artificiële intelligentie
IT

Het potentieel van artificiële intelligentie verkennen

15.06.2022
door Fokus Online

Voor steeds meer organisaties maakt de digitale transformatie deel uit van een evolutiestrategie, of zelfs van een behoefte om zichzelf opnieuw uit te vinden, die raakpunten heeft met alle aspecten van de onderneming. Om het hoofd te bieden aan de uitdagingen op het vlak van concurrentievermogen, die zich feller laten voelen door de exponentiële ontwikkeling van digitale tools, moet het bedrijfsleven de impact van die veranderingen op zijn economisch model begrijpen en het spel meespelen. 

Digitale transformatie behoort onvermijdelijk tot de belangrijke maatschappelijke uitdagingen en groeihefbomen voor bedrijven die ernaar streven de verkoop van hun producten en diensten te optimaliseren. Maar wat heeft artificiële intelligentie (AI) hiermee te maken? In één woord: alles.

Artificiële intelligentie begon met de komst van computers in de jaren 1950. Zeventig jaar later helpt ze bij de besluitvorming, automatiseert ze taken en draagt ze zo bij tot een hogere omzet. Wil je graag weten hoe je nieuwe zitbank eruit zal zien en hoe hij in je interieur zal passen? Zonder het te weten heb je waarschijnlijk al gebruikgemaakt van artificiële intelligentie via een mobiele ‘augmented reality’-app waarmee je je interieur kunt bekijken en er een voorwerp overheen kunt plaatsen om uiteindelijk tot een weergave in 3D te komen. Dit soort immersieve ervaring is ook een vorm van AI.

Maar we kunnen nog veel verder gaan, stelt Patrick Heymans, professor aan de universiteit van Namen en stichter van SkalUP, een onderneming voor intelligente verkoopsoftware. “Stel dat je als bedrijf door capaciteitsbeperkingen slechts een deel van de vragen van je klanten kunt beantwoorden. Je kunt in dat geval een beroep doen op andere types AI om je klanten in staat te stellen zelf de juiste oplossing te bedenken, ze technisch te valideren, te visualiseren, onmiddellijk een prijsofferte te verkrijgen en een bestelling te plaatsen.” Intelligente configuratoren van producten vormen het hart van de digitale transformatie. Voor fabrikanten die bijvoorbeeld meubels, ramen, keukens of industriële uitrustingen verkopen, staat AI ten dienste van een logica van co-creatie, waar de kopers zelf een actieve rol gaan spelen bij hun aankopen.

Dankzij de digitale transformatie kunnen de kwaliteit van de dienstverlening, de zichtbaarheid en de rendabiliteit van de ondernemingen aanzienlijk worden verbeterd.

Deze ingrijpende verandering gaat nog verder. “Van configuratie via optimalisatie tot aanbeveling dient artificiële intelligentie ook om het denkpatroon en de beperkingen van de consumenten te begrijpen om zo na te denken over de creatie van oplossingen die aan al hun verzuchtingen beantwoorden.”

Deze configuratoren, gebruiksvriendelijk en de klok rond online beschikbaar, zijn niet bedoeld als vervanging van de mens, maar wel om 80 procent van de taken die daarvoor in aanmerking komen, te automatiseren, zodat de menselijke tussenkomst kan worden bevorderd bij de 20 procent meest creatieve taken. “Dankzij de digitale transformatie, die wordt aangemoedigd door de toepassing van artificiële intelligentie, kunnen de kwaliteit van de dienstverlening, de zichtbaarheid en de rendabiliteit van de ondernemingen aanzienlijk worden verbeterd.”

Vorig artikel
Volgend artikel