Home Business Leasing Mobiliteit op maat lost fileleed op

Carl Veys

Mobiliteit op maat lost fileleed op

De bedrijfswagen. Voor diegenen die erover beschikken, is het een erg gewaardeerd transportmiddel als onderdeel van hun loonpakket, voor anderen de oorzaak van alle verkeersellende. Maar het hoeft niet zo zwart-wit te zijn. De oplossing volgens mij? Een écht mobiliteitsbudget.

Het is maandagnamiddag. Ik ben onderweg naar een meeting in onze hoofdstad en schuif traag vooruit in de gebruikelijke accordeonfile. Vakantie- en stakingsdagen zijn een aangename verademing voor onze gesatureerde wegen. Wie zich richting Brussel of Antwerpen moet verplaatsen, kan maar beter over een goede portie geduld beschikken. Ze prijken jammer genoeg allebei in de Europese top 5 van steden met de hoogste filedruk. Hoe is het zo ver kunnen komen?

Bedrijfswagen

Sommige kwatongen beweren dat alle schuld bij de bedrijfswagen ligt en zweren erbij dat deze moet worden afgeschaft. Maar hoe zullen alle werknemers zich dan naar hun werk verplaatsen zonder hun vertrouwde company car? Uit onderzoek blijkt dat een overgrote meerderheid dit met een – evengoed vervuilende – privéwagen zal doen.

Wat dan te zeggen over het recente initiatief van onze beleidsvoerders om de mogelijkheid te creëren de bedrijfswagen om te ruilen voor nettoloon, de ‘cash for car’? Ook dit zal de files niet korter maken. Slechts 5 procent blijkt bereid om zijn auto in te leveren en zich op een alternatieve manier naar zijn werk te begeven.

Is kiezen voor een status quo en het behoud van het systeem van de bedrijfswagen dan niet het eenvoudigst? Misschien wel, maar dan wordt niet tegemoetgekomen aan alle frustraties die hierrond circuleren.

Carl Veys
©Carl Veys

Een gebruiks-vriendelijke toepassing van het mobiliteitsbudget is een nieuwe opportuniteit voor alle spelers in de fleet- en leasingmarkt.

Mobiliteitsbudget

Wat is dan wél de beste oplossing? Samen met TRAXIO geloof ik in ieder geval voor de volle 100 procent in een écht mobiliteitsbudget, dat de vrije keuze laat aan de titularis om zijn professionele mobiliteitsbehoeften in te vullen zoals hij het wil. De werknemer krijgt maandelijks een bedrag toegewezen dat hij zelf kan uitgeven naar eigen goeddunken. Wil hij zijn mobiliteitsbudget volledig spenderen aan een bedrijfswagen, dan is dat zijn goed recht. Maar hij kan evengoed kiezen voor een kleinere auto en het resterende bedrag gebruiken voor andere mobiliteitsdiensten zoals het openbaar vervoer, de parking, de deelfiets… Of de auto zelfs helemaal links laten liggen.

Voor de werkgever brengt de overstap van een bedrijfswagen naar het mobiliteitsbudget geen kostenverhoging met zich mee. Extra administratieve last kan vermeden worden door het vrij te besteden saldo op een mobiliteitskaart onder te brengen, makkelijk te beheren voor alle partijen.

Bovendien heeft het échte mobiliteitsbudget een ander groot voordeel. Het heeft een sturend effect op de mobiliteit. De gebruikers blijken vaak te zullen kiezen voor iets kleinere – en dus milieuvriendelijkere – voertuigen en ook vaker te opteren voor multimodaliteit. Gevolg: minder files én een bonus voor het milieu.

Last but not least: een gebruiksvriendelijke toepassing van het mobiliteitsbudget in de praktijk is een nieuwe opportuniteit voor alle spelers in de fleet- en leasingmarkt. Waar wachten we nog op?

MEER

Bart Albrechts: ‘Verpakkingen zijn een volwaardig deel van een...

Interview Bart Albrechts is bijna twee jaar General Manager van DS Smith België, een van de grootste spelers op de Belgische, en wereldwijde, verpakkingsmarkt. Wat de verpakkingsindustrie zo boeiend maakt? We laten het hem graag zelf vertellen.

Vlaanderen: per definitie internationaal

Agoria Vlaanderen is sinds mensenheugenis een draaischijf voor internationale handel. Door de traditioneel opgebouwde kennis hebben we enkele speerpuntindustrieën

ESG: duurzaam een duit in het zakje doen

ESG Beleggen gebeurt steeds vaker ESG: duurzaam. Die duurzaamheid komt in drievoud, met de ‘E’ voor environmental, de ’S’ voor social en de ‘G’ voor governance.

Vervoerskosten in de snoei

Gezin & MobiliteitOngeveer een achtste van het gezinsbudget gaat op aan vervoer. Vol Planbureau is mobiliteit, naast huisvesting en voeding, een van de belangrijkste kostenposten van de Belg. Wat kun je doen om de rekening naar beneden te krijgen?

Gezocht: vrouwen in de wetenschap

DiversiteitDe helft van de doctoraatsstudenten aan Vlaamse universiteiten zijn vrouwen, maar slechts 25 procent wordt professor. Daar heb je de belangrijkste drijfveer voor de campagne ‘Wetenschap = M+V+X’, een initiatief van een groep jonge wetenschappers en kunstenaars. Zij trekken ten strijde tegen de onbewuste vooroordelen die mee aan de oorzaak liggen van de vrouwelijke ondervertegenwoordiging.

Talent, autonomie en een doel: het nieuwe leiderschap

Een uitgekiende strategie, een heldere bedrijfsstructuur en een ruimdenkend leiderschap. Daarvoor kloppen veel bedrijven zich op de borst. Toch stellen ze vast dat ze mensen kwijtraken of dat te veel medewerkers meedrijven met de stroom. Waar loopt het mis?