Home Business Leasing Een ecologischer wagenpark: Onderschatten we de impact van banden?

Een ecologischer wagenpark: Onderschatten we de impact van banden?

In samenwerking metMICHELIN

Hoe kun je de ecologische voetafdruk van je wagen verkleinen? Simpel. Door je banden volledig ‘op te rijden’. Tot 1.6 mm profieldiepte welbepaald. ‘Niet veilig’, denk je? Onzin! “De technologie is voorhanden en wordt toegepast door een aantal bandenfabrikanten. Nu nog een mentaliteitswijziging bij distributeurs, leasingmaatschappijen en consumenten”, zegt Per De Vries, Product Marketing Manager bij Michelin.

Vroegtijdige vervanging

De levensduur van een autoband is wettelijk beperkt: banden met een profieldiepte van 1,6 mm zijn versleten en moeten vervangen worden. Wat blijkt nu uit de realiteit? Dat mensen dat doorgaans veel eerder doen: winterbanden worden vervangen bij gemiddeld 4,0 mm profieldiepte en zomerbanden tussen 2,5 en 3,5 mm. “En dat is een zware last voor milieu en maatschappij”, zegt Jorgen Mertens, Key Account Manager Fleet & Lease bij Michelin. “Een autoband is een hoogtechnologisch product waar veel kostbare grondstoffen aan te pas komen. Elke autoband die sneller dan nodig gedemonteerd wordt, betekent verspilling.”

Minder CO2, maximale veiligheid

Naast het verspillen van grondstoffen betekent vroegtijdige vervanging ook meer CO2-uitstoot. Mertens verduidelijkt dat met een voorbeeld. “Stel dat je een wagenpark hebt met 50 wagens die gemiddeld 35.000 km per jaar rijden in een leasecontract van 4 jaar. Wij berekenden dat zij samen 15 ton minder CO2 zouden uitstoten als hun banden pas vervangen worden op 1,6 mm in plaats van op 3,5 mm. Twee derde van die lagere uitstoot is te danken aan de verminderde productie van nieuwe banden. Een derde is gelinkt aan een verlaagd brandstofverbruik. 15 ton minder CO2 op 50 wagens, is immens. Daarom pleiten wij ervoor om banden te gebruiken tot de minimale profieldiepte, zonder daarbij aan veiligheid in te boeten.”

Lager brandstofverbruik

Banden zijn voor twintig percent verantwoordelijk voor het brandstofverbruik van een voertuig. Anders gezegd: 1 tank op 5 gaat op aan banden. Hoe minder de profieldiepte van een band, hoe lager zijn rolweerstand en hoe minder hij verbruikt. “Een nieuwe band heeft een hogere rolweerstand dan een versleten band”, zegt De Vries. “Door je banden enkel te gebruiken van nieuw tot halfversleten en ze dan te vervangen, blijf je in de hoogste verbruikscategorie hangen. Het is beter om je banden volledig te gebruiken, want pas dan geniet je optimaal van het verbruiksvoordeel.”

Long Lasting Performance

Ondanks de voordelen van banden langer te gebruiken, kiezen toch veel mensen voor een vroegtijdige vervanging. “Automobilisten zijn geneigd te focussen op de profieldiepte. Een veilige band is in hun ogen een band met diepe profielen”, zegt De Vries. “Die foute perceptie leeft nog heel sterk. Dankzij innovatieve technologieën maakt Michelin banden die met 1,6 mm restprofiel veiliger zijn dan bepaalde halfsleetse of zelfs nieuwe banden van andere merken. Het gaat dan om essentiële prestaties als remmen op nat wegdek en remmen in de sneeuw. Dat is onze Long Lasting Performance-strategie. Veiligheid is veel meer dan profieldiepte, het is de optelsom van alle kwaliteiten van een band zoals de samenstelling, soepelheid, profielvormen, lamellen…”

Mentaliteitswijziging

Er is dus een mentaliteitswijziging nodig bij bandendistributeurs, -fabrikanten, leasingmaatschappijen en bij bestuurders zelf. Voor distributeurs is het tegennatuurlijk om klanten die hun banden vroegtijdig willen laten vervangen weg te sturen. Fleetmanagers willen geen enkel risico nemen door de banden niet tijdig te vervangen en werknemers hebben vaak het gevoel dat hun veiligheid in het gedrang komt omdat hun werkgever de vervanging wil uitstellen. “Het lijkt misschien tegenstrijdig dat wij als fabrikant mensen aanmoedigen om langer met hun banden te rijden, maar voor Michelin is het duurzaamheidsverhaal erg belangrijk. Wij willen de volledige bandensector en de consumenten bewust maken en informeren. Zo kan iedereen zijn verantwoordelijkheid opnemen en zelf beslissen of hij een perfect product weggooit of zijn ecologische voetafdruk verkleint,” besluit Mertens.

Het nut van zomer- en winterbanden

Het nut van structureel wisselen tussen zomer- en winterbanden is een discussie op zich. Het is wel een feit dat het leidt tot heel wat vroegtijdige vervanging en een grote kost met zich meebrengt voor de fleetowner. “De wissel is te vaak een excuus om meteen voor nieuwe winterbanden te gaan in plaats van de oude te hergebruiken. Mensen vinden het voor die ‘paar millimeter’ niet meer de moeite, maar vergeten dat een paar millimeter band goed is voor tien- tot twintigduizend kilometer!”, aldus De Vries.

Is men dan niet beter af door het hele jaar op allseasonbanden te rijden? “Iedereen moet naar zijn eigen rijsituatie kijken en afwegen of structureel wisselen de ecologische en economische kost wel waard is. Het bandenhotel, de tijd die je twee keer per jaar verliest door naar de garage te rijden, banden die je niet opgebruikt, zijn allemaal kosten die je moet rekenen. Voor veel mensen is een goede allseasonband dan een even veilig alternatief”, besluit Mertens.


MEER

Innovatieve Brusselse start-ups in de prijzen

InnovirisDe Brusselse start-ups Wooclap, Kabandy en Shape.ai tonen zich pioniers in hun vakgebieden. Innoviris bekroonde hun werk met de Innovative Starters Award.

Slimme mobiliteitsinitiatieven in België

mobiliteitFrançois Bellot (MR) en Alexander De Croo (Open Vld) pompten maar liefst vier miljoen euro in initiatieven voor een zogenaamde ‘slimme mobiliteit’.

Buitenlandse klanten, meer excuses om niet te betalen

internationaal zaken Wie goederen levert, wordt daar graag voor betaald. Het krijgen van geld gaat gemakkelijker in het binnen- dan in het buitenland. Exporterende bedrijven moeten weten welke valkuilen ze beter kunnen ontwijken. Daarnaast blijft (te) laat betalen een heel probleem in Europa.

Kinderen houden van vuil worden

Buitenspelen‘Nog tien minuten en dan is het gedaan met de iPad’, roept moeder haar kroost toe. Herkenbaar? Wellicht. De digitalisering is samen met vaste waarde televisie de grootste concurrent van het buitenspelen geworden. Aan de ouders om het voorbeeld te geven en de kinderen meer naar buiten te schoppen.

Big data en fast data: van theorie naar praktijk

Jan Ronsse Big data werd lang een hype genoemd, maar die tijd ligt stilaan achter ons. Big data is here to stay. Logisch, gezien de vele opportuniteiten die de gegevens bieden.

Zet de joker van ambitie in

Biobest Als je gelooft in je product, zet dan de stap naar het buitenland. Laat je adviseren en helpen, maar ga vooral ook zelf op stap.