ondernemen
KMO

Zo ga je als kmo aan de MVO

18.08.2021
door Victor Peeters

Is het nog verantwoord om te ondernemen zonder aandacht te hebben voor mens, milieu en maatschappij? Diezelfde maatschappij schreeuwt van niet. Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is het antwoord, en het is niet enkel weggelegd voor de grote bedrijven. Hilde Hanselaer, MVO-consulent, legt uit hoe je als kmo een degelijk MVO-beleid kunt uitwerken.  

1. Optimaliseren van het afvalbeleid

“Het sorteren van afval is een kleine moeite, met een grote impact op het milieu. Sorteer papier, plastic en restafval steeds afzonderlijk en breng gebruikte batterijen naar een inzamelpunt. Probeer ook vaker te werken met materialen die langer gebruikt kunnen worden zodat de afvalberg kleiner wordt. Investeren in kwalitatief betere producten zal ervoor zorgen dat de afvalkosten dalen. Daarnaast is het interessant om te kijken of de afvalstoffen van het bedrijf misschien wel gebruikt kunnen worden als grondstof voor een ander bedrijf. Op deze manier is het zelfs mogelijk om winst te maken door slim om te gaan met afval.”

2. Vaststellen van het energieverbruik

“Meten is weten, daarom is het zeker de moeite om het energieverbruik van het bedrijf te laten vaststellen door een energiespecialist. Aan de hand van deze analyse wordt meteen duidelijk welke plaatsen te veel onnodige energie verbruiken en hoe dit kan worden aangepakt. Vervang bijvoorbeeld hallogeenlampen door ledverlichting want dit verbruikt veel minder. Wil je vervolgens beter isoleren en tegelijkertijd goed doen voor de natuur, dan is de aanleg van een groendak de ideale oplossing. Daarbovenop zorgt het groendak voor een mooie aankleding en de mogelijkheden zijn eindeloos. Het is zelfs mogelijk om er een moestuin van te maken.” 

3. Ecodriving

“Voor vrachtwagenchauffeurs is een cursus ecodriving reeds verplicht, maar voor alle voertuigen zijn de voordelen talrijk. Om ecologisch te rijden, kijk dan voor je op de baan gaat welke route het kortste is zodat je geen onnodige brandstof verbruikt. Controleer tijdig de bandenluchtdruk, want banden met een te lage luchtdruk verouderen sneller en verbruiken meer brandstof. Een mobiliteitsplan opstellen is ook nooit een slecht idee. Neem hierin op hoe het transport door dorpskernen en tijdens de drukste piekmomenten vermeden kan worden. Bekijk tot slot wat de carpoolmogelijkheden in het bedrijf zijn zodat niet alle werknemers afzonderlijk met de auto naar het werk komen. Voordelig voor zowel het milieu als voor de sfeer.”  

ondernemen

4. Inclusie op de werkvloer

“Iedereen dient dezelfde kansen te krijgen, ook op kantoor. Maatschappelijk verantwoord ondernemen houdt ook in dat alle verschillende doelgroepen in de samenleving positief gestimuleerd worden. Daarom is het noodzakelijk om met een open blik mensen aan te werven en niet te vervallen in vooroordelen. Verbreek de genderongelijkheid, sta open voor andere culturen en geloofsovertuigingen en geef ook mensen met een mentale of fysieke beperking een kans. Het is niet enkel de juiste weg, er zijn ook voordelen voor het bedrijf zelf. Wanneer de medewerkers een goede weerspiegeling van de samenleving zijn zullen zij ertoe bijdragen dat het bedrijf de juiste kennis bezit om een divers publiek aan te spreken.” 

5. Doe een BIODIVA-scan

“Heb je al verschillende zaken aangepast in je bedrijf maar je merkt geen positieve verandering op? Doe dan een online BIODIVA-scan, opgesteld door de provincie Antwerpen in samenwerking met Strategische Projectenorganisatie Kempen, LV Consult en KBC. Het doel van de website is om mensen een beter inzicht te geven in hoe ze zich kunnen inzetten voor biodiversiteit. Je hoeft niet per se bomen beginnen planten in het regenwoud om een positieve impact te creëren op het milieu, het kan ook binnen je eigen leefwereld. Aan de hand van een vragenlijst zal meteen duidelijk worden waar het bedrijf nog tekortschiet en hoe dit kan aangepakt worden.”   

6. Check de 17 SDG’s  

“Toch nog te weinig inspiratie? Zoek dan eens de 17 SDG’s of duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties op. Deze vormen een gids over hoe men duurzaam kan ondernemen. In september 2015 keurden alle lidstaten van de VN dit actieplan goed. Het moet de aanzet geven om bewuster om te gaan met de aarde en haar bewoners. Het actieplan bevat 17 doelstellingen en 169 subdoelstellingen, aan informatie dus geen gebrek. Voorbeelden van onderwerpen die behandeld worden zijn: betaalbare en zuivere energie, proper waterbeleid, vechten tegen ongelijkheid… Aan de hand van deze doelstellingen is het mogelijk om een eigen actieplan voor het bedrijf op te stellen.”

Vorig artikel
Volgend artikel