Business

Jong ondernemerschap: nu zaaien, straks oogsten

02.11.2020
door Daan Vanslembroeck

Jong ondernemerschap, het is niet iedereen gegeven. Er is startkapitaal, soms zijn er zelfs grote investeringen nodig en het huidige coronaklimaat biedt in veel sectoren onzekerheid. Toch is de toekomst van onze maatschappij afhankelijk van de jonge generatie. Jonge, ambitieuze mensen die nu zaaien om straks te oogsten.

Charlotte Roegiest. 27
Kledinglijn Love Sundaily

Hoe heb je de drive gevonden om te beginnen ondernemen?

“Vier jaar geleden heb ik, samen met mijn moeder, Love Sundaily opgestart. Zij moest altijd lachen met het feit dat ik al van kinds af aan alles zelf wou doen. ‘Ikke doen’ was mijn favoriete zin. Tijdens mijn studies marketing was ik bezig met wat het studeren comfortabeler en leuker zou maken, niet met studeren zelf. Ik dacht aan de meest comfortabele kleding ooit, ik verzon een naam en pitchte dit aan mijn moeder. Van het één kwam het ander, voor we het wisten stonden we in een naaiatelier in Portugal onze eerste collectie voor te stellen. Mijn moeder heeft altijd in de sector gezeten en heeft ook twee kinderkledingwinkels uitgebaat: de ultieme partner om mijn idee verder te zetten dus.”

Wat doe jij rond sociaal ondernemerschap?

“Met onze onderneming ontwerpen en produceren we de kledinglijn Love Sundaily, wat we ook B2B en B2C verdelen. We werken alleen in de stof velours, die we laten maken in Portugal, waar ook ons naaiatelier is. Dat wordt ook beheerd door moeder en dochter en we zijn zeker dat de arbeiders een eerlijk loon krijgen en in normale omstandigheden werken. Wij doen geen overproductie en nemen niet deel aan periodes van solden, aangezien onze stuks echte basic items zijn. Zo moeten we nooit iets ‘dumpen’. Ook de reststoffen tijdens de productie werken we volledig op. Natuurlijk verkoopt een model al eens niet goed of zijn we niet tevreden. Dat doneren we dan aan Wereldmissiehulp.”

Waar zie jij jouw bedrijf binnen vijf jaar?

“Ik weet dat je dit als ondernemer goed zou moeten kunnen beantwoorden, maar zeker in deze tijden kan ik daar moeilijk een concreet toekomstbeeld van schetsen. Laten we zeggen dat we niet alleen zelf gezond willen zijn, maar zeker ook een gezond bedrijf willen runnen. Ik hou van een natuurlijke groei, van mond-tot-mondreclame en alles zelf in handen houden. Ik hoop dat we elk jaar kunnen groeien en dat blijven doen, dat onze naamsbekendheid groter wordt en dat we internationaal kunnen doorbreken. Europa heeft nog een groot stuk markt waar we actief kunnen zijn. Misschien openen we een tweede winkel of zelfs een derde. Laat maar komen.”


 

Robin Roef. 23
IJs- en koffiesalon Flavourrs

Hoe heb je de drive gevonden om te beginnen ondernemen?

“Ik liep school aan Ter Groene Poorte waar ik een opleiding tot bakker-patissier volgde. De liefde voor ijs kwam toen al, maar daarnaast volgde ik ook nog de ‘school of ice’. Ook daar leerde ik enorm bij over speciale ijstaarten en sorbets. De markt vraagt ook steeds meer specialisatie. Al mijn sorbetijs is lactosevrij en vegan. Er zit voor 60 procent fruit in en ik maak ook suikervrij roomijs op bestelling. Wat voeding betreft, moet je meedenken in trends. Al van mijn zestien jaar kon ik daardoor aan de slag bij Dominique Persoone. Ik kon er na mijn studies ook meteen vast beginnen, een ideale leerschool. Zonder die expertise in mijn eerste jaren had ik dit nog niet durven doen.”

Wat doe jij rond sociaal ondernemerschap?

