Home Business Leasing 'Mobiliteit in verandering'

Denis Gorteman

‘Mobiliteit in verandering’

Als leider in de autodistributie in ons land en als instituut met 200 jaar ervaring op onze palmares, formuleerden we binnen D’Ieteren Auto onze toekomstvisie op mobiliteit reeds in het witboek ‘Mobility 2025’. Maar hoe deze toekomst er net uitziet? Een schets van de veranderingen van vandaag, voor morgen.

De snelle veranderingen in de mobiliteit staan centraal in alle debatten. Ook binnen ons bedrijf levert dit onderwerp tal van bedenkingen op in het kader van ons verlangen om de levenskwaliteit van onze medeburgers te verbeteren door middel van oplossingen voor een vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. Maar hoe ‘ideale mobiliteit’ er net uitziet volgens ons?

Duurzaam fiscaal kader

Bij D’Ieteren steunen we de ontwikkeling van nieuwe aandrijfmodi zoals CNG of elektriciteit. Momenteel betreur ik de te grote verschillen op het vlak van taksen tussen de Gewesten die de introductie van nieuwe energieën bemoeilijkt. Bovendien is het noodzakelijk dat het huidige systeem van accijnzen wordt herzien. Daarom is een duidelijk, duurzaam, evenwichtig en geharmoniseerd fiscaal kader op nationaal niveau noodzakelijk.

Harmonisering van de BTW

In september 2018 lanceerden we het ‘Poppy’ autodeelinitiatief in Antwerpen. We verdeelden daarvoor 350 zero or low emission deelauto’s en 25 elektrische deelscooters in de stad. Ook al is het een succes, om de deeleconomie samen met het openbaar vervoer te laten leven moeten dezelfde fiscale regels gelden. Het openbaar vervoer wordt slechts aan 6 procent belast, terwijl voor de deelmobiliteit een tarief van 21 procent geldt. We pleiten dus voor een harmonisering van de BTW-tarieven om de verschillende deelformules te steunen.

Om de deeleconomie samen met het openbaar vervoer te laten leven moeten dezelfde fiscale regels gelden.
Denis Gorteman

Geautomatiseerde mobiliteit

Daarnaast geloof ik in de toekomst van de geautomatiseerde auto. Tegen 2025 zullen zelfrijdende voertuigen geleidelijk aan op onze wegen verschijnen. In dat perspectief is er nood aan een Belgische en Europese wetgeving die deze voertuigen toelaat om te rijden zonder de wet te overtreden. Het is eveneens noodzakelijk de homologatie van prototypes en het testen met wagens op een hoog autonoom niveau op de openbare of semiopenbare weg, te vergemakkelijken. Ik pleit voor het openstellen van toegang tot bepaalde stadszones voor het exclusief gebruik van zelfrijdende en elektrische voertuigen.

Actieve connectiviteit

Volgens mij verloopt de toekomst van de mobiliteit eveneens via de connectiviteit. Bij ons moet elk voertuig uitgerust zijn met een simkaart om allerlei informatie (de toestand van de wegen, gevaar…) met andere voertuigen real time te kunnen delen. Daarvoor is een aangepast wettelijk kader nodig voor de beschikbaarheid en het gebruik van de gegevens tussen de overheid, de auto-invoerders en de gebruikers. Dit vraagt eveneens de ingebruikname van het 5G-systeem dat een onbeperkte toegang tot internet met een hoog debiet toelaat.

De toekomst brengt uitdagingen, én opportuniteiten. We zitten alvast op de eerste rij voor vernieuwing en vooruitgang? U ook?

MEER

De soundtrack van je herfst

Het vallen van de bladeren doet velen van ons ook sneller het knusse huis binnenkruipen. Nochtans kun je ook tijdens de herfst een nokvolle concertagenda bijeenschrapen.

‘De Belg, een slimme spaarder?’

SparenDe Belg spaart meer dan ooit. Er staat maar liefst 266 miljard euro op onze spaarboekjes. Nochtans is de opbrengst op het eerste zicht historisch laag. Is de Belg tegen beter weten in historisch verknocht aan zijn spaarboekje? De realiteit is genuanceerder. De Belg blijft een slimme spaarder maar er is een aandachtspunt.

Elke auto minder geeft zuurstof

stadsmobiliteit Wat hoort nu wel thuis in een stad? Een vraag waar de beleidmakers al een tijdje het antwoord niet op vinden. Maar door de bevolkingsgroei moeten ze nu gaan kiezen tussen alternatieven.

‘ICT anno 2018: waar staan we?’

Dirk DeroostDe ICT-wereld evolueert erg snel, waardoor het niet altijd eenvoudig is om de trends op een eenvoudige manier te capteren. Waar staan wij tegenover vorig jaar op het vlak van digitalisering?

Voor een steeds kwalitatievere architectuur en minder energieverslindende gebouwen.

architectuurWereldwijd geprezen voor onze chocolade, wafels en bier, kunnen we in België ook genieten van een mooie internationale reputatie inzake duurzame constructie. De transitie is in volle gang en verrast ons nog altijd positief.

Belgische, groene gastronomie op de wereldkaart

Seppe NobelsElke dag voer ik samen met mijn team een gevecht in de keuken, om de gastronomie in België een beetje groener te maken, maar vooral om Belgen bewuster te laten omgaan met voeding en de industrie erachter.