logistiek
Industrie

Technologie en data veroveren de logistieke wereld

01.07.2021
door Bavo Boutsen

Het beheersen en aansturen van de supply chain is steeds meer een kwestie van technologie, dataverwerking en AI. Dat zorgt potentieel voor een enorme waaier aan nieuwe mogelijkheden, maar legt – zeker in eigen land – ook onze logistieke kwetsbaarheden bloot. 

Nieuwe mogelijkheden

Weinig sectoren ondervinden meer rechtstreekse impact van technologie dan de logistieke wereld. De veranderende noden en verwachtingen doen hier volop grijpen naar nieuwe mogelijkheden. Zo introduceerde DHL in Duitsland onlangs zelfs drones als pakketbezorgers op de Waddeneilanden. “Door corona merken we dat zelfs de meer terughoudende spelers gingen inzetten op digitalisering en technologische vernieuwing in de supply chain. Dat zie je bijvoorbeeld ook in de uitrol van de vaccinatiecampagne”, zegt Roel Gevaers, logistiek innovatiemanager en professor transporteconomie (UAntwerpen).

Onderzoekers voorzien door deze ontwikkelingen de komende jaren zeer ingrijpende veranderingen in de rol van logistiek personeel. Waar zij zich traditioneel bezighielden met het verwerken van informatie, wordt dit soort taken steeds prominenter overgenomen door slimme technologie. Bijgevolg kan het beschikbare personeel zich dus meer gaan toeleggen op het interpreteren van de beschikbare informatie. De werkzaamheden verschuiven zo van uitvoerend naar meer strategisch. 

“Voorlopig is het nog moeilijk om de precieze skill set van de planners van de toekomst in kaart te brengen. Momenteel denken we volop na over de vaardigheden van het logistiek personeel van morgen”, vertelt Alejandra Cabos Rodríguez, onderzoekster aan het Research Centre for People in the Smart, Digitised Supply Chain van de Vlerick Business School. 

Bedreiging verbonden

Aan de vele kansen die data bieden, zit voor logistiek personeel ook een bedreiging verbonden. “Door de technologie kom je in een wereld van permanente bijscholing terecht”, verduidelijkt Gevaers. Al mag dit ook niet overdreven worden. “Een groot deel van de huidige beroepsbevolking is beginnen werken voor er sprake was van computers op de werkvloer. Ook zij hebben de overgang gemaakt.” Cabos deelt deze overtuiging. “Technologie is steeds in beweging en dat heeft altijd al een impact gehad op de rol van de mens.” 

Het verduurzamen van transport en logistiek komt op de lange termijn neer op het inzetten van de juiste technologieën en dataverwerkingssystemen.

- Roel Gevaers, Uantwerpen

Klimaatuitdaging

Een heel belangrijke stimulans voor deze evolutie is de klimaatuitdaging. Meer automatisatie staat immers gelijk aan een hogere efficiëntie. “Een vrachtwagen op de Europese snelwegen is gemiddeld voor 56 procent gevuld. Daar kan technologie dus echt wel helpen”, verduidelijkt Gevaers. “Het verduurzamen van transport en logistiek komt op de lange termijn neer op het inzetten van de juiste technologieën en dataverwerkingssystemen.

Bovendien kan ook het sociale aspect van het klimaatvraagstuk beter worden aangepakt met behulp van technologie. “Dankzij tracking kunnen de werkomstandigheden binnen de volledige supply chain beter in kaart worden gebracht. Die verhoogde transparantie is zeer waardevol in de strijd tegen sociale wantoestanden. Ik denk bijvoorbeeld aan sectoren zoals mode of visvangst”, vult Cabos aan.  

Belangrijke kanttekening

Veel positief nieuws dus, al dient er vanuit economisch standpunt wel een belangrijke kanttekening te worden gemaakt. Deze vernieuwingen vergen immers enorme investeringen. Hierdoor zijn de grote multinationals gevoelig in het voordeel. “Ik deel zeker de bezorgdheid dat dit voor de kleintjes soms een heel moeilijk verhaal is”, aldus Gevaers. 

België, kmo-land bij uitstek, loopt vandaag bijgevolg duidelijk achter wat betreft deze ontwikkelingen. “Veel kmo’s zetten vandaag nog onvoldoende in op dataverwerking. Het gebeurt nog te veel op basis van buikgevoel.” Toch biedt net deze achterstand ook kansen. “De sterke onderzoeksinstellingen in ons land zorgen voor boeiende spin-offs en start-ups, die vaak heel goede technologie ontwikkelen”, verduidelijkt Gevaers. “Als kmo over dit muurtje durven kijken kan een goede enabler zijn om op het vlak van technologie en dataverwerking een vuist te maken tegen het grote geweld van de Amazons van deze wereld.” 

Vorig artikel
Volgend artikel