Ivan De Witte: Durf te doen

In samenwerking metIvan De Witte, CEO Hudson

“Je hoeft niet te hopen om te ondernemen, noch succes te hebben om vol te houden.” Een spreuk van Willem van Oranje die mij altijd is bijgebleven. Om te ondernemen moet je durf hebben, flexibel zijn, en bij tegenslag doorzetten.

Vandaag zitten we in een plotse en ongekende crisis waar gezondheid, economie en sociaal leven geraakt worden. Ondernemers willen zo snel mogelijk groeien en resultaten boeken, maar dat is een valkuil. Mijn motto is: “Il faut donner du temps au temps”. Soms zie je niet meteen een uitweg, maar kom je die onderweg wel tegen. In een wereld waar alles alsmaar sneller gaat, blijft het belangrijk om je niet te laten meesleuren.

Buiten de lijnen ondernemen

Daarnaast is het belangrijk om flexibel en beweeglijk te zijn. Ondernemers moeten zich kunnen aanpassen aan een constant veranderende markt en buitenwereld. Ik zie vaak dat er nog te veel vastgehouden wordt aan klassieke en gevestigde denkbeelden, bijvoorbeeld op het vlak van bedrijfshiërarchie, bedrijfsfinanciering, diversiteit en samenwerken. Het kan vaak anders, maar dan moet je buiten de lijnen durven kleuren.

“Geef gehoor aan je buikgevoel.”

De menselijke factor blijft belangrijk

De toenemende digitalisering, automatisering en globalisering blijven een onvermijdelijke evolutie die zowel kansen als valkuilen met zich meebrengt. Deze evoluties kunnen processen versoepelen en kostenbesparend zijn, maar het risico bestaat dat de human touch dreigt te worden verwaarloosd. De menselijke factor zal altijd belangrijk blijven, zelfs in tijden van social distancing.

Ik maak graag de vergelijking met de medische sector: medische onderzoeken gebeuren alsmaar sneller en worden verder geautomatiseerd. Maar daardoor wordt de menselijke factor net belangrijker. Medisch personeel zal nog beter opgeleid en nog gespecialiseerder moeten zijn om toegevoegde waarde te bieden.

Vergeet je intuïtie niet

Ik geloof ook in de kracht van het buikgevoel. Die mag nooit de bovenhand nemen, maar verdient het wel om gehoor aan te geven. Elke beslissing wordt voor het grootste deel, pakweg 80 procent, gemaakt aan de hand van feiten en kennis. De resterende 20 procent wordt opgevuld door je intuïtie. Zo heb ik mijn bedrijf gebouwd, beslissingen met risico genomen en zelfs adviezen gegeven. Feiten, kennis en intuïtie gaan hand in hand.

Durf, geen ontmoediging

Vallen die dingen aan te leren? Ja, in zekere mate. Sommige aspecten van kwaliteiten als leiderschap, flexibiliteit en weten hoe je omgaat met je intuïtie, zijn deels aangeboren talenten. Zoals bij een professioneel voetballer hard werken het talent doet groeien, geldt dit ook voor de ondernemerswereld. Al gaat het bij een supertalent natuurlijk allemaal iets vlotter. Maar zonder ‘nature’ heeft ‘nurture’ natuurlijk ook geen zin.

De essentie is dat je niet mag wanhopen. Wanneer je denkt dat je vastzit, moet je het hoofd koel houden en kansen grijpen als die zich – onvermijdelijk – voordoen. Dan zijn we terug bij de spreuk van Willem van Oranje: Durf te doen, en laat niets je ontmoedigen.