Home Business Leasing Een auto zal altijd een oplossing zijn

Een auto zal altijd een oplossing zijn

De wegen slibben dicht, de CO2-emissie moet omlaag en toch zal de wagen een prominente rol in ons leven blijven spelen. “Een auto zal altijd een oplossing zijn”, vertelt Michaël Xhonneux, Sales & Marketing Director Europcar Mobility Group Belgium.

Een oplossing dus, maar het gebruik en de technologie zal de komende jaren de markt grondig hertekenen. De auto zal in het straatbeeld niet verdwijnen, maar de relatie die we nu hebben met onze bolide zal wél veranderen. “Studies hebben aangetoond dat mensen best (even) zonder auto kunnen. Tot er kinderen zijn, bijvoorbeeld. Dan kiezen we weer voluit voor de auto. De woonplaats is daarnaast eveneens bepalend. Wie in of rond Antwerpen woont, zou binnen het nieuwe mobiliteitsbudget makkelijk kunnen kiezen voor een alternatief. Iemand die op het platteland woont daarentegen, zal de auto moeilijker kunnen missen.”

Groene visie

Met een wagenpark van 7.000 voertuigen in België en 250.000 in Europa is het merk Europcar marktleider binnen de verhuur van auto’s en vrachtwagens. Zo’n grote vloot verplicht het bedrijf om de vinger aan de pols te houden. Vandaar dat de evoluties binnen de autotechnologie nauwlettend aansluiten bij het bedrijf. “Onze wagens zijn allemaal minder dan 1 jaar oud waardoor wij nieuwe wagens aanbieden die minder CO2 uitstoten en dus minder belastend zijn voor het milieu. Deze groene visie dragen we als bedrijf immers hoog in het vaandel. We weten namelijk dat onze sector vaak met de vinger wordt gewezen. Aan de sector zelf om aan te tonen dat we er wel degelijk mee bezig zijn.”

“Bepaalden facetten moeten nog uitgeklaard worden − vooral fiscaal dan − maar eens dat op punt staat, voorspellen wij een mobiliteit op maat gemaakt.”
Michaël Xhonneux, Europcar Mobility Group Belgium

België hinkt achterop

Voor een bedrijf met een danig groot wagenpark wordt de evolutie van hybride en elektrische wagens met argusogen gevolgd. “Momenteel is het verhaal nog te moeilijk. Enerzijds is er de dure aankoopprijs van de wagens waardoor er weinig restwaarde is, anderzijds ligt de belangrijkste schakel voor een doorbraak in de infrastructuur. Wat betreft oplaadpunten hinkt België achterop op andere Europese landen. Eens dat euvel verbetert, zie ik ook dat type wagens doorbreken in onze fleet.”

Carsharing

Ten slotte zijn er nog andere topics die we bekijken. “Carsharing kan ook oplossingen bieden. Daarnaast moet de sector ook de ontwikkelingen binnen de wetgeving rond het mobiliteitsbudget aandachtig volgen. Bepaalden facetten moeten nog uitklaring krijgen, vooral fiscaal dan. Eens dat op punt staat, voorspellen wij dat er per individu een combinatie zal ontstaan van de wagen met alternatieve vervoersmiddelen. Zoals de elektrische fiets, openbaar vervoer of cash for car. Mobiliteit op maat gemaakt dus!”


MEER OVER…

Europcar Mobility Group Belgium biedt locale mobiliteitsoplossingen aan: Europcar (klassieke autoverhuur & verhuur van bestelwagens), Ubeeqo (car sharing in B2B), Scooty (elektrische scooter sharing in B2C), Europcar Bikes (leasing van fietsen in B2B), Europcar Mobility Pass (B2B mobiliteitsbetaalkaart ) – en educatieve workshops rond mobiliteit (B2B).

MEER

Drie vragen aan… Velde Groep

Velde Drie vragen aan Peter Paardekooper, Managing Consultant en partner bij Velde, over het aantrekken van buitenlands talent.

“Ik heb het gevoel dat mijn films de eerlijkste...

Lukas DhondtHet aantal prijzen dat Girl, de eerste langspeelfilm van regisseur Lukas Dhont, heeft binnengehaald, valt zelfs in een aantal lijnen niet op te sommen. Een succesverhaal voor de jonge knaap van 27, maar wat hij vooral wil, is een hart onder de riem steken van iedereen die worstelt met gender en identiteit. 

De (a)sociale student

Communicatie Studenten van destijds kenden geen social media. Tegenwoordig is dat het enige wat de jeugd bezig houdt. Hoe beinvloedt sociale media nu hun onderlinge communicatie?

‘Vlaamse steden moeten even leefbaar worden als buitengebied’

Marc DillenBouwbedrijven peilen systematisch naar de woonwensen van de Vlamingen. Uit hun enquêtes is gebleken dat een groot deel van de Vlamingen op het platteland wil wonen en slechts een kleine minderheid in de stad. Vandaar dat de Vlamingen en dan vooral de -35-jarigen die nog geen woonstek hebben gevonden, nu ongerust zijn over de zogenaamde ‘betonstop’ in het buitengebied.

Mode, dat blijft Belgisch

modeBier, friet, chocolade en wafels… De clichéproducten die buitenlanders met ons land associëren mogen ook gerust met ‘mode’ aangevuld worden. Want wat fashion betreft, bokst een klein landje als België ver boven zijn gewicht.

Zalig creatief kerstfeest

Jolanda Wetzelaer De feestdagen vieren we meer en meer liever thuis. De meerderheid van de mensen viert kerstavond en kerstdag thuis of bij familie. In welke stijl vieren we het dan? Op de klassieke manier of volgen we een alternatieve trend?