IT

Digitaal transformeren is vooral impact genereren

20.12.2020
door Frederic Petitjean

Digitale transformatie is vandaag key, maar hoe kunnen bedrijven vermijden dat het méér wordt dan een buzzword? “Bedrijven die het gemak van digitaal en de behoefte aan fysiek slim combineren, zullen hier voordeel uit halen.”

Hoe begin je aan een digitale transformatie? “Bij ons start het altijd met een ideation proces, waarbij we samen met de klant brainstormen over hun challenges op vijf à tien jaar”, geeft Robin Joncheere als voorbeeld. Hij is Vice President Go to Market Belgium van NTT, Japanse wereldspeler in Telecom. “Tijdens dit creatieve proces vertrekken we van een wit blad en worden er zoveel mogelijk ideeën gegenereerd, waarbij letterlijk alles mogelijk is – dus zonder oogkleppen. Innovatie is daarbij een leidraad: wij willen meewerken aan een connected en duurzame toekomst door slimme technologieën in te zetten en Europese bedrijven te helpen toepassingen te vinden om onze disruptieve R&D te vertalen naar realiseerbare innovaties.”

Digitalisering kent impact op alle niveaus

Waarin ligt dan de sleutel van een geslaagde digitale transformatie? Robin Joncheere: “In het besef dat digitaal een impact kan hebben op élk aspect van de business. Digitaal wordt in bedrijven ingezet om dingen beter, slimmer of goedkoper te doen dan de concurrent. Vervolgens komt het erop aan om slim te kiezen waarmee je begint. De impact kan dus plaatsvinden in verschillende domeinen, afhankelijk van de focus: digitaliseren van officespaces, implementeren van uniforme klantenervaring over alle mogelijke communicatiekanalen heen – denk aan Twitter, helpdesk, chatbots, sms… En ook het automatiseren van bedrijfsprocessen of zelfs nieuwe inkomstenbronnen vinden via technologie.

En van welke technologie en/of tools kan er dan het meest worden verwacht? “De mogelijkheden op het gebied van AI zijn enorm. Chatbots vormen daar slechts het tipje van de ijsberg. We zijn nu bezig met het connecteren van verschillende toepassingen, wat enorme datahoeveelheden genereert. Vooral de integratie tussen verschillende slimme componenten zorgt voor echte innovatie. Maar daarin schuilt ook de uitdaging voor ons en onze klanten. Artificiële intelligentie (het brein), in combinatie met robotics (het lijf ), wordt een enorme katalysator voor onze economie. Er bestaan wilde doemverhalen rond dit thema, maar ik geloof in het inzetten van technologie voor een betere, duurzame toekomst. You can use tech for good or for bad. Ik heb mijn keuze gemaakt.”

Artificiële intelligentie (het brein), in combinatie met robotics (het lijf ), wordt een enorme katalysator voor onze economie.

Slim combineren en innoveren

In hoeverre kan de coronacrisis hierin een accelerator vormen? “De coronacrisis zorgt voor een omgeving waar innovatie noodzakelijk geworden is”, antwoordt Robin Joncheere. “Oplossingen uit het precovidtijdperk blijken nu vaak ontoereikend. De crisis heeft er ook voor gezorgd dat de geesten sneller gerijpt zijn op bepaalde vlakken. Denk maar aan thuiswerken, of alle nieuwe tools die op de markt zijn gekomen om anders te kunnen samenwerken. Hierdoor komen bepaalde innovatieve toepassingen sneller in beeld. Bijvoorbeeld camera’s om social distancing in kaart te brengen.

“Tot slot wil ik nog even zeggen dat we in deze bizarre tijden allemaal blij zijn dat we digitaal kunnen connecteren met familie, overheid, enzovoort. Maar ook dat het besef van de nood aan human interaction alleen maar groter is geworden. Bedrijven die het gemak van digitaal en de behoefte aan fysiek slim combineren zullen hier voordeel uit halen.”

Vorig artikel
Volgend artikel