Home Business Leasing Gemakkelijker? Ja, maar de moderne wagen is nog niet per se veiliger

Gemakkelijker? Ja, maar de moderne wagen is nog niet per se veiliger

Parkeerassistentie, adaptieve cruise control en zelfs rijbaanassistentie zijn functies waar we inmiddels aan gewend zijn in onze nieuwe auto’s en die de veiligheid in het verkeer ten goede zouden moeten komen. Maar er zit nog meer nieuwe technologie aan te komen, met de volledig zelfrijdende wagen als orgelpunt. Welke impact heeft dat op de leasesector?

Constante bijscholing

Dat de studenten automotive management van Vives Hogeschool Kortrijk ook na het behalen van hun diploma nog veel zullen moeten studeren, is iets waar ze zich maar beter bij neerleggen. De eerste opleiding in zijn soort in Vlaanderen probeert zijn studenten uiteraard zo goed mogelijk voor te bereiden op de huidige situatie in de automotive branche. “Maar de technologische ontwikkelingen volgen elkaar zo snel op, dat zij zichzelf constant zullen moeten blijven bijscholen”, zegt Bert Demeulemeester, gastdocent fleetmanagement van de opleiding.

Nieuwste technologieën

De studenten niet alleen, de hele sector zal op de hoogte moeten blijven van de razendsnelle technologische evolutie die onze maatschappij in het algemeen en de auto in het bijzonder doormaakt. “Wij zijn vaak de eersten die de nieuwste technologieën en toepassingen kunnen aankopen”, beseft ook Frank Van Gool, CEO van Renta, de Belgische Federatie van Voertuigen Verhuurders. “55 procent van de ingeschreven fleetwagens zijn van het premium type. Het zijn precies die auto’s die dat soort van nieuwe technologieën gebruiken.”

Vergemakkelijken

Van Gool noemt de functies op: automatisch remmen, rijbaanassistentie, parkeerassistentie en meer. Allemaal functies die aangeven waar het op termijn naartoe zal gaan: de volledig zelfrijdende wagen. “Al die functies vergemakkelijken het leven van bestuurders natuurlijk. Over het algemeen doet de zakelijke bestuurder dubbel zoveel kilometers per jaar als andere bestuurders. Zakelijke bestuurders hebben dus ook het meeste baat bij dat soort van toepassingen.” Toch blijft hij kritisch: “Voorlopig zou ik niet direct durven zeggen dat al die nieuwe technologieën per definitie leiden tot minder ongevallen. Het kan ook leiden tot een zekere gemakzucht van de bestuurder, zo van: ‘de wagen lost dat wel op’.”

Schade voorkomen

Een groot verschil zit volgens Van Gool in het voorkomen van kleine en grotere ongevallen. “Parkeerassistentie of het automatisch aansluiten in de file, verrichtingen bij een lage snelheid, kunnen volgens mij veel kleine schade voorkomen. Wij zien dat de carrosserieherstellingen gedaald zijn, maar de totale kosten per herstelling zijn wel toegenomen. Er kan nu natuurlijk ook meer kapotgaan dan voorheen.”

Voorlopig zou ik niet direct durven zeggen dat al die nieuwe technologieën per definitie leiden tot minder ongevallen. Frank Van Gool

Volledig verbonden

Naast de technische toepassingen die ingrijpen tijdens het rijden, komen er ook steeds meer tracking- en gps-mogelijkheden bij. Ook dat kan de veiligheid ten goede komen. “De volledige connected car is iets wat eraan zit te komen”, vertelt Demeulemeester. “Tegenwoordig worden auto’s uitgerust met een noodknop, waardoor constructeurs op dat moment direct weten waar het voertuig zich bevindt.”

Wie krijgt data?

Al blijft de privacydiscussie en de vraag wie (autoconstructeurs, het bedrijf dat de trackingdienst levert, werkgevers) over die gps-data mag beschikken nog altijd actueel. “Vanop afstand kunnen zien welke auto eventueel een onderhoud nodig heeft of iemands rijgedrag kunnen bestuderen, is iets wat het operationeel beheer van de fleet zou vergemakkelijken. Maar om dat mogelijk te maken moet er een juiste wetgeving zijn. Die discussie is nog gaande, ook in het Europees Parlement.”

Blijf vooral voorzichtig

Maar zelfs die toepassingen worden min of meer overbodig, eens die zelfrijdende auto daadwerkelijk over onze wegen rijdt. Is dat dan het moment waarop verkeersongevallen verleden tijd zullen zijn? Helaas niet. Demeulemeester: “Momenteel worden die wagens getest, maar er gebeuren ook tijdens die tests ongevallen.” En ethisch blijkt het niet eenvoudig om de computer de juiste keuzes te laten maken. “Er zijn voorbeelden mogelijk waarbij je sowieso in een ongeluk terechtkomt, maar in een split second bijvoorbeeld moet kiezen of je een oudere vrouw met een kind aanrijdt, of een jonge man met een hond”, zegt Demeulemeester. Voorlopig toch vooral zelf voorzichtig zijn in het verkeer, is wat de leasingbedrijven hun bestuurders zullen blijven meegeven.

MEER

Luchtdicht bouwen: nu ook met rolluiken

Ronny TiriDoor luchtdicht te bouwen komt er aan de binnenzijde van de woning een luchtdichte, ononderbroken schil. Zo verdwijnen de spleten en kieren waarlangs in een ‘ademend huis’ liefst 25% van de warmte ontsnapt. “In een luchtdichte woning blijft die warmte binnen, wat verwarmingskosten bespaart”, zegt Ronny Tiri, marketingmanager van Wilms. “Je kunt ook zelf perfect bepalen hoeveel verse lucht binnen- en buitengaat, via doordachte ventilatie.”

Cultureel oktober: ‘Wat gaan we doen vandaag?’

Wie zegt dat het aantal interessante, plezante of zelfs imposante zaken om te doen tijdens de herfst samen met de bladeren laag-bij-de-gronds is, die heeft het grondig mis. Ook tot we ons bezighouden met Sinterklaas, Kerstmis – of wat dan ook vereist dat mensen cadeaus krijgen om niets te doen –, staat er genoeg op de agenda. En vullen maar, die vrije tijd!

Olivier Marquet: ‘Een nalatenschap dat voortleeft’

Goede doelenOver de laatste jaren ontving UNICEF België meerdere schenkingen en vooral legaten gaande van enkele duizenden euro’s tot een huis in Spanje en een kasteel in België. De trend is stijgend en het concept raakt steeds meer ingeburgerd.

De elektrische motorfiets moet nog uit de startblokken schieten

technologie Ongeveer elke grote autoconstructeur de naam waardig is bezig met de ontwikkeling van elektrische modellen. Ook bij de motorfietsen beweegt wel een en ander, maar het tempo ligt er op het eerste zicht toch een stuk lager. Al probeert ook de Belgische wetgever de motor een stroomstoot te geven.

‘Gezond koken in no time’

Sandra BekkariVaak hoor ik mensen zeggen dat ze ‘het karakter niet hebben’ om gezond te koken en te leven. Wat ze ervaren, is echter helemaal geen zwakte of gebrek aan doorzettingsvermogen. Het is simpelweg een trucje van hun brein. 

Koen De Leus: “Levenslange opleiding aanbieden helpt ons in...

BNP Paribas Fortis Als grootste bank van België erkent BNP Paribas Fortis het belang van levenslang leren. Binnen de bank lopen dan ook heel wat projecten om medewerkers voortdurend bij te scholen. Maar ook buiten de bankwereld heeft duaal leren absoluut zijn plaats, zegt hoofdeconoom Koen De Leus.