‘Mobiliteit in verandering’

Denis Gorteman

Denis Gorteman

Als leider in de autodistributie in ons land en als instituut met 200 jaar ervaring op onze palmares, formuleerden we binnen D’Ieteren Auto onze toekomstvisie op mobiliteit reeds in het witboek ‘Mobility 2025’. Maar hoe deze toekomst er net uitziet? Een schets van de veranderingen van vandaag, voor morgen.

De snelle veranderingen in de mobiliteit staan centraal in alle debatten. Ook binnen ons bedrijf levert dit onderwerp tal van bedenkingen op in het kader van ons verlangen om de levenskwaliteit van onze medeburgers te verbeteren door middel van oplossingen voor een vlotte, toegankelijke en duurzame mobiliteit. Maar hoe ‘ideale mobiliteit’ er net uitziet volgens ons?

Duurzaam fiscaal kader

Bij D’Ieteren steunen we de ontwikkeling van nieuwe aandrijfmodi zoals CNG of elektriciteit. Momenteel betreur ik de te grote verschillen op het vlak van taksen tussen de Gewesten die de introductie van nieuwe energieën bemoeilijkt. Bovendien is het noodzakelijk dat het huidige systeem van accijnzen wordt herzien. Daarom is een duidelijk, duurzaam, evenwichtig en geharmoniseerd fiscaal kader op nationaal niveau noodzakelijk.

Harmonisering van de BTW

In september 2018 lanceerden we het ‘Poppy’ autodeelinitiatief in Antwerpen. We verdeelden daarvoor 350 zero or low emission deelauto’s en 25 elektrische deelscooters in de stad. Ook al is het een succes, om de deeleconomie samen met het openbaar vervoer te laten leven moeten dezelfde fiscale regels gelden. Het openbaar vervoer wordt slechts aan 6 procent belast, terwijl voor de deelmobiliteit een tarief van 21 procent geldt. We pleiten dus voor een harmonisering van de BTW-tarieven om de verschillende deelformules te steunen.

Om de deeleconomie samen met het openbaar vervoer te laten leven moeten dezelfde fiscale regels gelden.
Denis Gorteman

Geautomatiseerde mobiliteit

Daarnaast geloof ik in de toekomst van de geautomatiseerde auto. Tegen 2025 zullen zelfrijdende voertuigen geleidelijk aan op onze wegen verschijnen. In dat perspectief is er nood aan een Belgische en Europese wetgeving die deze voertuigen toelaat om te rijden zonder de wet te overtreden. Het is eveneens noodzakelijk de homologatie van prototypes en het testen met wagens op een hoog autonoom niveau op de openbare of semiopenbare weg, te vergemakkelijken. Ik pleit voor het openstellen van toegang tot bepaalde stadszones voor het exclusief gebruik van zelfrijdende en elektrische voertuigen.

Actieve connectiviteit

Volgens mij verloopt de toekomst van de mobiliteit eveneens via de connectiviteit. Bij ons moet elk voertuig uitgerust zijn met een simkaart om allerlei informatie (de toestand van de wegen, gevaar…) met andere voertuigen real time te kunnen delen. Daarvoor is een aangepast wettelijk kader nodig voor de beschikbaarheid en het gebruik van de gegevens tussen de overheid, de auto-invoerders en de gebruikers. Dit vraagt eveneens de ingebruikname van het 5G-systeem dat een onbeperkte toegang tot internet met een hoog debiet toelaat.

De toekomst brengt uitdagingen, én opportuniteiten. We zitten alvast op de eerste rij voor vernieuwing en vooruitgang? U ook?