Aandacht voor een doordacht mobiliteitsbeleid

Zeggen dat mobiliteit een uitdaging is, is een open deur intrappen. We staan massaal stil. Hoog tijd om niet meer uitsluitend de kaart van de (bedrijfs)wagen te trekken. Het goede nieuws: werkgevers én werknemers krijgen meer alternatieven met een duidelijk en voordelig (para)fiscaal kader.

Bij de mobiliteitsvergoeding ruil je de bedrijfswagen in voor cash, de meest drastische aanpak. Het mobiliteitsbudget laat meer keuzevrijheid. De bedrijfswagen verdwijnt niet, maar vergroent. De werkgever zit hier mee aan het stuur. Wij zijn ervan overtuigd dat die aanpak bijdraagt tot een effectieve mentaliteitswijziging bij werknemers. De aanpak is niet dwingend en voorziet financiële stimuli. Simulatietools maken de alternatieven concreter om niet langer op automatische piloot de wagen te nemen.

Budgetneutraal

Dat zo’n aanpak werkt, zien we binnen onze eigen organisatie. Vanuit SD Worx zetten we al geruime tijd in op een multimodaal mobiliteitsbudget via flexibele verloning. Een oplossing die budgetneutraal verloopt voor de werkgever. Binnen dat budget kiezen werknemers voor een combinatie van vervoersalternatieven zodat ze zich, al naargelang hun noden van het moment, het meest efficiënt kunnen verplaatsen. Je salariswagen inruilen voor een kleiner exemplaar en verder aanvullen met e-bike en een De Lijn-abonnement: het kan allemaal. Bovendien staat zo’n systeem open voor alle werknemers, niet enkel voor wie een bedrijfswagen heeft. Ook voor wie vandaag elke dag met een (minder recente) privéwagen pendelt.

“Het mobiliteitsbudget is veel toegankelijker dan gedacht en levert de werkgever een voorsprong op in de war for talent.”

Onvolledig verhaal

In de groep werknemers zonder bedrijfswagen zit behoorlijk wat potentieel voor het mobiliteitsbudget. Uit onze bevraging, samen met Vacature van eind 2017, bleek dat bijna 57 procent van deze werknemers mee op die kar wilden springen. De populariteit bij werknemers zet zich nog niet helemaal door in de realiteit: van de werkgevers past ongeveer 10 procent vandaag flexibele verloning toe. Zo blijft flexibiliteit voorlopig een onvolledig verhaal en een gemiste kans voor veel werkgevers. De terughoudendheid heeft te maken met angst voor complexiteit bij de implementatie, onder meer op sociaal en fiscaal vlak. Maar die is ongegrond.

Kritischer denken

Het mobiliteitsbudget is veel toegankelijker dan gedacht en levert de werkgever een voorsprong op in de war for talent. Zo kunnen werkgevers maatschappelijk mee het verschil maken. Via een groener wagenpark, meer flexibiliteit en een doordacht mobiliteitsbeleid, met meer aandacht voor minder (ver) verplaatsen en anders verplaatsen. Ook in onze eigen organisatie stimuleren we iedereen om kritisch na te denken over woon-werkverkeer. Zijn er workshops, vergaderingen of ontmoetingen met klanten gepland? Dan verplaatsen we ons. Is dat niet het geval, dan werken we van thuis uit, in overleg met leidinggevenden en collega’s. Het helpt ons als bedrijf om talent aan te trekken en aan boord te houden. Het gevoel van autonomie zorgt voor een hogere betrokkenheid bij de organisatie. Opnieuw een win-win.