supply chain
Industrie

Het einde van de traditionele supply chain

31.01.2024
door Marleen Walravens

De traditionele supply chain, met de klant op het einde van het logistieke proces, functioneert niet meer. Inzicht in de waarden van de klant is de basis voor strategische bedrijfskeuzes en de sleutel tot succes in een steeds competitievere markt.

Jarenlang was het voor veel bedrijven de bedoeling om zo veel mogelijk producten of diensten te verkopen aan zo veel mogelijk klanten om zo veel mogelijk winst te maken en het grootste marktaandeel te verwerven. De toeleveringsketen was dan ook vooral toegespitst op efficiëntie en kostencontrole, vanuit het eigen bedrijfsperspectief. Het potentieel om via logistieke dienstverlening een meerwaarde voor de klant te betekenen, werd dikwijls onderschat. “Organisaties hebben begrepen dat de supply chain ook heel wat mogelijkheden biedt om de klantervaring te verbeteren”, zegt Joël Wijns, partner supply chain consulting bij Moore. “Door de opkomst van gepersonaliseerde producten in B2B én B2C krijgt de klant inspraak in het productontwerp en verwacht hij tegelijkertijd heel korte levertijden.”

Dat vraagt om een nieuwe aanpak. “Een wendbare en doordachte logistiek vanuit het klantenperspectief geeft net die meerwaarde aan de klant”, aldus Wijns. “Concreet gaat het vooral om functioneel gemak, beleving, maar ook om integratie en samenwerking.”

Customer-centric verhaal

Een klantgerichte aanpak kan niet losgekoppeld worden van de bredere bedrijfsstrategie. “De meeste bedrijven zijn al gericht op customer experience”, verklaart Bram Desmet, CEO van Solventure. “Het gaat vooral over het maken van strategische keuzes en het identificeren van je klantprofiel.”

Maar hoe pak je dat als bedrijf het best aan? “De uitdaging is te bepalen welk soort klant je wilt bedienen en vanuit welke waardepropositie”, zegt Desmet. “Wil je de laagste prijs aanbieden of eerder een kwalitatief of  innovatief product? Of misschien ga je wel voor een totaaloplossing? Pas dan kun kan je gaan nadenken over de geschiktste toeleveringsketen en het juiste operationele model. Het gaat dus echt om een verdere verfijning of een invulling van het customer-centric verhaal.”

Wijns licht dit verder toe: “Zelfs in sectoren waar de focus traditioneel op kostenbeheersing ligt, in gesatureerde markten of bij commodity-producten met lage marges, kun je meerwaarde creëren voor de klant.”

Bepaal welk soort klant je wilt bedienen en vanuit welke waarden. Wil je de laagste prijs aanbieden of eerder een kwalitatief of innovatief product?

- Bram Desmet, CEO Solventure

Gamechanger

Wat is de trigger geweest om de klant een grotere rol te geven in de supply chain? Data, AI en machinelearning al zeker niet. Ze zijn de grondstof voor de opbouw van deze nieuwe businessmodellen en brengen een extra complexiteit mee door de ongeziene volumes van gegevensuitwisseling en analysemogelijkheden. Volgens Bram Desmet zijn die digitale ontwikkelingen bovenal een hulpmiddel om je strategische keuzes te maken en te bepalen of je klant gedreven is door prijs, kwaliteit of service. Wat wel zou kunnen meespelen is het omnichannel-fenomeen en de online retail, die het competitieve landschap veranderd hebben.

“Ook circulariteit is, zeker in de B2B-context, een echte gamechanger”, merkt Joël Wijns op. “De klant van vandaag bezit mogelijk jouw grondstoffen voor morgen. Concepten als product-as-a-service, waarbij je je klant niet langer een product verkoopt, maar enkel het gebruik ervan, kent steeds meer succes, vooral in de innovatieve wereld met dure en hoogtechnologische apparatuur. Als producent sta je dan in voor het onderhoud van je product, organiseer je vervanging door nieuwere modellen en coördineer je de retourstromen. Circulariteit zal ons aanzetten om zakenrelaties op een andere manier te bekijken. Zo ontstaan er ecosystemen en nieuwe samenwerkingsmodellen. Lineair wordt circulair, ketens worden netwerken. In die zin is customer-centricity misschien wel een soort voorstudie van circulariteit.”

“Een bedrijf dat succesvol wil zijn in de toekomst zal zijn toeleveringsketen moeten inrichten in functie van de haar strategie, een evenwichtsoefening tussen prijs, kwaliteit en totaaloplossing en gebaseerd op een beter inzicht van de noden en wensen van de klant”, besluit Bram Desmet.

Vorig artikel
Volgend artikel