Home Business HR Medewerkers maken (of kraken) employer branding

Medewerkers maken (of kraken) employer branding

Het imago van je onderneming bepaalt steeds vaker het succes van een ingevulde vacature. Hr-afdelingen zien in employer branding dan ook een welgekomen reddingsboei als ze moeilijk medewerkers vinden.

Een doorgedreven employer branding beperkt zich weliswaar niet alleen maar tot een slimme marketingcampagne. “Alles start bij de medewerkers in je organisatie”, klinkt het bij experts.

Helpende rol

Drie jaar geleden werd communicatiebureau Marbles nationaal nieuws toen CEO Tom Herrijgers er onbeperkt verlof invoerde voor zijn werknemers. Die beslissing was geen stunt voor media-aandacht, maar het gevolg van een grotere focus op het welzijn van zijn medewerkers. “Mijn sturende rol veranderde in een helpende rol, ik werd CEO: Coach En Ondernemer”, vertelt hij. Volgens de Antwerpenaar start employer branding dan ook altijd bij de eigen mensen. “Je moet jouw medewerkers vanaf het begin betrekken in het proces. Kijk naar hun potentieel en ontdek hoe je dat kunt inzetten in je onderneming. Employer branding start altijd van binnenuit. Vertrouwen, verantwoordelijkheid en vrijheid zijn de belangrijkste bouwstenen van het verhaal”, meent Herrijgers.

“Gelukkig in het leven, gelukkig in de job. Daar ben ik rotsvast van overtuigd”, daar is de communicatie-expert erg duidelijk in. “Bij Marbles hebben we in februari zelfs een intern traject opgezet waar iedereen een persoonlijke doelstelling formuleert en die op drie maanden tijd probeert te bereiken. Dat kan gaan van een boek schrijven tot het ontwikkelen van een gezondere levensstijl.”

Niet meer nauw kijken

Het verhaal van Marbles leunt veel meer aan bij een goed hr-beleid, maar dat is met de krapte op de arbeidsmarkt niet eens zo gek. “Je bestaande medewerkers in je ondernemingen houden, is altijd het startpunt van employer branding. Het gaat niet alleen om een marketing-traject. Bedrijven zien dat soms veel te nauw”, merkt Herrijgers op. En wat levert deze mensgerichte employer branding nu eigenlijk op voor Marbles? “Vroeger zochten we negen tot tien maanden naar een geschikte kandidaat, terwijl we vandaag na slechts twee weken al iemand vinden die aansluit bij ons bedrijf en waar we voor staan.”

Beleving is noodzakelijk als je employer branding wil uitrollen. Johan Driessens

Beleving door strategie

Dat eigen medewerkers centraal horen te staan, dat bevestigt ook Johan Driessens. Hij won vorig jaar als eerst Belg een internationale prijs voor zijn employer branding-inzichten. De zaakvoerder van Branded.Careers vertaalt hr-processen naar waardevolle belevenissen voor medewerkers. “Beleving is noodzakelijk als je employer branding wil uitrollen”, legt hij uit. “Wat is de emotie die je teweeg wil brengen bij sollicitanten of medewerkers? Misschien kun je een sollicitatie anders organiseren dan de geijkte formule. Je moet je hr-processen voortdurend in vraag stellen en in belevingen gieten.”

Dat soort belevingen creëer je volgens Driessens alleen maar met de juiste strategie. “De hr-dienst beperkt zich te vaak tot uitvoerend werk, maar zou eigenlijk ook als strategische partner moeten optreden. Iedereen heeft een businessplan, maar als je naar een people plan vraagt, zie je fronsende blikken.” Zo’n strategisch document schept nochtans een inzicht in waar je binnen vijf jaar heen wil met je mensen. Welke profielen ga je nodig hebben of moet ik omscholen? “Employer branding is niet alleen een voortdurende communicatiestrategie, maar heeft impact op alle niveaus. Het is ook geen exacte wetenschap, maar een voortschrijdend inzicht.”

Vijf pijlers

Zelf houdt Driessens zich aan vijf pijlers om gelukkige medewerkers te krijgen. “Je moet mensen 100 procent zichzelf laten zijn en ze helpen in wie ze willen zijn op professioneel én persoonlijk vlak”, somt hij op. “Daarnaast geloof ik heel erg in een werkomgeving die plezier uitlokt, maar ook één waar collega’s vrienden kunnen worden.” De laatste pijler? Dat is vertrouwen. “Iedereen kent mijn pincodes en mag aankopen doen die ons verbeteren”, besluit de employer branding-expert.

MEER

De steile opmars van biotechnologie

biotechnologie Vlaanderen verricht baanbrekend onderzoek binnen de biotechnologie. Onze wetenschap zorgt voor toepassingen in de geneeskunde, landbouw en industrie.

Leeft (ook) je postpakket op grote voet?

Logistiek De gemiddelde onlineshopper wil eigenlijk maar drie zaken: keuze, gemak en een goede prijs. What’s new. Hoe duurzaam het traject van jouw winkelkarretje is, geeft wellicht minder zorgen. Het gratis model werkt verslavend. En detoxen is moeilijk. 

Well-being en comfort zijn de next big thing in...

Duurzaam Duurzaamheid is erg belangrijk geworden in de bouwsector, maar panden van de toekomst zijn ook gezonde en comfortabele leefomgevingen. “Denk hierbij aan luchtkwaliteit, binnenklimaat, lichtinval en akoestiek. De gebruiker staat centraal.”

Blockchain heeft grote impact op mens en bedrijf

blockchainontwikkelingenBlockchain: tovertechnologie in de nabije toekomst? Of vooralsnog een abstract verhaal dat nog niet helemaal landt? Onze experts delen hun kennis, inzichten én voorspellingen, elk vanuit hun eigen branche.  

Uit succes leer je weinig

LichaamLieven Maesschalck: 'Onze nationale voetbalploeg heeft op het afgelopen WK een prachtig parcours afgelegd. Dat is in de eerste plaats de verdienste van de voetballers zelf, maar daarnaast valt de rol van Lieven Maesschalck, kinesist van de Rode Duivels, nauwelijks te onderschatten.'

Sixty is the new forty

Walter GrootaersJe zou het hem niet nageven, maar Walter Grootaers van De Kreuners is 63 jaar. Hoe kijkt hij aan tegen ouder worden? Wat zijn de mijlpalen in zijn leven? En waarom verliet hij ooit ietwat depressief het podium van Rock Werchter? “Toen De Kreuners begonnen, dacht ik: dit duurt een jaar of vijf.”