“Ik heb twee ijs- en koffiesalons in Brugge. Mijn focus ligt volledig op het ambacht. Alles is zelfgemaakt, er wordt niets aangekocht. Daarnaast hanteren wij ook een duurzaamheidsgedachte. We gebruiken echt zo weinig mogelijk plastic. Alles is composteerbaar. De bekers voor mijn milkshakes bijvoorbeeld lijken wel van plastic te zijn, maar het is gehard maïszetmeel. Net als de rietjes. Je kunt ze perfect in de compostbak gooien. Of als je ze in een emmer warm water steekt, lossen ze volledig op. Verder heb ik ook potjes die gemaakt zijn van bamboe. Het zijn duurdere producten, maar je moet mee met wat de wereld nu vraagt, namelijk aandacht voor het milieu.”

Waar zie jij jouw bedrijf binnen vijf jaar?

“Twee zaken: dat vraagt om een goed personeelsbeleid. Voorlopig kan ik het nog oplossen door te wisselen met mijn moeder. Zij staat eens in de winkel in het station en ik hier in de stad, of omgekeerd. Verder werk ik vooral met extra’s. Maar ik steek niet weg dat ik aan uitbouwen denk. Uiteindelijk is het wel de bedoeling dat ik van Flavourrs een merk maak dat in elke grote stad vertegenwoordigd is. Beginnen in de heimat, maar het is mijn ambitie om ook steden als pakweg Gent of Antwerpen te laten kennismaken met dit concept. Ik wil tonen dat je met écht ambacht nog iets kunt doen. Dat smaakt zoveel beter dan industriële producten. Iedereen proeft het verschil.”


 

Ayrton Devriendt. 29
Vadero accountancy en fiscaliteit

Hoe heb je de drive gevonden om te beginnen ondernemen?

“Van nature uit was er zeker geen ondernemerschap aanwezig in mijn bloed. Door de jaren heen kreeg ik echter steeds meer de microbe te pakken. De ambitie om een eigen zaak op te bouwen die garant zou staan voor kwaliteit en een warm menselijk contact kriebelde steeds meer. Ik heb het geluk gehad in een kleinere organisatie mee te draaien, maar ook in een internationale organisatie. Het bracht mij veel inzichten over ondernemerschap, klantgerichtheid, do’s-and-don’ts. Op een bepaald moment besloot ik samen met twee vennoten, Thomas en Mathias, om de stap te zetten en een eigen kantoor op te richten. We startten zonder één klant, en zijn ondertussen trots op wat we al bereikt hebben.”

Wat doe jij rond sociaal ondernemerschap?

“Accountancy is een sterk veranderende sector waarbij er alsmaar meer wordt gedigitaliseerd en geautomatiseerd. Met ons kantoor zijn we eveneens de digitale weg opgegaan met behulp van alle technologische hulpmiddelen die er vandaag zijn. Om de mens niet uit het oog te verliezen in deze digitale wereld, geloven we dat we als accountant eveneens moeten focussen op de menselijke relaties. Een robot die al het werk overneemt heeft immers geen gevoel voor ethiek. Wij zijn ervan overtuigd dat ons beroep de mens niet reduceert tot cijfers. Het verhaal achter de cijfers, achter de ondernemer is minstens even relevant als de cijfers op zich.”

Waar zie jij jouw bedrijf binnen vijf jaar?

“Hoewel wij met Vanhaecke, Devriendt & Rosseel nog maar bezig zijn sinds begin 2019 hebben we wel een duidelijke visie. We zijn gezond ambitieus, wat voor een dagelijkse drijfveer zorgt. We zien onszelf groeien tot een kantoor van een twaalftal personen binnen vijf jaar. Een sterke digitalisering in onze sector zorgt er namelijk voor dat heel wat menselijke taken, die vandaag nog manueel gebeuren, steeds meer automatisch zullen verlopen. Onze rol zal aldus eerder adviserend worden. Een kort en vertrouwelijk klantencontact kan volgens onze visie dan ook enkel maar uitgevoerd worden door een sterk maar compact team. Enkel zo kan een kwalitatieve, mensgerichte service behaald en gewaarborgd worden.”

Vorig artikel
Volgend artikel