Home Business Karel Van Eetvelt over gezonde werknemers

Karel Van Eetvelt over gezonde werknemers

Gezonde werknemers maken niet per definitie een gezond bedrijf. Volgens Karel van Eetvelt omhelst een gezonde onderneming veel meer. “Het gaat ook over voldoende liquide middelen hebben, genoeg klanten hebben en van bedreigingen opportuniteiten maken.”

“Gezond staat vaak gelijk aan gezondheid. Fysiek en mentaal helemaal in orde zijn, vrij van kwaaltjes. Mens sana in corpore sano, weet u wel. Maar de gezondheid van een bedrijf gaat zoveel verder dan het pure fysieke en mentale. Uiteraard speelt het fysieke en mentale een rol. Ook al staat ziek zijn bij veel ondernemers niet in het woordenboek – zaken gaan voor en door – het kan wel grote gevolgen hebben voor een bedrijf, de bedrijfsleider en de werknemers. Een ondernemer heeft er alle belang bij dat zijn werknemers in orde zijn om de continuïteit van het bedrijf te garanderen. Maar de gezondheid van een onderneming omhelst meer. Het gaat over voldoende liquide middelen hebben, kunnen investeren als dat gewenst of noodzakelijk is, genoeg klanten hebben, nieuwe markten aanboren en van bedreigingen opportuniteiten maken.

Bij ruim 1 op 6 KMO’s in ons land loopt één van die aspecten soms al eens mis. Er branden één of meerdere knipperlichten die de gezondheid van een bedrijf in het gedrang brengen. Die KMO’s hebben een groot risico op een faillissement en een beperkt groeipotentieel. Ze moeten worstelen om te overleven. Voor die bedrijven is het noodzakelijk om de alarmsignalen tijdig te herkennen, maar ook te erkennen. Vaak kunnen kleine ingrepen een wereld van verschil maken en het bedrijf weer op het gezonde pad krijgen. Een goede begeleiding is hierbij onontbeerlijk.

Zonder gezonde bedrijven geen gezonde economie en evenwichtige samenleving

Maar niet alleen de gezondheid van het bedrijf primeert. Ondernemingen hebben ook een rol te spelen in de gezondheid van onze maatschappij, in duurzaamheid. De consument is de vragende partij, zolang duurzaam niet hetzelfde is als duur. Onze bedrijven moeten hier op anticiperen en duurzame producten maken die niet noodzakelijk meer kosten. Er gebeurt vandaag al heel wat en niet altijd bewust. Veel ondernemers noemen het ‘gewoon gezond boerenverstand’: kiezen voor duurzame materialen en lokale producten of bewust omgaan met energie en water.

De gezondheid van bedrijven reflecteert op onze economie en onze samenleving. KMO’s bijvoorbeeld zijn goed voor 70 procent van onze private tewerkstelling. Samen hebben ze een aandeel van 62 procent in de toegevoegde waarde. Ze zorgen voor bijna 40 procent van onze export en ongeveer 46 procent van onze import. De bijdrage van ondernemingen aan onze tewerkstelling, toekomst en welvaart is onmiskenbaar. Zonder gezonde bedrijven geen gezonde economie en geen gezonde, evenwichtige samenleving.

Wat velen vergeten, is dat onze ondernemers zelf investeren in hun gezondheid. Met eigen middelen bouwen ze hun droom uit tot een eigen zaak. Ze moeten soms cruciale keuzes maken, maar doen dat steeds in het belang van hun onderneming en haar medewerkers. Winst dient om het bedrijf te laten groeien. Ondernemers zetten zichzelf vaak op de laatste plaats. Eerst het bedrijf, dan de medewerkers en dan pas zichzelf. Het is die groep ondernemers waarvoor we ons moeten inzetten, in hun gezondheid moeten we met ons allen blijven investeren.”

MEER

‘Opkomst van de levende stad’

Kees JansenDe opkomst van het Internet of Everything is geen toekomstbeeld en geen wensbeeld meer, maar een realiteit. Mensen en objecten staan steeds meer met elkaar in verbinding via sensoren, Big Data en snel mobiel internet. 

Elke auto minder geeft zuurstof

stadsmobiliteit Wat hoort nu wel thuis in een stad? Een vraag waar de beleidmakers al een tijdje het antwoord niet op vinden. Maar door de bevolkingsgroei moeten ze nu gaan kiezen tussen alternatieven.

Sneeuwsport Vlaanderen: ‘Klaar voor een seizoen vol avontuur?’

Begin van de winter Jawel, de winter staat voor de deur! ’s Morgens begin je het te merken aan de licht aangevroren auto’s, rijmplekken, en de handschoenen en sjaals worden stilaan bovengehaald. Wij bij Sneeuwsport Vlaanderen konden niet langer wachten en vertrokken tijdens de herfstvakantie, samen met vele Vlamingen richting de gletsjers van Oostenrijk.

Netwerken: de motor van ondernemerschap

Ondernemen is geen onemanshow. Je hebt anderen nodig. Om je te helpen en te inspireren. Dat maakt van netwerken een noodzakelijk iets. Dat ervaren ook Alexandra Limage (Sprint Transport) en Katlijn Voordeckers (OpmerKelijk), twee ondernemers die volop inzetten op networking − offline én online.

Louis-Philippe Loncke: ‘Op groot microavontuur’

Microavontuur Outdoor activiteiten worden steeds populairder om aan onze drukke stadslevens en hun hoeveelheid schermen te ontsnappen. We reizen daarom steeds meer, waarbij we meerdere keren per jaar trips doen. En voor dit soort uitstapjes hoef je vaak niet eens ver te gaan. Je kunt ze ook dicht bij huis doen, midden in je werkweek. Dit heet een microavontuur.

Reizen? Dat is plannen!

reizen Reizen met een baby betekent voor heel wat ouders pure stress. Maar vergeet niet dat dit het ideale moment is voor wat qualitytime.