Home Business Leasing Mobiliteit op maat lost fileleed op

Carl Veys

Mobiliteit op maat lost fileleed op

De bedrijfswagen. Voor diegenen die erover beschikken, is het een erg gewaardeerd transportmiddel als onderdeel van hun loonpakket, voor anderen de oorzaak van alle verkeersellende. Maar het hoeft niet zo zwart-wit te zijn. De oplossing volgens mij? Een écht mobiliteitsbudget.

Het is maandagnamiddag. Ik ben onderweg naar een meeting in onze hoofdstad en schuif traag vooruit in de gebruikelijke accordeonfile. Vakantie- en stakingsdagen zijn een aangename verademing voor onze gesatureerde wegen. Wie zich richting Brussel of Antwerpen moet verplaatsen, kan maar beter over een goede portie geduld beschikken. Ze prijken jammer genoeg allebei in de Europese top 5 van steden met de hoogste filedruk. Hoe is het zo ver kunnen komen?

Bedrijfswagen

Sommige kwatongen beweren dat alle schuld bij de bedrijfswagen ligt en zweren erbij dat deze moet worden afgeschaft. Maar hoe zullen alle werknemers zich dan naar hun werk verplaatsen zonder hun vertrouwde company car? Uit onderzoek blijkt dat een overgrote meerderheid dit met een – evengoed vervuilende – privéwagen zal doen.

Wat dan te zeggen over het recente initiatief van onze beleidsvoerders om de mogelijkheid te creëren de bedrijfswagen om te ruilen voor nettoloon, de ‘cash for car’? Ook dit zal de files niet korter maken. Slechts 5 procent blijkt bereid om zijn auto in te leveren en zich op een alternatieve manier naar zijn werk te begeven.

Is kiezen voor een status quo en het behoud van het systeem van de bedrijfswagen dan niet het eenvoudigst? Misschien wel, maar dan wordt niet tegemoetgekomen aan alle frustraties die hierrond circuleren.

Carl Veys
©Carl Veys

Een gebruiks-vriendelijke toepassing van het mobiliteitsbudget is een nieuwe opportuniteit voor alle spelers in de fleet- en leasingmarkt.

Mobiliteitsbudget

Wat is dan wél de beste oplossing? Samen met TRAXIO geloof ik in ieder geval voor de volle 100 procent in een écht mobiliteitsbudget, dat de vrije keuze laat aan de titularis om zijn professionele mobiliteitsbehoeften in te vullen zoals hij het wil. De werknemer krijgt maandelijks een bedrag toegewezen dat hij zelf kan uitgeven naar eigen goeddunken. Wil hij zijn mobiliteitsbudget volledig spenderen aan een bedrijfswagen, dan is dat zijn goed recht. Maar hij kan evengoed kiezen voor een kleinere auto en het resterende bedrag gebruiken voor andere mobiliteitsdiensten zoals het openbaar vervoer, de parking, de deelfiets… Of de auto zelfs helemaal links laten liggen.

Voor de werkgever brengt de overstap van een bedrijfswagen naar het mobiliteitsbudget geen kostenverhoging met zich mee. Extra administratieve last kan vermeden worden door het vrij te besteden saldo op een mobiliteitskaart onder te brengen, makkelijk te beheren voor alle partijen.

Bovendien heeft het échte mobiliteitsbudget een ander groot voordeel. Het heeft een sturend effect op de mobiliteit. De gebruikers blijken vaak te zullen kiezen voor iets kleinere – en dus milieuvriendelijkere – voertuigen en ook vaker te opteren voor multimodaliteit. Gevolg: minder files én een bonus voor het milieu.

Last but not least: een gebruiksvriendelijke toepassing van het mobiliteitsbudget in de praktijk is een nieuwe opportuniteit voor alle spelers in de fleet- en leasingmarkt. Waar wachten we nog op?

MEER

Dichter bij dromen van innovatie

DigitaliseringDe zorg is een uiterst conservatieve sector: het ontbreekt aan visie, middelen en kader. Het gevolg is dat innovatie veel te langzaam of zelfs nooit tot bij de patiënten raakt. En dat betreuren we. Hoe vertel je iemand dat er een oplossing is, maar dat je er nog niet zeker van bent? Dat de financiering nog niet rond is of dat ze bij ons niet beschikbaar is?

Een gezonde geest in een gezonde student

Gezonde StudentHet studentenleven lijkt wel een vrijgeleide voor een ongezond bestaan: vaak stilzitten, weinig slapen, ongezond eten en (te) veel pintjes drinken. Maar is dat eigenlijk wel zo? En wat kun je als student doen om je lichaam en geest – toch enigszins – fit te houden? 

Verrassend groen

Verschillende tuinenGeen betere manier om heerlijk te ontspannen dan een uitje in het groen. Hieronder vind je zes minder bekende parken en tuinen die beslist jouw bezoek verdienen. Met dank aan de tuinarchitecten van LAND en Studio Basta.

Lage-energiebouw voor comfort én besparingen

energiezuinig bouwenDriedubbele beglazing, een portie geduld en een rits premies. Mattias D’Hooge had de handen vol met de renovatie van zijn duplex tot een lage-energiebouw. Zelfs voor een architect van zijn kaliber was het een grote uitdaging. Maar het eindresultaat is een voorbeeld voor iedereen.

Het Silicon Valley van de farma-industrie

Farma-industrieBier en frieten, dat zijn de producten waarvoor wij Belgen wereldwijd gekend zijn. Producten waar we zelf ook terecht trots op zijn. Iets minder toegankelijk misschien, maar aan dat rijtje mogen medicijnen direct worden toegevoegd.

‘Havens moet elkaar niet beconcurreren, maar versterken’

Daan SchalkHet gaat hard voor fusiehaven North Sea Port: de doelstellingen voor 2020 zijn namelijk nu al gehaald. De ambitie was een omslag van 70 miljoen ton, maar dat cijfer is dus reeds binnen. Bovendien steeg het aantal jobs met 2500. De fusie tussen Havenbedrijf Gent en Zeeland Seaport was met andere woorden een gouden zet.