fietsleasing
Business

De fietsleasing helemaal omarmd

09.06.2020
door Fokus Online

De Belg is gek op de fiets. Niet alleen voor ontspanning, maar ook om woon-werkverkeer af te leggen. Almaar meer landgenoten kiezen dan ook voor een leasefiets.

Een explosie: zo omschrijft Saskia Raymaekers, Manager Marketing & Sales bij KBC Fietsleasing, de opkomst van de leasefiets de laatste jaren. Bij KBC begonnen ze een viertal jaar geleden voorzichtig met het leasen van fietsen, als een soort experiment. Ondertussen hebben ze er al meer dan 15.000 rondrijden. “Dat heeft twee grote redenen”, zegt Raymaekers. “Ten eerste willen veel mensen niet meer in de file staan. Een vijfde van alle werknemers woont op minder dan 15 kilometer van hun werk, en dat is perfect met de fiets te doen.” 

Fiscaal aantrekkelijke huurfactuur

De tweede hefboom is de fiscale aantrekkelijkheid van fietsleasing. Dat gebeurt meestal in de vorm van loonruil. De werkgever betaalt de huurfactuur, maar houdt die deels af van het brutoloon van de werknemer. Uiteindelijk komt het erop neer dat een werknemer maar ongeveer de helft van de som ‘voelt’ in het nettoloon.” Raymaekers geeft een voorbeeld. “Stel dat een werknemer elke maand 25 euro van diens loon spaart. Na drie jaar kan die dan een fiets van 900 euro kopen. Als de werknemer 25 euro van het nettoloon inruilt in het kader van een fietslease, dan kan die drie jaar lang rondrijden met een fiets van 2.000 euro.”

Een vijfde van alle werknemers woont op minder dan 15 kilometer van hun werk, en dat is perfect met de fiets te doen

— Saskia Raymaekers, KBC Fietsleasing

Een bijkomstigheid is dat veel werknemers voor dure fietsen kiezen. “De meerderheid bestaat uit elektrische fietsen, waarvan een goed deel zelfs speed pedelecs. We merken ook dat de keuze van de fiets net zo emotioneel geladen is als van een auto. De meeste mensen willen absoluut zelf het type en de kleur kiezen (lacht).”

Het fietsen (her)ontdekt

Voor de komende jaren zal het leasen van fietsen nog verder blijven groeien, verwacht Raymaekers. Ook de coronacrisis zal niet meer dan een kleine pauze veroorzaakt hebben. “Nu de fietsdealers weer open zijn, ziet het ernaar uit dat we de schade ruimschoots zullen inhalen. Veel mensen hebben tijdens de lockdown het fietsen (her)ontdekt, dat helpt ook.”

Wat ook in het voordeel van de fiets speelt: het is een vervoermiddel voor iedereen in het bedrijf, van arbeider tot CEO. “De auto is vaak weggelegd voor de happy few in een onderneming, vaak mensen met een hoger inkomen. We zien dat ook in onze klantenportefeuille: pure productiebedrijven bijvoorbeeld die vroeger maar twee of drie auto’s leaseten, geven nu de mogelijkheid aan alle medewerkers om een fiets te nemen. De drempel is veel lager.”

Vorig artikel
Volgend artikel