Home Business HR Service is people

Service is people

Schoenen Torfs is ondertussen voor een tiende keer verkozen tot ‘Werkgever van het jaar’. Er wordt mij heel vaak de vraag gesteld hoe ik dat doe. Maar dat is net als vragen aan een koppel hoe het komt dat ze 30 jaar getrouwd zijn: er bestaat geen recept voor, en het is al helemaal niet gemakkelijk te reproduceren.

A great place to work? Dat is voor mij een mensgericht bedrijf waar iedereen naar waarde wordt geschat, en niet een waarin je enkel maar als schoenenverkoper wordt aanschouwd. We zijn een familiebedrijf; de metafoor van ‘familie’ staat dan ook heel krachtig. Werknemers moeten de kans krijgen om zich te ontplooien in hun totaliteit. Ieder heeft z’n plekje binnen het bedrijf, er hoeft geen hiërarchie te heersen en waarden zoals oprechte waardering, elkaar graag zien en goesting om te werken moeten vanzelfsprekend zijn.

Menselijke service

Als we het perspectief verder uitzoomen dan hr alleen, want volgens mij ook nodig is, ben ik van enkele zaken steevast overtuigd. Ten eerste zal de nood aan authentiek menselijk contact almaar belangrijker worden: laat de mens ook gewoon mens zijn. Toen ik recent nog in Shanghai een aantal retailers bezocht, was ik onder de indruk van de speed of change daar. De snelheid van verandering binnen retail in China is simpelweg verbluffend, en de kracht van technologie en netwerken zijn er alomtegenwoordig. Je wordt begroet door robots – wat natuurlijk in veel opzichten een betere en snellere service levert – maar de kracht en schoonheid van menselijk contact is wel volledig weggevallen. Automatisering en digitalisering zwaait dan al de plak daarginds, ik zet mijn zinnen eerder op: service is people, geleverd door mensen.

De nood aan authentiek menselijke contact wordt almaar belangrijker: laat de mens gewoon mens zijn.

Inzetten op beleving

De fysieke winkel zal naar mijn mening ook niet verdwijnen. E-commerce heeft dan misschien een marktaandeel van 40 procent in China in textiel en schoenen – in België ligt dat nog onder de 10 procent -, dat wil zeggen dat er wel nog steeds 60 procent overblijft. Winkels zullen dus hun plek behouden, ook hier in ons land, maar zullen wel ontpoppen tot winkels waarin je véél meer beleving krijgt. Ook daarvan ben ik overtuigd. En beleving is meer dan een groot scherm in je winkel plaatsen: het is je productaanbod vergroten, bepaalde afdelingen om de zoveel tijd veranderen, eventueel een koffiecorner creëren – kortom: een plek tot stand brengen waar mensen met elkaar beginnen te praten. Je moet steeds dieper gaan in dat menselijk aspect en een volgende stap durven zetten. Experimenteer en denk niet dat je het van de eerste keer wel weet. Betrek ook jonge mensen in je verhaal, want vooral zij richten hun blik op de toekomst.

Een geloofwaardig verhaal vertellen, daar draait het om. Waarom zou je ook meerdere keren beste werkgever worden als je geen consistent verhaal kunt brengen? Onderschat de kracht van storytelling niet en trek je mensen mee in je verhaal. Zorg dat ze het begrijpen en voelen, om dan samen met jou in dat verhaal te stappen. Laat hen de nodige verantwoordelijkheid nemen, neem het spreekwoordelijke pampertje weg, empower ze in hun eigen kunnen en laat ze zelf ontdekken hoe ze hun unieke steentje kunnen bijdragen.

MEER

Wat is bio-ecologisch bouwen?

ecologisch bouwenWe bouwen allemaal wel eens aan iets, of het nu een relatie, jezelf of een compleet nieuwe woonst is. Met die laatste kun je simultaan meteen ook bouwen aan een betere toekomst. Voor de inwoners van het huis, ja, maar ook voor de rest van je leefomgeving. En dat doe je dus niet enkel door rekening te houden met je rekening, maar eventueel ook door een bio-ecologische bouwmethode te implementeren.

Allemaal samen tegen de plasticsoep

PlasticsoepEen consortium van grote bedrijven trekt een miljard euro uit om de wereldwijde verspreiding van plastic afval in te perken. Een mooie geste, maar met minder middelen kan iedereen ervoor zorgen dat er minder plastic zooi in de natuur en de zee terechtkomt.

Voorkom de moderne demon

Stress De moderne demon zie je meestal niet aankomen. Stress is iets dat iedereen eens wel mee te maken krijgt. Een beetje stress is niet erg, maar teveel stress kan leiden tot een burn-out. Burn-out is op weg de meest voorkomende arbeidsgerelateerde ziekte van het moment te worden.

Summertime and the livin’ is easy

Anouk TaeymansDe zomer is in het land. Hoog tijd om dat zomers optimisme in huis te halen en met enkele kleine ingrepen je interieur én buitenruimtes in vakantiemodus te brengen. Dus… zet die fles maar alvast koud.

Uit succes leer je weinig

LichaamLieven Maesschalck: 'Onze nationale voetbalploeg heeft op het afgelopen WK een prachtig parcours afgelegd. Dat is in de eerste plaats de verdienste van de voetballers zelf, maar daarnaast valt de rol van Lieven Maesschalck, kinesist van de Rode Duivels, nauwelijks te onderschatten.'

‘Sinds ik begon, is de advocatuur onherkenbaar veranderd’

Dominique MatthysAls voorzitter van de Orde van Vlaamse Balies heeft Dominique Matthys een unieke kijk op het justitiële landschap. Hoe heeft hij het beroep van advocaat zien evolueren? Alles digitaal? “In de rechtspraak zal er altijd een menselijke factor nodig zijn”.