Home Business Leasing Een ecologischer wagenpark: Onderschatten we de impact van banden?

Een ecologischer wagenpark: Onderschatten we de impact van banden?

In samenwerking metMICHELIN

Hoe kun je de ecologische voetafdruk van je wagen verkleinen? Simpel. Door je banden volledig ‘op te rijden’. Tot 1.6 mm profieldiepte welbepaald. ‘Niet veilig’, denk je? Onzin! “De technologie is voorhanden en wordt toegepast door een aantal bandenfabrikanten. Nu nog een mentaliteitswijziging bij distributeurs, leasingmaatschappijen en consumenten”, zegt Per De Vries, Product Marketing Manager bij Michelin.

Vroegtijdige vervanging

De levensduur van een autoband is wettelijk beperkt: banden met een profieldiepte van 1,6 mm zijn versleten en moeten vervangen worden. Wat blijkt nu uit de realiteit? Dat mensen dat doorgaans veel eerder doen: winterbanden worden vervangen bij gemiddeld 4,0 mm profieldiepte en zomerbanden tussen 2,5 en 3,5 mm. “En dat is een zware last voor milieu en maatschappij”, zegt Jorgen Mertens, Key Account Manager Fleet & Lease bij Michelin. “Een autoband is een hoogtechnologisch product waar veel kostbare grondstoffen aan te pas komen. Elke autoband die sneller dan nodig gedemonteerd wordt, betekent verspilling.”

Minder CO2, maximale veiligheid

Naast het verspillen van grondstoffen betekent vroegtijdige vervanging ook meer CO2-uitstoot. Mertens verduidelijkt dat met een voorbeeld. “Stel dat je een wagenpark hebt met 50 wagens die gemiddeld 35.000 km per jaar rijden in een leasecontract van 4 jaar. Wij berekenden dat zij samen 15 ton minder CO2 zouden uitstoten als hun banden pas vervangen worden op 1,6 mm in plaats van op 3,5 mm. Twee derde van die lagere uitstoot is te danken aan de verminderde productie van nieuwe banden. Een derde is gelinkt aan een verlaagd brandstofverbruik. 15 ton minder CO2 op 50 wagens, is immens. Daarom pleiten wij ervoor om banden te gebruiken tot de minimale profieldiepte, zonder daarbij aan veiligheid in te boeten.”

Lager brandstofverbruik

Banden zijn voor twintig percent verantwoordelijk voor het brandstofverbruik van een voertuig. Anders gezegd: 1 tank op 5 gaat op aan banden. Hoe minder de profieldiepte van een band, hoe lager zijn rolweerstand en hoe minder hij verbruikt. “Een nieuwe band heeft een hogere rolweerstand dan een versleten band”, zegt De Vries. “Door je banden enkel te gebruiken van nieuw tot halfversleten en ze dan te vervangen, blijf je in de hoogste verbruikscategorie hangen. Het is beter om je banden volledig te gebruiken, want pas dan geniet je optimaal van het verbruiksvoordeel.”

Long Lasting Performance

Ondanks de voordelen van banden langer te gebruiken, kiezen toch veel mensen voor een vroegtijdige vervanging. “Automobilisten zijn geneigd te focussen op de profieldiepte. Een veilige band is in hun ogen een band met diepe profielen”, zegt De Vries. “Die foute perceptie leeft nog heel sterk. Dankzij innovatieve technologieën maakt Michelin banden die met 1,6 mm restprofiel veiliger zijn dan bepaalde halfsleetse of zelfs nieuwe banden van andere merken. Het gaat dan om essentiële prestaties als remmen op nat wegdek en remmen in de sneeuw. Dat is onze Long Lasting Performance-strategie. Veiligheid is veel meer dan profieldiepte, het is de optelsom van alle kwaliteiten van een band zoals de samenstelling, soepelheid, profielvormen, lamellen…”

