Home Business HR Medewerkers maken (of kraken) employer branding

Medewerkers maken (of kraken) employer branding

Het imago van je onderneming bepaalt steeds vaker het succes van een ingevulde vacature. Hr-afdelingen zien in employer branding dan ook een welgekomen reddingsboei als ze moeilijk medewerkers vinden.

Een doorgedreven employer branding beperkt zich weliswaar niet alleen maar tot een slimme marketingcampagne. “Alles start bij de medewerkers in je organisatie”, klinkt het bij experts.

Helpende rol

Drie jaar geleden werd communicatiebureau Marbles nationaal nieuws toen CEO Tom Herrijgers er onbeperkt verlof invoerde voor zijn werknemers. Die beslissing was geen stunt voor media-aandacht, maar het gevolg van een grotere focus op het welzijn van zijn medewerkers. “Mijn sturende rol veranderde in een helpende rol, ik werd CEO: Coach En Ondernemer”, vertelt hij. Volgens de Antwerpenaar start employer branding dan ook altijd bij de eigen mensen. “Je moet jouw medewerkers vanaf het begin betrekken in het proces. Kijk naar hun potentieel en ontdek hoe je dat kunt inzetten in je onderneming. Employer branding start altijd van binnenuit. Vertrouwen, verantwoordelijkheid en vrijheid zijn de belangrijkste bouwstenen van het verhaal”, meent Herrijgers.

“Gelukkig in het leven, gelukkig in de job. Daar ben ik rotsvast van overtuigd”, daar is de communicatie-expert erg duidelijk in. “Bij Marbles hebben we in februari zelfs een intern traject opgezet waar iedereen een persoonlijke doelstelling formuleert en die op drie maanden tijd probeert te bereiken. Dat kan gaan van een boek schrijven tot het ontwikkelen van een gezondere levensstijl.”

Niet meer nauw kijken

Het verhaal van Marbles leunt veel meer aan bij een goed hr-beleid, maar dat is met de krapte op de arbeidsmarkt niet eens zo gek. “Je bestaande medewerkers in je ondernemingen houden, is altijd het startpunt van employer branding. Het gaat niet alleen om een marketing-traject. Bedrijven zien dat soms veel te nauw”, merkt Herrijgers op. En wat levert deze mensgerichte employer branding nu eigenlijk op voor Marbles? “Vroeger zochten we negen tot tien maanden naar een geschikte kandidaat, terwijl we vandaag na slechts twee weken al iemand vinden die aansluit bij ons bedrijf en waar we voor staan.”

Beleving is noodzakelijk als je employer branding wil uitrollen. Johan Driessens

Beleving door strategie

Dat eigen medewerkers centraal horen te staan, dat bevestigt ook Johan Driessens. Hij won vorig jaar als eerst Belg een internationale prijs voor zijn employer branding-inzichten. De zaakvoerder van Branded.Careers vertaalt hr-processen naar waardevolle belevenissen voor medewerkers. “Beleving is noodzakelijk als je employer branding wil uitrollen”, legt hij uit. “Wat is de emotie die je teweeg wil brengen bij sollicitanten of medewerkers? Misschien kun je een sollicitatie anders organiseren dan de geijkte formule. Je moet je hr-processen voortdurend in vraag stellen en in belevingen gieten.”

Dat soort belevingen creëer je volgens Driessens alleen maar met de juiste strategie. “De hr-dienst beperkt zich te vaak tot uitvoerend werk, maar zou eigenlijk ook als strategische partner moeten optreden. Iedereen heeft een businessplan, maar als je naar een people plan vraagt, zie je fronsende blikken.” Zo’n strategisch document schept nochtans een inzicht in waar je binnen vijf jaar heen wil met je mensen. Welke profielen ga je nodig hebben of moet ik omscholen? “Employer branding is niet alleen een voortdurende communicatiestrategie, maar heeft impact op alle niveaus. Het is ook geen exacte wetenschap, maar een voortschrijdend inzicht.”

Vijf pijlers

Zelf houdt Driessens zich aan vijf pijlers om gelukkige medewerkers te krijgen. “Je moet mensen 100 procent zichzelf laten zijn en ze helpen in wie ze willen zijn op professioneel én persoonlijk vlak”, somt hij op. “Daarnaast geloof ik heel erg in een werkomgeving die plezier uitlokt, maar ook één waar collega’s vrienden kunnen worden.” De laatste pijler? Dat is vertrouwen. “Iedereen kent mijn pincodes en mag aankopen doen die ons verbeteren”, besluit de employer branding-expert.

MEER

Samenwerking is de sleutel tot logistieke optimalisatie

Files, complexe regelgeving en e-commerce: uitdagingen genoeg voor de logistieke sector. Een product van A naar B vervoeren klinkt simpeler dan het lijkt. Tegen welke logistieke problemen lopen bedrijven en organisaties aan en wat valt daaraan te doen. We legden het voor aan drie experts.

Noviteiten stuwen de zorg

Marnix DenysMedische technologieën en innovaties bewijzen elke dag hun nut voor patiënten. Niet alleen in ziekenhuizen en dokterskabinetten, meer en meer ook thuis. In Vlaanderen wordt er duchtig geïnvesteerd in onze gezondheidszorg, en ook onderzoek gedaan naar nieuwe ontwikkelingen om die kwalitatief en duurzaam te houden.

Nooit alleen met de stem van Julie Van den...

blokadvies MNMJulie Van den Steen – ‘die van Peter Van de Veire ’s morgens’ – mag dan al vier jaar ‘sidekicken’ op MNM, haar studiejaren liggen allesbehalve in een ver verleden. Net 26 geworden heeft ze altijd al geweten wat ze wou en in de nabije toekomst (lees: na het lezen van dit stuk) is ze ook jouw blokadviseur.

Goed boeren met smart farming

Smart FarmingTegen 2050 zullen we 10 miljard monden te voeden hebben. Er is nu al een toenemende vraag naar kwalitatief voedsel dat met respect voor mens en milieu geteeld wordt. Er vallen termen als precisielandbouw en smart farming. Wordt dat dan de toekomst?

‘Ecologie en economie moeten geen vijanden van elkaar zijn’

Paul De BrucykerDat afval niét bestaat, wil Paul De Brucyker, CEO van Indaver, niet gezegd hebben. Waar hij wel voor pleit, is het zo efficiënt en integraal mogelijk opnieuw inzetten van afvalstromen, zij het via recyclage dan wel waste-to-energy. 

Afval: Verpakkingen, een pak ellende?

We kopen steeds vaker online en verwachten ook dat onze bestelling gaaf en ongeschonden tot bij ons geraakt. Daar zorgt de verpakking voor. Tegelijk zijn we ons er allemaal van bewust dat verpakkingen de afvalberg alleen maar vergroten. Een heus dilemma.