data
IT

Verborgh: ‘Data zijn het nieuwe hout’

24.05.2023
door Fokus Online
data

Ruben Verborgh, professor Decentralized Web Technology aan het IDLab van de Ugent en imec

Belgische bedrijven worden meer en meer gestuurd vanuit data. Dat brengt opportuniteiten, maar ook bezorgdheden met zich mee. Zijn de voordelen van data wel voor iedereen? Welk menselijk prijskaartje hangt aan datagedreven innovatie? De data-economie van morgen moet duurzaamheid belichamen.

“Ze zijn de brandstof van de economie”, hoor je wel vaker. Onbewust associëren we die woorden met vervuilende rookpluimen en uitgeputte natuurlijke bronnen. Daar waar bij olie de spanning tussen mensheid en winstbejag onvermijdelijk bleek, kan het bij data op een betere manier. Een gezonde en duurzame aanpak kan de huidige datastrijd tussen individuen en bedrijven vervangen. Privacy en innovatie kunnen immers hand in hand gaan als we de olievatenmentaliteit van Big Data achter ons laten.

Feit: onze bedrijven hebben data nodig als deel van een competitieve strategie. Nog een feit: hoe uitgebreider en kwaliteitsvoller die is, hoe scherper bedrijven hun dienstverlening kunnen afstemmen op de noden van de consument. De denkfout die daarbij meestal gemaakt wordt, is dat deze bedrijven dan ook zelf verantwoordelijk moeten zijn voor het verzamelen, opslaan en up-to-date houden van die data. Zoiets is niet alleen een technologische en legale nachtmerrie, maar is ook een competitie die zelfs de allergrootsten niet meer kunnen winnen. Geen silo bevat ooit genoeg data, alleen maar meer of minder.

We hebben nood aan ecosystemen rond data, als alternatief voor het eenrichtingsverkeer dat we nu nog te vaak zien.

Gelukkig verschillen ze fundamenteel van andere grondstoffen. Data zijn een dupliceerbaar goed, je kunt ze meerdere keren gebruiken. Ook heeft de ruwe soort geen intrinsieke waarde: een vlakke datum als 14/5/2015 is betekenisloos, tot het moment waarop het een huwelijk, zwangerschapstest of geboorte wordt. Daarbij moet de authenticiteit nauwlettend worden vermeld, en moeten we gebruiksdoeleinden expliciet maken. De betekenis, herkomst en toelating moeten onlosmakelijk verbonden blijven met data die door bedrijven stromen. Vandaag gaan veel data-omgevingen nog te sterk uit van het oude model, dat voornamelijk binnentrekken en opslaan tot doel heeft. Bedrijven blijven daardoor vaak achter met een te beperkt zicht op consumenten, omdat ze te weinig waarde hieruit weten te halen.

Het moet duidelijk anders. Sommige organisaties hebben de klik al gemaakt en beseffen dat ze al die persoonlijke data niet zelf willen beheren. Het is te duur, te complex en bovendien is er toch nooit voldoende. We hebben nood aan ecosystemen hier rond, als alternatief voor het eenrichtingsverkeer dat we nu nog te vaak zien. Ze lijken minder op vervuilende olie maar eerder op hernieuwbaar hout, dat blijvende waarde brengt voor iedereen. In een positieve cyclus wakkeren dezelfde data innovatie aan bij meerdere bedrijven tegelijkertijd, en wordt waarde ontgonnen voor bedrijven én consumenten. Door de juiste data op het juiste moment op de juiste plaats te brengen, krijgen mensen ongekende toegang tot betere keuzes, betere ondersteuning, en daardoor een beter bestaan.

Vorig artikel
Volgend artikel