ondernemers
Business

Geen succesvol bedrijf zonder barensweeën

20.02.2017
door Fokus Online

Hoera, het aantal ondernemers blijft groeien. Steeds meer starters wagen de sprong. Mannen en vrouwen in alle maten en elk met hun eigen dromen en plannen. In diverse sectoren. Dat gaat de goede kant op. Nu nog het ondernemersklimaat.

Run je een zaak, of ben je dat van plan, dan kan je op verschillende organisaties en mensen rekenen, ook op UNIZO. Maar de grootste berg werk moet je nog altijd zelf verzetten. Uiteraard geen probleem: daar doe je het tenslotte toch voor? Een zaak runnen kan een boeiend en levensvervullend project zijn waar je, naast een inkomen, ook heel wat voldoening uit haalt. Ik ontmoet elke dag gelukkige en succesvolle ondernemende mannen en vrouwen die daar het levende voorbeeld van zijn. Op het eerste gezicht doodgewone mensen, zoals jij en ik. Maar wel met bijzondere eigenschappen, zoals visie en creativiteit, het doorzettingsvermogen en de energie om te slagen. De durf om risico’s te nemen…

Een succesvolle ondernemer wordt door de maatschappij heel vaak als ‘een gelukzak’ bestempeld. En dat ís hij uiteraard ook. Alleen heeft hij dat ‘geluk’ méér dan een handje geholpen. De weg naar een sterk bedrijf met een mooi orderboek, een dito omzet en tevreden werknemers gaat zelden vanaf dag één over rozen. Het is vooral een kwestie van heel hard werken, van afzien en vloeken als iets mislukt en dan toch weer opnieuw de hand aan de ploeg slaan. Iets waar weinig mensen bij stilstaan wanneer ze een ondernemer uit een mooie auto of een wat beter restaurant zien stappen.

Wat meer respect en minder jaloezie graag

Wat ze daarbij evenmin zien is het altijd blijvende risico op een fatale tegenvaller: één of enkele wanbetalers die maar niet over de brug komen, een grote klant die afhaakt, een schadeclaim door een fout in de productie, langdurige arbeidsongeschiktheid door ziekte of ongeval… Het sociale vangnet mag dan al een pak verbeterd zijn tegenover vroeger, de zwaarste gevolgen als het fout loopt, komen nog altijd op de schouders van de ondernemer terecht. Een logisch gevolg van de keuze om zijn eigen boontjes te doppen, maar mag daar ook wat tegenover staan? Meer respect en waardering, bijvoorbeeld. En wat minder jaloezie. Als ondernemer moet je een dik vel hebben.

Toch roep ik op om nog méér te ondernemen. Dit is het mooiste beroep, als je uit het juiste hout bent gesneden. Zelf een project bedenken en dat van a tot z autonoom uitwerken, om daar uiteindelijk van te kunnen leven. Zalig, toch? En vooral: we hebben je nodig om onze maatschappij verder uit te bouwen, om onze economie te doen groeien, om welvaart en tewerkstelling te creëren, om antwoorden te bedenken op uitdagingen als digitalisering en disruptie, met nieuwe, straffe concepten en businessmodellen. Om nieuwe, duurzame technologieën toe te passen in de maakbedrijven van morgen, om – opnieuw – lokaal te produceren…

Voel je je aangesproken? Dan kunnen we zaken doen. Laat óns de regeringen en instanties van dit land en tot in Europa maar aanklampen om een ondernemersvrienderlijker klimaat te creëren. Aan jou de uitdaging om in dat klimaat jouw bedrijf te kweken.

Vorig artikel
Volgend artikel