het grote aantal bedrijfswagens is de verloning. De verloning vindt oorsprong in de historische problematiek van loonkosten. De federale regering heeft al heel wat maatregelen genomen om daar een antwoord op te bieden, en bijvoorbeeld de loonkosthandicap weg te werken. Het werk is nog niet af, er moet verder ingezet worden op het verlagen van kosten en lasten op arbeid. Daarom is een mentaliteitswijziging wel nodig.

Modal shift

Het is tegelijkertijd ook belangrijk dat nieuwe maatregelen de koopkracht niet aantasten. Ze bieden alternatieven waar werkgevers en werknemers vrij kunnen instappen, maar ze zijn qua verloning evenwaardig. In plaats van de autofiscaliteit te verhogen, moeten we dus focussen op een modal shift, en werknemers en werkgevers meer – vrijwillige – keuzevrijheid geven.

De combinatie van mobiliteitsvergoeding en mobiliteitsbudget zet talloze alternatieven voor de bedrijfswagen in de kijker. Johan Van Overtveldt

Cash for car

Cash for car is één van deze alternatieven. Deze maatregel is reeds van kracht en richt zich vooral op werknemers die een bedrijfswagen hebben, zonder dat ze die echt nodig hebben. Zo wonen ze bijvoorbeeld dicht bij hun werk, hebben ze een goede toegang tot het openbaar vervoer of beschikken ze al over een wagen binnen het gezin. Werknemers in die situatie kunnen soms meer baat hebben bij een mobiliteitsvergoeding.

Mobiliteitsbudget

Een ander initiatief dat door de regering wordt voorbereid, is het mobiliteitsbudget. Dit geeft de werknemer de optie van een bedrijfswagen, maar laat toe dat deze aangevuld wordt met een ruim aantal alternatieven. Het mobiliteitsbudget zet dus vooral in op multimodaliteit en is gericht naar werknemers die nog wel een auto nodig hebben, maar bereid zijn om alternatieven te overwegen als die hen worden aangeboden. Met de invoering van het mobiliteitsbudget geven we werknemers en werkgevers dus meer keuze tussen de verschillende vormen van vervoer.

Combinatie tot mogelijkheden

Deze initiatieven dragen bij tot een fiscaliteit die meer rekening houdt met de gevolgen voor onze gehele mobiliteit en ons milieu. De combinatie van mobiliteitsvergoeding en mobiliteitsbudget biedt de burger daarnaast ook een grote keuzevrijheid en zet talloze alternatieven voor de bedrijfswagen in de kijker. Dit zorgt ervoor dat we evolueren naar een duurzame mobiliteit. Stap voor stap werken we hieraan verder totdat we een ware modal en mental shift kunnen realiseren, zonder dat de fiscale druk stijgt, en met keuzevrijheid voor alle betrokkenen.

MEER

Kan technologie ons uit die luie zetel...

Technologie in beweging‘We shape technology, and then technology shapes us.’ Filosoof Marshall McLuhan wist het al in de jaren 50. Maar hoe etaleert die stelling zich in de praktijk, als we bijvoorbeeld kijken naar voldoende beweging? Kan mobiele technologie ons vaker naar buiten brengen en ons ‘sportief’ gedrag veranderen?

Als vrouw dubbel zo hard je mannetje staan

Gender EqualityDe gelijkheid tussen man en vrouw: in theorie bestaat ze misschien wel, maar in de praktijk moeten ondernemende vrouwen toch voornamelijk wonder women en multi-taskers zijn. En de beste dochter, de beste echtgenote, mama, vriendin, collega, zakenpartner…

Een fact-uur te laat!

debiteurenbeheer Eén van de grootste frustraties van ondernemers? De te laat of zelfs helemaal niet betaalde factuur. Hoe die centen incasseren zonder kwaad bloed te zetten bij je klant? En hoe vermijden dat dit opnieuw gebeurt? Enkele vaststellingen en richtlijnen op een rijtje.

Gericht ingericht.
 Het prototype voor een goed interieur

interieurInterieur-enthousiastelingen hebben ongetwijfeld hun jaarlijkse portie design, gemixt met functionaliteit en innovatie alweer binnen. De Biennale Interieur 2018 toonden van 18 tot 22 oktober het strakste van het strakste, het kleurrijkste van het pallet en een algemene vormgeving om U tegen te zeggen. Een huis vol designstukken is misschien niet voor iedereen weggelegd, maar laat het je vooral niet tegenhouden om je laten inspireren en zelf met een eigenzinnig interieur aan de slag te gaan.

Ontdek de nieuwste tuinmeubeltrends

TuinmeubeltrendsDe vogels fluiten bij het opstaan, de avonden worden langer en de lente is officieel begonnen. Maar is jouw terras al lente-proof? De lente en zomer van 2019 worden trendy: nieuwe stijlen, nieuwe materialen en extra mogelijkheden.

Hernieuwbaar versus nucleair

kernenergieBelgië zit voor haar energievoorziening in een impasse. Door de geplande kernuitstap moeten er alternatieven op tafel komen, maar het aandeel van hernieuwbare bronnen in de energiemix blijft vooralsnog beperkt.