Mentaliteitswijziging

Er is dus een mentaliteitswijziging nodig bij bandendistributeurs, -fabrikanten, leasingmaatschappijen en bij bestuurders zelf. Voor distributeurs is het tegennatuurlijk om klanten die hun banden vroegtijdig willen laten vervangen weg te sturen. Fleetmanagers willen geen enkel risico nemen door de banden niet tijdig te vervangen en werknemers hebben vaak het gevoel dat hun veiligheid in het gedrang komt omdat hun werkgever de vervanging wil uitstellen. “Het lijkt misschien tegenstrijdig dat wij als fabrikant mensen aanmoedigen om langer met hun banden te rijden, maar voor Michelin is het duurzaamheidsverhaal erg belangrijk. Wij willen de volledige bandensector en de consumenten bewust maken en informeren. Zo kan iedereen zijn verantwoordelijkheid opnemen en zelf beslissen of hij een perfect product weggooit of zijn ecologische voetafdruk verkleint,” besluit Mertens.

Het nut van zomer- en winterbanden

Het nut van structureel wisselen tussen zomer- en winterbanden is een discussie op zich. Het is wel een feit dat het leidt tot heel wat vroegtijdige vervanging en een grote kost met zich meebrengt voor de fleetowner. “De wissel is te vaak een excuus om meteen voor nieuwe winterbanden te gaan in plaats van de oude te hergebruiken. Mensen vinden het voor die ‘paar millimeter’ niet meer de moeite, maar vergeten dat een paar millimeter band goed is voor tien- tot twintigduizend kilometer!”, aldus De Vries.

Is men dan niet beter af door het hele jaar op allseasonbanden te rijden? “Iedereen moet naar zijn eigen rijsituatie kijken en afwegen of structureel wisselen de ecologische en economische kost wel waard is. Het bandenhotel, de tijd die je twee keer per jaar verliest door naar de garage te rijden, banden die je niet opgebruikt, zijn allemaal kosten die je moet rekenen. Voor veel mensen is een goede allseasonband dan een even veilig alternatief”, besluit Mertens.


MEER

De (a)sociale student

Communicatie Studenten van destijds kenden geen social media. Tegenwoordig is dat het enige wat de jeugd bezig houdt. Hoe beinvloedt sociale media nu hun onderlinge communicatie?

‘MVO is de juiste manier van ondernemen’

Stef HeylenLang voordat maatschappelijk verantwoord ondernemen actueel was, zaten de principes al ingebakken in de bedrijfscultuur van Janssen Pharmaceutica. Stef Heylen, CEO van de geneesmiddelenproducent, is honderd procent overtuigd van deze visie op ondernemen.

Advocaten moeten meer informatiseren en anticiperen

LegalElke onderneming wordt geconfronteerd met juridische problemen. Maar de drempel om een advocaat in te schakelen, ligt te hoog omdat de erelonen afschrikken. Het kan nochtans anders. “Wat gestandaardiseerd kan worden, moet geautomatiseerd worden. Zo wordt het vanzelf goedkoper.”

Het Silicon Valley van de farma-industrie

Farma-industrieBier en frieten, dat zijn de producten waarvoor wij Belgen wereldwijd gekend zijn. Producten waar we zelf ook terecht trots op zijn. Iets minder toegankelijk misschien, maar aan dat rijtje mogen medicijnen direct worden toegevoegd.

Feesten in de tuin… waar anders?

Gekleurde lampionnen in de bomen, heerlijk geurende lavendel en worsten die lekker op de barbecue liggen te pruttelen. Er bestaat geen twijfel over: een feest in je eigen tuin is nog altijd het gezelligst. Maar hoe begin je eraan?

Buitengewoon Bourgondisch Culinaire topproducten

culinaire productenWe zijn een klein landje, maar groots in lekkere dingen. Jaarlijks exporteren we voor 1 miljard euro aan bier, steken voor 1,3 miljard euro aan aardappelbereidingen over de landsgrenzen en transporteren voor 2 miljard euro aan chocoladeproducten naar alle hoeken van de wereld. Vanwaar komt al dat culinair talent?