NFT
IT

Wat na de NFT-hype?

15.06.2022
door Tom Cassauwers

NFT’s waren zowat dé rage van 2021. NFT-kunstwerken werden voor miljoenen verkocht, wat een heuse goudkoorts veroorzaakte. Maar wat zijn dat eigenlijk, NFT’s? En wat brengt de toekomst voor de technologie?

“NFT staat voor non-fungible token”, begint Yan Ketelers, CMO van de NFT-startup Venly. “Het is een digitaal iets wat geregistreerd staat op de blockchain. Wat dat zo uniek maakt, is dat het non-fungible is. Een fungible token is bijvoorbeeld een bitcoin. Die is inwisselbaar met een andere bitcoin. Eén bitcoin staat gelijk aan één bitcoin. Een non-fungible token daarentegen is uniek. Eén kunstwerk van Leonardo da Vinci is bijvoorbeeld niet hetzelfde als een van zijn andere kunstwerken.”

Een NFT laat dus toe om een uniek iets, zoals een kunstwerk, te registreren op de blockchain, de technologie die cryptomunten zoals bitcoin ondersteunt. Een van de belangrijkste toepassingen daarvan is voorlopig digitale kunst. Digitale kunstenaars worstelden namelijk al een tijdje met het feit dat hun kunst niet echt schaars was. Het waren gewoon digitale bestanden op een computer, en ze moesten overleven van het verkopen van zaken zoals fysieke prints.

“NFT’s zijn een echte win voor digitale kunstenaars”, vertelt Thomas De Ben, oprichter van het bedrijf Never Forget Tomorrow, dat spelers in de kunstwereld ondersteunt met blockchain-technologie, en verbonden aan de PLUS-ONE Gallery in Antwerpen. “Ze kunnen hun werk nu op een kwalitatieve manier registreren, wat het deels op hetzelfde niveau brengt als fysieke kunst. Je kunt bijvoorbeeld enkele limitededitionexemplaren van een digitaal kunstwerk verkopen. Dat zorgt voor tastbare schaarste, waar je een waarde op kunt kleven. Dat ontbrak lang voor digitale kunst.”

Daarnaast zit er in het NFT-concept ook een nieuw inkomstenmodel vervat. “Elke keer wanneer de NFT verkocht wordt, gaat een deel van de royalty’s naar de kunstenaar”, stelt De Ben. “Dat gaat gewoon automatisch, en zorgt ervoor dat kunstenaars een soort passief inkomen opbouwen naarmate hun kunst populairder wordt en meer wordt verkocht. Dat inkomen kunnen ze gebruiken om nieuwe kunst te maken.”

Ik zal blij zijn als de hype voorbij is, zodat het allemaal wat serener kan aangepakt worden.

- Thomas De Ben, oprichter van Never Forget Tomorrow

NFT’s waren een gigantische hype in 2021, maar intussen zakt de rage stilaan in. Zo daalde het aantal verkochte NFT’s scherp in 2022. Een nodige correctie, vinden experts. “De hype zorgde ervoor dat heel wat kunstenaars terughoudend waren”, vertelt De Ben. “Daarom moeten we het vaker in het juiste daglicht zetten. De rage zorgde dat er weinig grijze zone was en de meningen errond zwart-wit bleven. Maar als je gewoon praat over kunst registreren op een blockchain, zonder de noemer NFT te gebruiken, dan staan de meeste mensen er wel voor open. Het is zoals het vroege internet. Ook daar hadden mensen een erg sterke reactie op, maar dat is na verloop van tijd weggegaan. Ik zal alvast blij zijn als de hype voorbij is, zodat het allemaal wat serener aangepakt kan worden.”

“De hype was er wel degelijk”, stelt Ketelers. “Toen Instagram net geïntroduceerd werd, was iedereen ook plots fotograaf. Nu zag je hetzelfde met NFT’s en digitale kunst. Ook is er veel speculatie op NFT’s. Maar stilaan komen de goede toepassingen bovendrijven. Slechte projecten raken vandaag niet meer verkocht. Het speculatieve trekt weg, en er komen veel meer toepassingen met echte waarde.”

Een andere kritiek op NFT’s is dat ze een hoge milieu-impact hebben. Zo verbruiken de blockchains waarop ze steunen vaak veel energie, met de bijhorende CO2-uitstoot. Maar dat hoeft niet lang meer een probleem te zijn volgens Ketelers. “Wij werken al met blockchains die een erg laag energieverbruik hebben. Het milieuprobleem is eigenlijk al grotendeels opgelost. Nu komt het er gewoon op aan om NFT’s vooral te registreren op minder energie-intensieve platformen.”

Volgens Ketelers zullen NFT’s ook steeds populairder worden buiten de kunstwereld. Venly focust zich op de videogame-industrie, maar zelfs voetbalclubs experimenteren er vandaag mee. “Allerhande communities zullen NFT’s gaan gebruiken”, stelt hij. “De grote merken zoals Nike en Adidas betreden stilaan de wereld van de NFT’s. Sportclubs zullen er ook op springen. Alle grote bedrijven en organisaties die op een community steunen, zullen technologieën zoals NFT’ss gebruiken om hun fans te betrekken bij hun werk.”

Vorig artikel
Volgend artikel