werken
Business

Overleg en vertrouwen als basis van het nieuwe werken

28.04.2021
door Fokus Online

Veel bedrijven beslisten al om na de coronacrisis verder te gaan met telewerk. Telecomoperator Telenet kondigde zelfs aan om enkele van zijn kantoren te sluiten. Die keuze gaat gepaard met een vernieuwende en positievere kijk op de werknemer-werkgeverrelatie.  

Telewerk

Nu de vaccinaties vaart beginnen te maken en de eerste versoepelingen in zicht zijn, rijst in veel bedrijven de vraag: wat met telewerk? De klok terugdraaien en iedereen weer voltijds naar kantoor halen, lijkt alvast weinig waarschijnlijk. Dat gebeurde ook niet na de eerste coronagolf in maart en april van vorig jaar. Volgens een rondvraag van KU Leuven en hr-dienstengroep Acerta bleef 41,5 procent van de werkgevers telewerk aan zijn werknemers aanraden. Daarmee was telewerk voor de helft populairder dan voor de start van de coronapandemie. En hoeveel dagen medewerkers vanop afstand kunnen werken, hangt in sterke mate samen met hun functie en hun statuut. Zeven op de tien werkgevers uit het onderzoek vindt telewerk onhaalbaar voor zijn arbeiders, tegenover een op de tien bij de bedienden. Als de functie het toelaat, wil 61,5 procent van de werkgevers zijn bedienden minstens twee dagen van thuis uit laten werken. 

Hybride werken

Bij Telenet is het beleid rond hybride werken – deels op kantoor, deels thuis – al in een cao gegoten. Anders dan de meeste werkgevers drukt de telecomoperator de thuiswerktijd uit op kwartaal- in plaats van weekbasis. “Aangezien iedere week anders is, vonden we het gek om met een vast aantal thuiswerkdagen per week te werken”, verklaart Kirsten Florentie, Vicepresident People & Engagement. “We wilden meer flexibiliteit geven, zodat medewerkers op elk moment de meest passende keuze kunnen maken. We verwachten dat medewerkers per kwartaal 40 procent van de tijd naar kantoor komen. Op die manier blijft de band met het bedrijf en de collega’s verzekerd.”

Evenwicht zoeken

Verder laat Telenet veel ruimte aan de medewerkers zelf om afspraken te maken. “Als de ene collega beslist om thuis te werken, dan heeft dat impact voor het hele team”, vervolgt Florentie. “Dus moet daar duidelijk over gecommuniceerd worden. We geven de teams het vertrouwen zelf een evenwicht te zoeken.” Die aanpak ligt in lijn met de visie van Telenet rond het streven naar een positieve en duurzame relatie met de werknemers. “Als je wilt dat medewerkers openbloeien en voor het bedrijf het beste van zichzelf geven, dan moet je hen empoweren en verantwoordelijkheid geven. Die weg zijn we een hele tijd geleden al ingeslagen. En gelukkig maar, want het heeft ons tijdens de pandemie geholpen om snel te schakelen.”

Als je naar kantoor komt, dan kies je de plaats uit die best bij je activiteiten van dat moment past. Het is niet de bedoeling dat je een ganse dag een vergaderzaal reserveert als je er maar twee uur zit.

Kick-off-dag

Om de teams te ondersteunen in de zoektocht naar dat nieuwe evenwicht, voorziet Telenet een kick-off-dag met workshops en infomomenten. “Zodra de mondmaskerplicht wegvalt, maken we er werk van”, zegt Kris Legroe, Director Employee Services. “Het moet een feestelijk gebeuren worden, letterlijk het startschot van iets nieuws.” Niet alleen zullen ze de medewerkers tijdens die dag handvaten aanreiken om onderling met elkaar in gesprek te gaan, ze zullen hen ook wegwijs maken in het anders omgaan met kantoorruimte. “We stappen af van het principe dat iedereen een eigen stoel op kantoor heeft”, zegt Legroe. “Als je naar kantoor komt, dan kies je de plaats uit die het beste bij je activiteiten van dat moment past. Het is niet de bedoeling dat je een ganse dag een vergaderzaal reserveert als je er maar twee uur zit te werken.”

Nadruk op ontmoeten en connecteren

Nadenken over de ruimte die ze innemen zullen medewerkers sowieso moeten doen, aangezien enkele Telenet-kantoren in Mechelen definitief de deuren sluiten. Ook het hoofdkantoor wordt heringericht, met minder individuele werkplekken en meer vergaderruimtes. De nadruk in de kantoren ligt voortaan op ontmoeten en connecteren. In de zomer hoopt Telenet al enkele ‘conceptvloeren’ te kunnen openen en te testen. 

Mobiliteit

Daarmee samenhangend herbekijkt de telecomoperator ook zijn beleid rond mobiliteit. De richting naar een groenere en duurzame mobiliteit is duidelijk, maar voor de concrete invulling volgt er (opnieuw) overleg met de medewerkers. Florentie: “We hebben verschillende surveys gedaan om te achterhalen wat medewerkers willen en wat hen tegenhoudt om bijvoorbeeld elektrisch te gaan rijden. Die inzichten gebruiken we nu om betere keuzes te maken en oplossingen te voorzien die voor medewerkers echt het verschil maken.” De coronacrisis en het verplichte telethuiswerk hebben de elektrificatie van het wagenpark alvast een duwtje in de rug gegeven. Zo werden in de voorbije maanden vier keer meer elektrische bedrijfswagens besteld dan voorheen. “Het nieuwe werken fungeert nu dus echt als een hefboom van verandering”, besluit Legroe. 

Vorig artikel
Volgend artikel