kmo
KMO

#SamenVoorbijCorona

18.08.2021
door Fokus Online

Als kmo-ondernemer sta je dicht bij je mensen: die band is een springplank om de digitale versnelling te combineren met een personeelsaanpak die past bij de noden van je mensen. Hoe buig je deze crisis voor jouw kmo om tot een ‘sprong vooruit’?

Nieuw evenwicht

Nu het verplichte telewerk stopt en de reisbeperkingen afnemen, evolueren we naar een nieuw evenwicht. Corona was voor ieder van ons anders; sommige ondernemers draaiden overuren, andere kmo’s moesten sluiten, tijdelijk minder personeel inzetten of verplicht telewerken. Zelfs de koffiemachine heeft aan belang gewonnen. De werkvloer is de broodnodige ontmoetingsplaats, met thuiswerk voor wie het kan en nodig acht, bijvoorbeeld voor specifieke taken en jobs. Een op de drie Belgen wil minimum één keer per week thuiswerken – bij vrouwen ligt dit hoger. Hoe ga je hiermee om als kmo en maak je door de crisis een positieve sprong vooruit?

Bedrijven zoeken eenvoud in hun ‘terug naar kantoor’-beleid, maar willen wel rekening houden met voorkeuren en bezorgdheden van hun medewerkers. Wie het thuiswerkbeleid duidelijk uitwerkt, kan dit benutten in het aantrekken van nieuw talent: bij minstens een op de drie Belgen staat het in de top drie om te kiezen voor een nieuwe werkgever.

Salaris, jobinhoud en werkzekerheid scoren nog iets hoger. Als kmo heb je verschillende troeven op zak om personeel aan te trekken en te behouden. Maar omdat je nu eenmaal niet alles kunt geven, sta je best even stil bij alles om weloverwogen keuzes te verkrijgen. Dankzij een loonsimulatie krijg je een marktconform én realistische verloning. Als het loon te laag ligt, vergroot je het risico dat mensen vertrekken (nét als je ze hebt opgeleid), terwijl een te hoog loon je business kan vertragen. 

Als kmo heb je verschillende troeven op zak om personeel aan te trekken en te behouden.

- Robin Beens, directeur kmo België SD Worx

KMO-verloning

Ook de kmo-verloning wint aan innovatiekracht: er is een heel arsenaal aan instrumenten. Een bedrijfswagen of maaltijdcheques zijn niet per se nodig, wel bijvoorbeeld een gunstige winstpremie of loonbonus bij het behalen van resultaten die ertoe doen. Ook een (elektrische) fiets of meer vakantiedagen behoren tot de mogelijkheden, zonder de kost te verhogen. 

Als kmo-ondernemer zal je als geen ander je kosten moeten beheersen. Je schakelt een versnelling hoger als je kosten combineert met een personeelsbeleid dat beter past bij de wensen en noden van je mensen. Door de kortere lijnen en contacten met je medewerkers kun je sterke keuzes maken. Net die instrumenten inzetten die het verschil zullen maken voor jouw mensen.

De economische indicatoren lijken terug op groen te staan. Dat staat gelijk aan kansen om je bedrijf te laten groeien en mensen aan te werven. Dat is fantastisch en tegelijk een hele challenge. Misschien wil je met personeel actief worden in de buurlanden of daarbuiten… Of je nu net met personeel start of al een internationale kmo bent met 250 man personeel: laat je zeker nú omringen door specialisten. Zeg hen wat je wilt bereiken: #durftevragen #SamenVoorbijCorona, en je maakt een sprong vooruit. 

Vorig artikel
Volgend artikel