Home Business HR Niet langer gezocht: schaap met 5 poten

Niet langer gezocht: schaap met 5 poten

De alarmbel luidt al even. Verontrustend veel mensen raken gedemotiveerd in hun job of branden helemaal op. De reden? Mensen lijken vandaag te vaak actief in omgevingen en jobs die te weinig overeenstemmen met wie ze zijn als mens.

Werkgevers gaan te snel voorbij aan wat hun medewerkers zelf willen, waar ze hun energie graag insteken en waar ze zich goed bij voelen. Zo verliezen mensen de binding met hun talent en geraken gefrustreerd in zichzelf en in hun job. Ook bij selectieprocedures staan nog te vaak kwalificaties voorop in plaats van het individu. Bedrijven gaan op zoek naar het schaap met de vijf poten. Maar dat schaap wil niet meer altijd gevonden worden. 

Naar de essentie

Hoe dat komt? Omdat het schaap zelf zijn waarden en dromen heeft. En omdat die vijfde poot in sommige omgevingen een troef is, en in andere een handicap. “Dat zien werkgevers en rekruteringsbureaus nog te weinig in”, zegt Patrick Meirlaen, CEO van hr-organisatie The Future Alliance. “Zij hebben een reeks functie-eisen opgesteld en houden daaraan vast. Wijzelf krijgen van onze klanten meer dan eens een waslijst van desiderata voor een vacature. Die leggen we bij het intakegesprek al snel beleefd opzij om samen met de klant de oefening te maken: wat is voor jullie nu echt essentieel?”

De uitkomst is een maximum van vijf non-negotiables. “De klant gaat zichzelf bevragen over wat nu echt onmisbaar is voor zijn bedrijf. Al de rest zijn opties. Je merkt dat op die manier een heel ander denkproces ontstaat”, tekent Meirlaen aan. “Wat wij doen, is sleutelfiguren zoeken. Mensen die een onderneming nodig heeft om het verschil te kunnen maken. We analyseren wat de behoeften zijn vandaag én morgen en bepalen welk profiel daaraan beantwoordt.”

(Lees verder onder de video)

Inside-out aanpak

Daar komt ook vaak employer branding aan te pas. “We moeten potentiële sleutelfiguren zien warm te maken voor een onderneming die ze in de meeste gevallen niet kennen. Een bedrijf moet dus ook duidelijk iets te bieden hebben”, stipt Meirlaen aan. “Spreken we vervolgens een kandidaat in onze kantoren, dan gaan we op zoek naar wat die persoon nodig heeft om het beste van zichzelf te kunnen geven. Klassiek stellen we de vraag: wat is het leukste wat je tot nu toe in je carrière hebt gedaan en waarom?”

Een waslijst aan desiderata leggen wij al snel opzij

Het antwoord leert in welke context mensen écht blij zijn met wat ze doen en welke kwaliteiten en ambities ze hebben. “Dat is meteen de kern van onze inside-out filosofie”, duidt Meirlaen. “We vertrekken van wat er aanwezig is aan ervaring, talent en goesting bij mensen én in de organisatie. Vanuit die positieve kern werken we verder. Als we beter snappen wat iemand nodig heeft om goed te functioneren, dan kunnen we ook een veel betere deal maken.”

Persoonlijk keuzekompas

Tweelingbedrijf en loopbaancentrum My Future Works werkt vanuit dezelfde overtuiging. “Onze loopbaancoaches gaan op zoek naar wat wél werkt, eerder dan zich te concentreren op problemen en moeilijkheden”, zegt coördinator Elie Naudts. “Aan de hand van oefeningen en gesprekken laten we mensen ervaren wat hun sterktes, waarden en doelen zijn. We laten hen kennismaken met hun innerlijk kompas. Zo helpen we het heft in handen te nemen om dingen bij te sturen en te dóen kloppen.”

Een B&B in Zuid-Frankrijk? Misschien niet realistisch, maar de waarden erachter tellen

 

(Lees verder onder de video)

Een motiverende spiegel

Een misverstand is dat loopbaanbegeleiding er alleen is voor mensen die een andere job zoeken. “Voor sommigen is de coaching vooral een dankbaar klankbord om terug in beweging te komen, om bepaalde dingen te kunnen aankaarten bij hun werkgever. Wat wij willen voorkomen, is dat mensen losraken van zichzelf en in een hoekje kruipen.”

En neen, een droomjob als B&B-host in het zuiden van Frankrijk is niet voor iedereen realistisch, geeft Naudts toe. “Maar het gaat erom wat erachter zit: waarden als vrijheid en je eigen ding kunnen doen. Die moet je kunnen vastpakken en aftoetsen aan wat je vandaag hebt en wat je morgen voor jezelf zou willen.”

Meer info www.myfutureworks.be

MEER

Van de grond tot op het bord

Guy Claessens Vers eten is iets wat iedereen wilt, maar wat wordt nu bedoeld met vers voedsel? Voor vers voedsel is het belangrijk dat de logistiek haar werk doet.

‘Mobiliteit in verandering’

Denis GortemanAls leider in de autodistributie in ons land en als instituut met 200 jaar ervaring op onze palmares, formuleerden we binnen D’Ieteren Auto onze toekomstvisie op mobiliteit reeds in het witboek 'Mobility 2025'. Maar hoe deze toekomst er net uitziet? Een schets van de veranderingen van vandaag, voor morgen.

De Belgische Cardiologische Liga: voor preventie en patiënten

preventie- en screeningElke dag sterven in België zowat 90 mensen aan hart- en vaatziekten, dat zijn er 31.000 per jaar. De Belgische Cardiologische Liga wil dit cijfer naar beneden halen, door de bevolking te informeren en te sensibiliseren. Voor patiënten biedt ze begeleiding na een cardiovasculair probleem.

Tussen pot en kotelet

Streekproducten, iedere regio pakt er graag mee uit. Of het nu bieren, kazen of chocolade betreft, het blijven producten die ons land internationaal op de kaart zetten. Ook wat kwaliteitsvlees betreft, is België bij de beste leerlingen van de klas.

Betaalde ondernemer, blije ondernemer

CreditmanagementKlanten die hun facturen te laat betalen: het blijft voor heel veel ondernemers een fundamenteel probleem dat hen handenvol geld kost. Hoeveel? Meer dan tien miljard euro per jaar aan gederfde winst, zegt bedrijfsinformatiespecialist Graydon. Wat kun je daaraan doen als zaakvoerder?

De kracht van een label

productlabelsGecertificeerde labels die garanderen dat een product een duurzame voorgeschiedenis heeft, zijn hot. Bedrijven hebben er dus alle belang bij zulke labels te verkrijgen. Maar: “Het verkrijgen en behouden van een productlabel is zeker geen vrijblijvende zaak.”