Home Business Ook in het groen verkrijgbaar

Ook in het groen verkrijgbaar

Een bedrijfsvloot met zuinige en groene wagens is niet alleen goed voor het milieu, het bespaart bedrijven ook geld en geeft hen een sterk imago.

‘Een leasebak’. Voor veel mensen sleept een bedrijfswagen nog altijd een pejoratief imago met zich mee. De auto veroorzaakt een boel files en omdat het vaak ‘dikke bakken’ zijn, stoten ze een hoop CO2 uit. Dat laatste blijkt echter niet te kloppen. Qua milieuvriendelijkheid doet de bedrijfswagen het eigenlijk een stuk beter dan de particuliere auto. “Een nieuw ingeschreven bedrijfsauto stoot vandaag gemiddeld 115 gram CO2 per kilometer uit”, zegt Frank Van Gool, directeur van Renta, de Belgische Federatie van Voertuigenverhuurders. “Dat is 25 procent minder dan vijf jaar geleden, maar ook 10 procent minder dan het gemiddelde voertuig.”

Gemiddelde leeftijd wagenpark

Een van de redenen waarom bedrijfswagens het beter doen, is omdat ze gemiddeld maar half zo oud zijn als de particuliere auto’s. En dus voorzien van de laatste nieuwe motortechnologieën. “De gemiddelde auto in België is vandaag iets meer dan 8 jaar oud”, zegt Van Gool. De laatste jaren is de ouderdom van het wagenpark gestaag toegenomen. “We komen van een gemiddelde leeftijd van 6,5 jaar een tiental jaar geleden. Ook de gemiddelde contractduur bij leasingwagens stijgt, maar toch is deze gemiddeld minder dan 4 jaar oud.” Bedrijven en constructeurs zijn dus wel degelijk geïnteresseerd in zuinige auto’s. Er zijn volgens Van Gool meerdere specifieke redenen om het wagenpark te ‘vergroenen’. Zowel aandacht voor het milieu, financiële motieven als marketing spelen een rol. “Bepaalde bedrijven kiezen bewust voor groene alternatieven vanuit hun bedrijfsfilosofie of vanuit de wil om zich duurzaam te profileren. Toch geven uiteindelijk vaak economische of praktische elementen de doorslag. Een groen imago mag iets kosten, maar in tijden van economische crisis is dat niet altijd evident.”

Een bedrijfsauto stoot vandaag 25 procent minder CO2 uit dan 5 jaar geleden

Frank Van Gool

De prijs aan de pomp

Doordat diesel goedkoper is aan de pomp en lange tijd fiscaal bevoordeeld werd, kiest de meerderheid van de leaserijders traditiegetrouw voor deze brandstof. Zeker wat betreft de uitstoot van fijn stof is dat geen goede zaak. Maar ook daar is een kentering, zegt Van Gool. “We merken sedert kort dat er meer benzinewagens besteld worden. Ook auto’s met een hybride en aardgasaandrijving winnen stilaan aan belang. Leasingmaatschappijen zijn trouwens vragende partij om een groter aandeel van niet-dieselwagens in hun park te hebben, omdat dit een betere spreiding geeft van het aanbod in de tweedehandsmarkt.” Volledig elektrische auto’s daarentegen blijven een uitzondering. “Voor die voertuigen blijft de markt helaas moeilijk, voornamelijk omdat het financiële plaatje negatief is en er een grote onzekerheid is wat restwaarde betreft. Ook de kostprijs, het kleine aantal laadstations en het gebrek aan fiscale stimuli zijn bepalende factoren.”

Maar ook praktische bezwaren spelen mee. Autoruitenspecialist Carglass won enkele jaren geleden de Green Fleet Award, maar toch laten ook zij, na een testfase, de elektrische wagen voorlopig aan zich voorbijgaan. Onder de 250 auto’s van het bedrijf is er geen enkele die op stroom rijdt. “De autonomie van dat soort voertuigen is voorlopig gewoon nog te klein”, zegt fleet manager Ronny Van Den Driesch. “Als onze mensen bij een klant langsgaan, willen we niet dat ze moeten vragen of ze hun auto even mogen opladen, dat zou niet echt gepast zijn. Maar als die problemen opgelost raken, willen we het zeker overwegen.”

