medewerkers
Business

Jan Van Acoleyen: “Zin in werken, ondernemen en maatschappelijke impact”

05.03.2022
door Fokus Online

Werk dat zin geeft, is cruciaal voor het engagement, het welzijn en het langetermijnsucces van medewerkers en organisaties. Zingeving is ook waar het om draait in CSR, ESG en MVO. Zin die verder gaat dan de financiële balans en die zich vandaag niet louter op individueel, team- of organisatieniveau definieert.

Het gaat over maatschappelijke relevantie, een bijdrage leveren aan een wereld die respectvol omgaat met diversiteit, natuurlijke grondstoffen, menselijk talent, ethische thema’s en maatschappelijke rechtvaardigheid. Medewerkers vandaag, niet alleen jongeren, verwachten dat werkgevers verder gaan dan het ondertekenen van charters. Een mooie pr-campagne volstaat niet en greenwashing wordt snel doorprikt. Gelukkig maar.

Dat beseffen investeerders en bedrijfsleiders. Maar dat beseft ook het talent dat zich aanbiedt op de arbeidsmarkt. De huidige schaarste aan talent, maar ook de zelfreflectie van velen – gedreven door de huidige pandemie en tijdsgeest – zetten dit nog extra op scherp.

Het gaat meer dan ooit over duurzaam ondernemen en medewerkers die voelen dat ze door hun job ook daadwerkelijk een bijdrage leveren. Mensen willen meer dan ooit betrokkenheid en impact. Ze willen dat hun inzet relevant is en ze willen dit in team, in een collectiviteit doen. En precies dat is een buitenkans voor bedrijven. Dit dienen we in onze manier van werken te integreren, maar ook in de relaties met onze klanten, met leveranciers, met talent, met onderaannemers… En in onze visie op producten, diensten, grondstoffen en mobiliteit.

De vraag van consument én medewerkers is er. Tijd om het verschil te maken.

- Jan Van Acoleyen, Human Capital Lead Proximus

Het biedt ons een opportuniteit om onze organisaties te herdenken en zo duurzaam attractief te worden voor onze huidige en toekomstige collega’s. Maar niet alleen dat. Bedrijven die dit echt weten te verweven in hun bedrijfsvoering creëren een gigantisch strategisch voordeel bij het aantrekken van talent, maar ook op het vlak van klantenrelaties en duurzame winstgevendheid.

Voor veel organisaties betekent dit een aantal gewoontes qua denken en doen overboord gooien, moeilijke
keuzes maken (en ja, ook met financiële impact) en alle stakeholders in dit verhaal meenemen. Uiteraard zal deze omwisseling tijd vragen. Maar de winnaars van morgen zijn zij die dit echt ter harte nemen, met vallen en opstaan. Dit gaat niet lukken zonder kwalitatief leiderschap en een cultuur van transparantie met ruimte voor impact van teams en individuen. En vooral producten en/of diensten met maatschappelijke relevantie die zich echt in een geest van circulariteit en respect voor alle betrokkenen inschrijven.

Kijk rond en zie de eerste kampioenen opstaan. Waar wachten ondernemingen op? De vraag van consument én medewerkers is er. Tijd om het verschil te maken, samen met het talent dat vandaag in de organisatie aanwezig is en het talent dat graag de rangen komt versterken.

Vorig artikel
Volgend artikel