Robots zkt. mensen

Gaan robots aan de haal met de jobs van de mens? Dat is de vraag die sinds een tiental jaar over ieders lippen gaat. In de praktijk lijkt echter het omgekeerde te gebeuren.

Uit de cijfers van de ManpowerGroup-enquête ‘Digitalisering en werkgelegenheid’ – bij 20.000 werkgevers in 44 landen – blijkt dat werkgevers in België, en in de rest van de wereld, hetzelfde vaststellen: digitalisering is geen synoniem voor jobverlies. 15 procent van de Belgische werkgevers plant omwille van die reden zelfs hun personeelsbestand uit te breiden, terwijl slechts 5 procent een inkrimping van het personeelsbestand voorziet. Bovendien plant 93 procent van de Belgische werkgevers, 87 procent wereldwijd, zijn personeel te behouden of uit te breiden omwille van de automatisering.

Skills revolution

Logischerwijs leidt de opmars van de digitalisering wel tot andere noden op de arbeidsmarkt. Het tempo van verandering verschilt per sector en per bedrijf. IT-profielen zijn de grote winnaars wat betreft de toenemende vraag naar expertise: 16 procent van de Belgische bedrijven is van plan IT-specialisten aan te werven. Ook andere beroepen zitten in de lift: als gevolg van de ontwikkeling van de e-commerce verwacht één werkgever op 4 banen te creëren om de ervaring van zijn klanten te verbeteren. De productiesector anticipeert ook op de ‘skills revolution’ met enerzijds jobverlies van 6 procent en anderzijds jobcreatie, een 9 procent. Daarnaast toont de enquête ook aan dat jobs met een ietwat lagere toegevoegde waarde gevaar dreigen te lopen: bijna één op vijf Belgische werkgevers is van plan om administratieve jobs te schrappen. Ook bij boekhouding en financiën is er een aanzienlijke kans op banenverlies (-15 procent).

Het is overduidelijk dat we zijn ondergedompeld in een nieuw tijdperk: de Human Age.

Soft skills

Zich voortdurend afvragen of robots ons werk zullen overnemen, doet ons afwijken van het echte debat. De arbeidsmarkt is ingrijpend aan het veranderen en bedrijven moeten middelen inzetten om de competenties van hun werknemers verder te ontwikkelen. Op die manier kunnen ze tegemoetkomen aan opkomende functies die normaliter door machines worden ingevuld. Ja, robots hebben mensen nodig… maar die laatsten moeten beschikken over de nodige skills om er mee te kunnen samenwerken.

Vandaag worden de menselijke kwaliteiten – of soft skills – meer gewaardeerd door de werkgevers naast de technologische en digitale vaardigheden. Naast communicatie, samenwerking of problem solving moeten kandidaten en werknemers ook in staat zijn hun leervermogen te ontwikkelen om zich continu aan de snelle veranderingen te kunnen aanpassen. Het is overduidelijk dat we zijn ondergedompeld in een nieuw tijdperk: de Human Age. Talent is een schaarse bron geworden die de innovatie en de groei van bedrijven kan stimuleren. Daarom moet het meer dan ooit centraal staan ​​in de bedrijfsstrategie.