kantoor
Business

Iedereen overal op kantoor

28.06.2021
door Tom Cassauwers

Corona liet ons gedwongen thuiswerken. Maar nu het einde van de pandemie in zicht lijkt, onderzoeken heel wat bedrijven de werkplek van de toekomst. Gaan we helemaal remote of massaal terug naar kantoor? En wat is de rol van IT en cybersecurity in dit geheel?

100% remote niet ideaal

Gaan we ooit nog terug naar hoe het vroeger was? Volgens Mario Santy, management consultant strategy & transformation bij het adviesbureau BDO, zeker niet. “Dat blijkt uit een heel aantal studies. We hebben gedurende een jaar geproefd van een andere manier van werken en dat vergeten mensen niet zomaar.” We gaan niet meer terug naar een wereld waar we vijf dagen per week op kantoor zitten, en elke dag door de file pendelen. Maar 100 procent remote is voor veel bedrijven evengoed niet ideaal.

“Het zal geen one-size-fits-all zijn”, vertelt Santy. “Je moet kijken naar de activiteiten die mensen uitvoeren. Iemand die drie dagen per week dossiers moet verwerken, zonder al te veel overleg, zal niet de behoefte hebben om elke dag naar Brussel te rijden. Je wilt geen twee uur per dag in de file staan om achter een computer aan je bureau te zitten. Niettemin zien we in studies dat één of twee dagen per week je collega’s zien toch nuttig is. De informele contacten aan bijvoorbeeld de koffiemachine blijken verrijkend en leveren soms ideeën of zelfs carrièrekansen op.”

Everywhere workplace

Op het kantoor van de toekomst zal dus een groot deel van de medewerkers een deel van de tijd thuiswerken, maar ze zullen elkaar wel regelmatig blijven ontmoeten. We gaan zo naar een ‘everywhere workplace’. Via nieuwe technologie zoals snelle netwerken, projectmanagementtools en videocalls kan iedereen van overal werken, zolang ze een laptop en een internetverbinding hebben. Elke werknemer is op die manier constant verbonden met het kantoor en met elkaar, of ze nu thuis of op vakantie zijn, of werken in een coworkingspace of op kantoor zelf.

Niettemin zal zo’n hybride model niet voor iedereen een makkelijke transitie blijken. “Sommige leiders willen teruggaan in de tijd”, stelt Santy. “Ik praat regelmatig met middle managers die wel heel traditioneel zijn, wat me soms met de verstomming slaat. Ze vertrouwen hun mensen niet. Ik hoor nu soms van managers dat ze sommige van hun teamleden al weken niet meer gesproken hebben. Als je na een jaar lockdown nog geen structuren hebt voor werken vanop afstand, dan is er veel werk aan de winkel. Een eerste stap kan alvast zijn om bottom-upafspraken te maken met je team.”

Als je na een jaar lockdown nog geen structuren hebt voor werken vanop afstand, dan is er veel werk aan de winkel.

Veiligheidsrisico

Daarnaast is er ook het veiligheidsrisico. Werken vanop afstand maakte bedrijven kwetsbaarder voor cyberaanvallen, die momenteel welig tieren. “Je ziet dat er een aangroei is van phishing”, stelt Eddy Willems, cybersecurity-expert bij het bedrijf G Data. “Zelfs de VRT maakt daar nu programma’s over, wat ik in twintig jaar in dit veld nog nooit meemaakte. Dat is een teken aan de wand. Het is moeilijk om daar een cijfer op te plakken, maar we denken dat er een aangroei is van 40-50 procent.”

Menselijke fouten

Via een phishingaanval lichten aanvallers een bedrijf of een persoon op, door hen bijvoorbeeld op een slechte link te doen klikken, of door hen gevoelige informatie te doen delen. “Doordat mensen van thuis werken moeten ze sneller zelf beslissingen nemen dan op kantoor”, vertelt Willems. “In zo’n situatie zijn ze makkelijker geneigd om bijvoorbeeld op de verkeerde link te klikken. Tijdens de COVID- 19-periode namen mensen vaker slechte beslissingen. Menselijke fouten zijn meestal de basis van cybersecurityproblemen.”

Willems haalt hier het voorbeeld aan van de Nederlandse journalist Daniël Verlaan die erin slaagde om binnen te dringen in een afgesloten videocall tussen Europese ministers van Defensie. Dat deed hij nadat de Nederlandse minister het wachtwoord gedeeltelijk deelde op Twitter. Dit soort problemen komen dus zelfs voor op het hoogste niveau.

Sensibiliseren

Daarom is het belangrijk om werknemers te sensibiliseren over zaken zoals phishing, maar andere acties zijn ook nodig. “Je moet de typische beveiligingselementen doortrekken”, vertelt Willems. “Je moet er zeker van zijn dat alle bedrijfstoestellen, inclusief mobiele apparaten zoals smartphones en tablets, een security-pakket geïnstalleerd hebben, naast misschien een VPN. Ook wanneer je een bring-your- own-device-beleid hebt, dan moet je vanuit het bedrijf de push geven om die toestellen goed te beveiligen, door dat via het bedrijf te regelen.”

Vorig artikel
Volgend artikel