informatique
IT

Waarom een langetermijnstrategie in IT loont

15.06.2022
door Fokus Online

Bedrijven die voluit de kaart van de digitale werkomgeving trekken, hebben een grote voorsprong. Ze kunnen goed concurreren, zijn aantrekkelijker op de arbeidsmarkt en werken efficiënter met klanten. En al zeker zij die digitalisering zien als langetermijnstrategie.  Want wie niet mee is, is gezien.

Een onderzoek van McKinsey & Company uit 2020 toont aan dat de digitalisering ten tijde van Covid-19 explodeerde. In één klap sprongen bedrijven jaren vooruit. Die digitale transformatie gaat ongestoord voort en laat zich ook gelden in de werkomgeving. Bedrijven moeten tegemoetkomen aan hybride teams waarvan een deel aanwezig is en een deel vanop afstand werkt. Dat vereist de juiste strategie, weten ze bij Computacenter, een wereldwijde IT-technologiepartner. “Niet alleen de coronacrisis, ook andere macro-economische triggers zorgen ervoor dat de markt ontwricht is”, vertelt Filip Millet, Sales Director. “Daarnaast is er concurrentie van nieuwe spelers met disruptieve businessmodellen. Ook zij vormen een bedreiging voor de meer klassiekere bedrijven.” Reden te meer om de werkplek te moderniseren en aan te passen aan de noden van vandaag. 

“Om te beginnen moet een bedrijf digitaal veerkrachtig zijn”, vult Managing Director Jurgen Strijkers aan. “Om een veerkrachtige IT-strategie te hebben, is het zaak in te zetten op een betrouwbare partner die de business begrijpt en het IT-team adviseert, ondersteunt en begeleidt. Louter nieuwe software- en automatiseringstechnologie introduceren is niet meer voldoende.” Een goede IT-partner voert een grondige denkoefening uit met een langetermijnvisie: Wat zijn de noden van de klant op het gebied van werkplek, connectiviteit en datamanagement? Welke technologie ondersteunt medewerkers optimaal om efficiënter resultaten te halen en zo de competitiviteit te verhogen? Hoe verzeker je een vlotte toegang voor medewerkers, ongeacht van waar of wanneer ze werken?

Een betrouwbare IT-partner ondersteunt, begeleidt en adviseert met een langetermijn visie.

 “Een van onze klanten is een internationaal farmabedrijf. Om hun werkomgeving klaar te maken voor de toekomst, verdiepten we ons in hun specifieke context”, vertelt Strijkers. “We deden een studie naar de verschillende archetypes van gebruikers binnen de organisatie. Hierbij brachten we in kaart welke technologie hen het best ondersteunt. Dat deden we voor alle medewerkers wereldwijd met focus op de digitale werkplek, de connectiviteit en toegang tot bedrijfsdata. Door het succes van deze oefening helpen we dit bedrijf nu ook met het digitaliseren van hun businessmodel richting klanten.”

Het moet gezegd worden dat een goed uitgeruste digitale werkplek samenwerking kanaliseert én stimuleert. Zowel tussen werknemers van verschillende afdelingen en locaties, als bij externen. 

Een digitale werkplek gaat verder dan het pure technologieverhaal, maar is ook van strategisch belang. Strijkers: “We staan klanten bij met deskundig advies rond digitalisatie gedurende hun traject, maar ook lang daarna. Op die manier staan ze altijd een stapje verder.” Het is die onestopshop voor technologie waar steeds meer bedrijven een beroep op doen én de vruchten van plukken.

“De combinatie van een goed begrip van de business van onze klanten en hoe uitdagingen te vertalen in IT-oplossingen zijn een belangrijke eerste stap binnen een langetermijnstrategie. Deze langetermijnstrategie gebruiken we vervolgens als een kompas om samen met onze klanten de juiste richting uit te varen”, besluit Strijkers. 

Vorig artikel
Volgend artikel