Bij Carglass is het groene denken een zeer bewuste keuze, zegt Van Den Driesch. Dat gaat verder dan alleen hun auto’s. Ze proberen bijvoorbeeld ook voortdurend de verwarmingskosten in hun filialen te beperken en te besparen op elektriciteit. In het hoofdkwartier hebben ze bijvoorbeeld ook fietsen ter beschikking voor medewerkers die in de buurt wonen. “Zeker in de zomer wordt daar gretig gebruik van gemaakt.”

De autonomie van elektrische wagens is voorlopig nog te klein

Ronny Van Den Driesch

Verschillende formules

Veel leasingmaatschappijen begonnen enkele jaren geleden met formules als ‘een brommer bij je leasewagen’ of ‘een treinabonnement bij je leasewagen’. Toch lijken die niet echt aan te slaan. “Van een doorbraak kunnen we niet echt spreken”, geeft Frank Van Gool toe, “maar de systemen bestaan en sommigen gebruiken ze.” Het gebrek aan een degelijk fiscaal kader is volgens Van Gool een moeilijkheid. “De leasingsector is zeker bereid om dit soort formules mee te faciliteren en een aantal leasingbedrijven promoot ze actief.” Toch botst men volgens Van Gool ook hier weer op praktische problemen. “Mensen zetten ’s ochtends de kinderen af aan school en dan komt die brommer niet meer van pas. Of ze moeten hun auto parkeren op een betalende parking aan het station, om vervolgens van hun treinabonnement gebruik te maken. Dat is niet bepaald motiverend.”

Een initiatief dat meer succes kent, zijn de eco-driving trainingen. De chauffeurs van de bedrijfswagens worden daarbij opgeleid om zo veilig en zuinig mogelijk te rijden. Ook bij Carglass doen ze er aan mee. Van Den Driesch: “Bij ons hebben al zo’n tachtig chauffeurs die cursus gevolgd en de resultaten zijn heel bemoedigend. In het eerste jaar na zo’n cursus verbruiken zij gemiddeld zo’n vijf tot zeven procent minder brandstof. In het tweede jaar zakt dat wel een beetje naar drie à vijf procent. Maar dit heeft ons alles bij mekaar toch al duizenden euro’s bespaard.”

MEER

“We kunnen niet metaal op de weg blijven duwen”

Frank Van GoolDe wegen slibben dicht en we staan met z’n allen steeds langer in de file. De bedrijfswagens worden daarbij vaak met de vinger gewezen, al dan niet onterecht. Maar hoe kijkt de leasesector tegen de problematiek aan? En welke oplossingen stellen zij voor? Wij gingen het vragen aan Frank Van Gool, voorzitter van de beroepsvereniging Renta.

Hightech is kinderspel geworden

hightechTechnologie in kinderspullen is helemaal in zwang. In zowat elk product weten de fabrikanten tegenwoordig wel slimme en futuristische features te stoppen. Maar nergens is de opmars zo duidelijk als in speelgoed en tablets.

Voor iedereen bestaat er een op maat gemaakte reis

CruiseOp een cruise langs de Noorse fjorden, met een machete tussen de tanden door de Colombiaanse jungle of in lotushouding op een berg in Nepal zitten om tot rust te komen. Tegenwoordig past er op elk reispotje een bestemmingsdekseltje. What’s hot & what’s not?

Uw toekomstige HR-assistent heet Big Data

Big Data Welkom bij de NV Self-Service. Terwijl de werknemer meer technische mogelijkheden krijgt, zal de HR-manager op strategisch vlak zijn steentje kunnen bijdragen. Big Data zal hem daarbij helpen.

Dichter bij dromen van innovatie

DigitaliseringDe zorg is een uiterst conservatieve sector: het ontbreekt aan visie, middelen en kader. Het gevolg is dat innovatie veel te langzaam of zelfs nooit tot bij de patiënten raakt. En dat betreuren we. Hoe vertel je iemand dat er een oplossing is, maar dat je er nog niet zeker van bent? Dat de financiering nog niet rond is of dat ze bij ons niet beschikbaar is?

Ondernemen als antwoord op globale uitdagingen

duurzaamheid Het mooie van duurzaamheid is dat het overal kan zijn. In een buurtproject van een lokale vzw, in een transnationaal project van een multinational en alles ertussenin. Nog mooier is dat dit verbonden wordt door een globale strategie, vervat in de 17 Sustainable Development Goals.